ДО: народните представители от всички парламентарни групи
До: г-н Анастас Анастасов,
председател на Парламентарната комисия по вътрешен ред и сигурност
Уважаеми дами и господа народни представители,На вниманието ви е предложен Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения.
В него се предвижда десетки ръководители на различни служби от МВР, ДАНС и МО да имат право на достъп в реално време до трафика на Интернет потребителите чрез т.нар. интерфейс – техническо устройство, което позволява следенето на цялата комуникация в Интернет.
Независимо от проведените две обсъждания по темата в МВР (второто – закрито за обществеността), редица от становищата на експертите в областта на Интернет не бяха взети предвид при изготвяне на окончателния текст на законопроекта.
Според нас основният проблем е в това, че чрез предложените промени в ЗЕС МВР се опитва да установи контрол както върху телефонния трафик, така и върху комуникациите в Интернет. Докато за първото няма реална съпротива - нито сред операторите, нито в обществото, то за Интернет нещата стоят другояче.
Тук няма да се спираме подробно на технологичните проблеми (но можем да насочим вниманието ви към мненията на известни специалист в областта като Делян Делчев, Димитър Ганчев, Пейо Попов и др.), които в МВР отказват да признаят, но ще отбележим само, че в Интернет не може да се каже кога е започнала една връзка (няма еквивалент на вдигане на телефонната слушалка), нито кога е приключила (няма натискане на червеното копче на мобилния телефон). Компютрите осъществяват връзка нон-стоп с десетки, понякога стотици други компютри в Интернет. Десетките изброени в законопроекта служби ще получат възможността чрез този интерфейс да следят в реално време всичко, което се случва в Интернет, а не само посоченото в законопроекта.
Насочваме вниманието ви към следното:- По отношение на Интернет „новите“ предложения са мракобеснически като старите. Предложенията на МВР са почти еднакви с тези на предишния екип на МВР, когато срещу тях се обявиха не кои да са други, а... сегашният министър г-н Цветан Цветанов и сегашният лидер на СДС и народен представител Мартин Димитров (бТВ, предаването "Сеизмограф", 21.02.2009 г., можете да го гледате на този адрес:
http://marfiland.blogspot.com/2009/02/feldmarshal.html )
- Налице е широко изразена обществена, а и съдебна позиция срещу подслушването в Интернет. Когато по-предишният (да, на министър Румен Петков!) екип на МВР се опита да ги прокара чрез Наредба No. 40, по тяхната незаконосъобразност се произнесе и Върховният административен съд.
- Всъщност МВР иска да контролира само телефоните, тогава защо слага вътре и Интернет? Както от текстовете в предложения законопроект (т.напр. чл. 250а, ал. 1, т. 6), така и в посочваните в медиите примери от страна на зам.-министър Павлин Димитров, а и самият г-н Анастасов (в. „Труд“, 10.12.2009 г.) става ясно, че в МВР всъщност искат да контролират само телефоните и особено мобилните телефони. Изглежда едно от най-лесните решения е от проектозакона да отпаднат текстовете за използването на интерфейси от страна на Интернет-операторите.
- Част от предложените промени са противоконституционни. Ще последва атакуване на закона пред КС – нещо, за което ще призовем и депутатите, и Президента, и омбудсмана. Чл.34. от нашата Конституция гласи: „(1) Свободата и тайната на кореспонденцията и на другите съобщения са неприкосновени. (2) Изключения от това правило се допускат само с разрешение на съдебната власт, когато това се налага за разкриване или предотвратяване на тежки престъпления“. Чрез промените в ЗЕС МВР иска изключението от това правило да става за престъпления, наказуеми с лишаване от свобода за повече от две години, а не само за тежки, което е противоконституционно и всеки би могъл да го разбере, дори и без дело пред Конституционния съд.
- Текстовете не са прилагане на Европейската директива (тя е вече приложена по сега действащите закони), а нейно разширено и свободно тълкуване от страна на МВР. Забележете, че румънският Конституционен съд е обявил целият техен закон за трафичните данни за противоконституционен. Лесно е да се сетим, че румънското и българското законодателство по отношение на европейските Директиви е сходно.
- Използването на интерфейс, който ще се купува от Интернет операторите, ще доведе до фалит редица от тях и ще повиши цените на услугите.
- Обезсмисля се съдебният контрол. Дава се възможност разрешенията да се подписват от стотици съдии, много често с минимален опит; липсва възможност за независим мониторинг как се прилага законът.
- Обществото няма доверие в МВР и даването на допълнителни правомощия, които позволяват недобросъвестно използване, не допринася за повишаване на доверието, а напротив – засилва съмненията за злоупотреби.
Към настоящото писмо прилагаме становищата на Програма "Достъп до информация", "Електронна граница" и "Интернет общество - България", които най-точно отразяват проблемите, пред които ще изправите себе си, Интернет и Интернет потребителите, ако гласувате предложенията на МВР.
Надяваме се, че ще се съобразите както с доводите на специалистите, така и с евентуалните тежки последици за гражданите на Република България, които ще бъдат подложени на повсеместно подслушване и следене в Интернет, без възможност за контрол върху действията на полицията, а и с реномето на България, която ще бъде сочена като страната с най-рестриктивните закони в областта на подслушването на съобщенията.
С уважение,
2443 души от групата във "Фейсбук" "Не искаме МВР да ни следи безконтролно в Интернет!": http://www.facebook.com/group.php?v=wall&ref=ts&gid=219184411208