Author Topic: Петко Славейков  (Read 14600 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Бай Иван

  • Hero Member
  • ****
  • Posts: 1,280
  • Gender: Male
  • Зодия: Scorpio Scorpio
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
Re: Петко Славейков
« Reply #15 on: 11 Jun 2009, 20:08:32 »
Никой народ няма в живота си толкоз и таквиз груби противоречия и несъобразности, колкото има в живота на нашия народ.

Бедни материално и невежествени духом, мнозина от нас искат да се покажат, че са нещо повече, от каквото са. Облеклото на тези хора е по последната мода, а животът им - подражание на европейския. Думите им са за големи работи и желанията им клонят към високи положения. За достойнството им не питай, те се считат достойни за всичко, без най-малко приготовление и без положителни способности.

Тези хора забравят де живеят, на кой народ принадлежат и какво е състоянието на този наро. Като гледат на това състояние, те не познават и нуждите на народа, а слугуват на цели, които са почти всякога противоположни на народните.

Когато влезеш в някой български град, ти ще се смаеш пред тези български глави на европейски манер. Те ще ти говорят с някакви безразборно избрани по вестниците думи и ще се мъчат да ти внушат, че те са не като другите.

Ако бяха се спрели тези глупави претенции само на това, само на думите и дрехите, ний не бихме казали ни дума, защото всякой е всободен да живее и да се облича както ще. Но претенциите се простират по-надалеч; те се вмъкват в общите ни работи и докарват, гледай ти, лошавини. Това последното ни кара да поговорим на читателите си за тези, от тази пасмина, наши сънародници.

Като не приличат на народа по външност, тези хора си намислили, че не му приличат и по вътрешните си достойнства. Народът е за тях куп от глупави твари: а те самите са разумът и главата на тази безсмислена маса. Каквото главата стои над тялото, тъй и те искат да стоят над всичкия народ.

Еднъж погрешни в мислите си за себе си, тези ховра на всичко ще гледат и гледат погрешно. Те понечват оттам, дето да прибират работите в ръцете си, да разправят всичко и над всичко да стоят. И тъй дохожда, че те се турят начело на обшествените и народните ни дела; навсякъде почти общинските работи са в ръцете на таквизи самомнителни управители и затуй са и тъй управени и отиват толкоз добре, както ги виждаме.

Колко пътя ни се е случвало да чуеме от тези високо достойни хора, че на събранията не трябвало да се викат простите хора (народът), защото нищо не разбирали. Но, господа самоуправници, същото това, дето казвате, че народът е прост, трябва да ви кара да го приемете в събранията, щото вашите светлини да осветляват и него и да го изваждат от невежеството, за което го презират.

Ний страдахме и плакахме от едновремешните чорбаджии, но изпаднахме на по-лоши. Старите чорбаджии угаснаха на много места; на чорбаджилъкът, гледаме, че угаснува... Мястото на старите заловиха млади чорбаджии, които се носят по европейски и без да разбират от нищо европейско. Тези млади чорбаджии са, които се считат за най-достойни между българите, само и само защото са облечени по модата и знаят да лъжат много по-безсъвестно от старите чорбаджии, още и без да се причървяват; те са, които замазват очите на света с няколко книжни думи и покриват с думите си най-дебелото невежество в делата на обществото; те са, които употребяват общите работи за средства към високи положения; теса, които напущат скромните, но почетните си занятия за чорбаджилъка и за месечните заплати: пт тях са, които подкопават желания и стремления, за да спечелят благоволението на началството и да станат стражари на народа си; те са, които отстраняват днес народа от общите работи и които показват едно тираническо своеволие. С една дума, те са, които висят днес на врата на народа наместо старите до вчера чорбаджии.

Когато сравни человек делата на старите чорбаджии-изедници с делата на младите чорбаджии-модници, у последните ще се намерят по-големи мерзости.

Злините на старите чорбаджии рядкоса закачали повече от една община, но злините на днешните чорбаджии закачат цял народ. Безмерното честолюбие на тези чорбаджии се простира на всичките работи и всичко закача: общите дела на цял народ, вестникарството, училищата, черковните дела - всичко подпада по тяхното злоупотребление, от всичко строят подножието на своето въздигание.

