Хал Сафлиени: загадката на древните катакомби Невероятният хипогей Хал Сафлиени, който и до днес предизвиква спорове сред специалистите за своето възникване, е една от най-загадъчните забележителности в град Паола, Малта.
Според някои оценки на археолози почти 6000-годишният храм на три нива е по-стар от Стоунхендж в Англия и от самите египетски пирамиди с повече от хиляда години. Хипогеят Хал Сафлиени е кръстен на улицата, където е открит в началото на миналия век.
„Хипогей“ в превод от латински означава „подземно жилище“. Много експерти твърдят, че малтийският хипогей е построен като огромен подземен храм на рождението и смъртта със заплетена система от лабиринти, зали и капани.
Впоследствие той бил превърнат в некропол – в него са намерени останките на повече от 7000 души. Историци настояват Хал Сафлиени да бъде признат за осмото чудо на света. Обектът е в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО.
Хипогеят Хал Сафлиени е едно от най-нетрадиционните и уникални археологически находки в света. Той е издълбан от древните строители във варовикова скала. Най-древното горно ниво от стаи на храма датира приблизително от 3600-3300 г. пр.н.е., средното е от около 3300-3000 г. пр.н.е., а най дълбокото ниво – от 3150-2500 г. пр.н.е. Хипогеят в Малта заема площ от 500 кв. м.
Някои подземни зали повтарят архитектурната форма на наземни храмове в Малта, а характерът на главната овална зала (Main Chamber) е с огънати стени и според оценки на историците това сочи, че някога на острова е процъфтявал култът на плодородието на Майката Земя.
При разкопки в хипогея е открита прочутата каменна статуетка на спяща пищна жена (Sleeping Lady), която сега се съхранява в Националния археологически музей на Малта. При разкопките в светилището са открити и други важни артефакти, както и различни фигурки и статуетки, амулети и вази. Един от най-любопитните експонати е обезглавена неолитна статуетка, открита до две глави от варовик, като едната от тях вероятно е принадлежала на фигурката.
Хал Сафлиени е открит случайно при строителни работи през 1902 година и за съжаление строителите разрушили голяма част от горното ниво на храма, докато не станало ясно, че откритите катакомби може да са обект с историческо значение. За огромна радост на археолозите строителите не успели да повредят главния вход, издълбан от древните строители.
На стените на някои от залите в хипогея са открити геометрични рисунки във вид на спирали. Повечето учени смятат, че Хал Сафлиени е използван за ритуали или религиозни служби, а също и като гробница. В нишите са открити следи от използване на охра за ритуални цели и според учените ритуалите вероятно са били свързани с почитане на богинята на Майката Земя.
Горното ниво на светилището е най-старата част на Хал Сафлиени и е очевидно, че строителите на храма първоначално са разширявали естествена пещера.
Най-интересните примери за изсичане на камъни и художествено оформление от древните строители са открити на второто ниво на Хал Сафлиени. Около главната зала е намерена малка пещера (каверна) с дълбочина около 2 метра, наречена snake pit или votive pit. Възможно е тази каверна да е била предназначена за държане на животни, използвани за жертвоприношения.
Статуетката на спящата жена е открита именно тук, в тази ниша. Тази статуетка е най-красивата от всички фигурки, откривани в древните храмове на Малта. Пищната жена вероятно мечтае за нещо или символизира смъртта, или е жрица в транс – по този повод съществуват различни мнения.
Залата Holy of Holies е най-впечатляващата в Хал Сафлиени и се слави с великолепно изсечена фасада с традиционна врата, изрязана в скалата.
Струва си да кажем няколко думи и за Залата на Оракула (The Oracle Room), която се намира на второ ниво. В нея има малка овална ниша, разположена на нивото на лицето. Ако в тази ниша се произнесе нещо с нисък глас, звукът резонира като силно ехо по всички помещения на комплекса.
В тази зала е открита ниша със следи от охра, а таванът ѝ е украсен със спирали, също нанесени с охра. Както смятат някои изследователи, рисунките символизират Дървото на Живота (Tree of Life). Малтийският археолог Теми Замит (Sir Temi Zammit) смятал, че тази зала е била мястото на Оракула. Оракулът е привличал в Малта поклонници от целия Средиземноморски регион.
Освен това археолози и историци смятат, че древните архитекти от Малта са използвали при строителството математически изчисления.
Близо до пода на последната зала в Сал Сафлиени – на третото и последно от официалните нива, се намират няколко така наречени погребални камери. Те са много малки и за да се надникне вътре, трябва да се коленичи.
Известно е, че една от тези камери не е глуха като другите, а продължава във вид на безкраен тунел, губейки се в дълбоките и неизследвани кухини в скалите на острова. Вероятно това е било мястото, описано през август 1940 година от сп. National Geographic – някои смелчаци, които успели да пропълзят в камерата, пропаднали в дълбините и изчезнали безследно.
Множество подземни тунели, включително и праисторическите катакомби, по-късно били включени в системата от укрепления. В някои пещери били съхранявани продоволствия, в други хората се укривали по време на битки. Под Валета се разраснал огромен подземен град, в който живеели бедняците, които нямали собствени домове на повърхността.
Целият остров е изпъстрен с подземни пещери и храмове на праисторически хора. Властите на Малта обаче затворили входовете към тунелите, след като в подземните лабиринти се загубила група ученици заедно с учителите. Те тръгнали на познавателна екскурзия по тунелите и изчезнали безследно.
Някои старинни източници сочат, че мрежата от катакомби под Малта се разпростирала не само под повърхността на острова, но продължавала и под морето и според слухове стигала чак до Италия.
https://drevnite.com/hal-saflieni/