Из историята на Българските железници

Започната от Петкан, 07 Ное 2016, 22:06:07

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Петкан

Banned
*
Veteran
Публикации: 8 642
България преди всичко!
Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
Активен
Кримската война (1853-1856) принудила изостаналата Турска империя да помисли за модернизацията на комуникациите си.

Затова тъкмо по това време е замислено строителството на цяла железопътна мрежа на Балканите. В тази връзка се предвиждало прокарване на линии по следните направления: Цариград – Белград, Одрин – Провадия и Русе – Варна. Австрийците искали линията да се строи от Цариград до Белово, но надделели англичаните, които винаги са имали по-силно влияние върху Високата порта.

Така се решило, а по-късно и потвърдило чрез султански ферман, построяването на жп трасето Русе – Варна. Отново се намесили англичаните, които отстранили българските предприемачи Стефан Богороди и Димитър Гешов от проекта и той бил даден на лондонската фирма на братята Хенри и Тревър Бъркли с концесия за цели 99 години.

На 1 октомври 1863 г. е подписан договорът, на 21 май на следващата година е направена първата копка и работата започнала с пълна пара. Началото на строежа е поставено едновременно на двете крайни гари. Към края на август 1865 г. са положени 22 км релси от Русе и 32 км от Варна.


При изграждането на линията са използвани по два малки белгийски локомотива в двете части на линията и 80 вагона за превозване на работниците и материалите, а по непостроената част от линията техническият персонал и наблюдаващите строежа турци са прехвърляни с коне.

Едновременно се строели  и приемните сгради на двете крайни централни гари и спирките по трасето. За съжаление в тази суетня турците безжалостно рушели останките от двете ни стари столици Плиска и Преслав, за да бъдат използвани  като строителен материал камъните от тях за мостовете и кантоните. Както казвал народът: ,,Откъдето мине турски крак, трева не никне!".
Преди 145 години, на  26 октомври 1866 г. е тържествено открита първата железопътна линия в България.

През 1895г. започва строителство­то на линията Роман – Плевен – Шумен, която се открива за експлоа­тация на 08.11.1899г. Тогава гара Плевен – Запад е била товарна и пътническа гара. На югоизток от нея е разположен град Плевен. Хората са пътували с файтони и са ходели пеша.

Ж.п. гара Плевен


1935г. ЖП подход към новата Плевенска гара откъм Русе

Поради отдалечеността на гарата от града се наложило да се построи приемно здание за пътническата гара Плевен, която влиза в експлоатация през 1931 г.
След Освобождението през 1878 г. новите строители на съвременна България си поставили нелеката задача да изградят железопътната мрежа на страната ни.
С приемането на Закона за железните пътища (Д..в-к.бр.14 от 12.02.1885 г.) се поставя началото и се регламентира, че железните пътища в България се строят с решение на Народното събрание, собственост са на държавата и се експлоатират от нея.
Ж.п. транспорт стимулира развитието на производителните сили в районите, през които минава. Затова безспорно един от най-важните фактори, оказващ ролята на катализатор за развитието на Павликени още в началото на ХХ век и утвърждаването му като средищно селище, е прокарването на Централната ж.п. линия София - Варна и определянето на селището за една от неговите гари.
Осмото Обикновено народно събрание на своята първа редовна сесия (19-20.12.1894г.) приема Закон за проектирането и построяването на ж.п.мрежата в България.
Чл.4 на този закон определя за първостепенна Централната линия, която почва от станция Роман и през Плевен и селата: Пордим, Градище, Павликени, Поликраище, Козаревец, Стражица, свършва до станция Шумен.


Ж.п. гара Шумен



За прокарването на ж.п. мрежата правителството отпуска специален кредит от 105 млн.лв. (чл.6 от Закона), а съгласно чл.9 от същия частните имоти, които попадат в района на ж.п. линиите се отчуждават и плащат от държавата, а общинските притежания се отпускат безплатно.
Строителството на участъка Роман - Шумен е част от Централната ж-п линия София-Варна, пресичаща Дунавската равнина.
Прокарването на ж-п.линията в този участък се извършвало при едновременното функциониране на вече готовите западна част "София - Роман" и източната част "Каспичан -Шумен":
- линията София-Роман е отдадена на търг на 10.12.1893 г. и е открита за експлоатация на 20.02.1897 год.
- линията Каспичан - Шумен, замислена още преди Освобождението е открита за експлоатация на 21.06.1895 год.
При прокарването на Централната ж.п. линия София-Варна, на много места по трасето били обсъждани различни варианти, през кои селища да минава железницата.За участъка от Плевен до Поликраище се обсъждал вариант линията да минава през Гривица, Плешат, Владина, Слатина, Ловеч,Севлиево, Ново село, Балван, Самоводене, Поликраище.
Избран бил обаче алтернативният вариант през Гривица,Пордим, Левски, Градище, Павликени,Ресен, Поликраище, който бил по-кратък с 38 км, с по - лесен терен за преодоляване и съответно с по-малка стойност при построяването. Така в окончателния вариант за трасето на Централната ж.п. линия било определено тя да минава през Павликени, което променило основно неговия ход наразвитие и предопределило по-нататъшната му история...
http://www.museumpavlikeni.com/DOC/BDZ-Pavlikeni.pdf
http://plevendnes.com/%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B6%D0%BF-%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B0-%D0%B2-%D0%BF%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%B5%D0%BD-%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%B8/
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=7033.0
Ad honores

Similar topics (5)