Инак не може и да бъде. Когато едни хора не познават себе си и народа си, когато те искат да живечт не по заслугите си и достойнствата си, а по примера на по-горните от тях, тогаз не ще съмнение, че всичката им деятелност ще бъде вредителна. За да получат средства за своя живот и големи заплати без положителни достойнства, те трябва да употребяват в дело най-долните качества като: лъжа, лицемерие и други, още по-добри от тях.

Еда са малко теготиите на народа, та трябва и самите синове, които е той родил, да го натоварят с още нови? Наместо да вървим с народа и да споделяме всичките му нужди и лишения, наместо да му помагаме с всичките си сили в удовлетворението на нуждите и в облекчението на лишенията му, ний оставяме народа в калът, а сами се вьздигаме нагоре, като стъпваме на гърба му. За да живеем като по-горните, ний правим всякакви мерзости и съсипваме цял народ. Ний не щем да знаем за състоянието на народа и не мислим - нашият живот прилича ли колко-годе с живота на народа и съгласява ли се с него.

Че нашият живот е пълно противоречие на народната патриархална простота, че нашата охолност, купена със задушавание на нравстваното чувство, е голяма несъобразеност всред народната оскъдност - за това ний не си ни помисляме. Ний искаме нам да е добре, а целият народ, ако ще, и на огън изгоря.

Ако ни слушат, ний сме най-умните в народа; а пък нямаме ни толкоз ум да разберем на какво приличаме с европейската си боя върху платното на народния живот. Имаме ум да се ползваме от лъжата, но нямаме ум да разберем, че лъжата не завожда надалеч и че благополучието от лъжа тъкожде лъжовно.

С искането си да се покажем европейци ний се явяваме добри маймуни, които вършат всичко по подражание и на които всичкото изкуство състои в някакви играчки за услаждане на зрителите-господари.

Умният човек никога не живее по примера на другите. Той всякога гледа своите средства и се съгласява с обстоятелства, които окружават народа му. За умния человек е несносно това, дето народът да живее просто и да се бори със сиромашията, а той да се гордее с модните си дрехи, с престорения си живот и незаконна разкошност. За него това не е человещина!

И нес паведливо, и омразно е да ламтим за почести, за да се отделим по-скоро от народа и да се възправим над него; но неразумието не ни оставя да видим тази голяма несправедливост. Ний сме запнали нагоре и не снемаме очи да погледнем и надолу. Ний гледаме само онези, що са над нас, що са по-богати, и по-охолни, и всичките ни грижи са - как да се възкачим до тях.

Да погледнем надолу и да видим бедните и претеснените, на това не се решаваме. Ако бихме хвърляли очи надолу, ако бихме гледали по-често оскъдността до най-долните й степени, тогаз ний мн-малко бихме противоречили в общия живот на народа, по-малко бихме бягали подир чорбаджилъка и европеизма и по-малко бихме обременявали народа. Тогаз ний щяхме да бъдем благодарни от своето скромно положение и не щяхме да го меняваме с безсъвестност. Тогаз ний бихме имали по-голяма человещина.

Тогаз ний бихме се държали о народа с двете си ръце и никога не бихме желали да се въздигаме без него. Тогаз нашето деление от народа щеше да ни се покаже във всичката си отвратителност...

Человек не е безумно животно, но същество разумно и общежително; той не може да примине без подобните нему ни една минута. Още по-малко може той без тези, които говорят неговът език, които го обикалят от вси страни. Но като има нужда от обществото и като получава неговите помощи на всякой час, на всяка стъпка, той с това се задължава, обвързва се с длъжности към това общество. Обществото има право да чака от него изпълнението на тези длъжности и да не прощава николу тяхното пренебрежение.

Додето человек се счита член на едно общество, той трябва да дели и злото, и доброто на това общество. Който се показва член само тогаз, когато има да се ползува, а в тежките минути оставя обществото и дори отива срещу неговите интереси, той не трябва да се счита за част от обществото и не трябва да се казва, че принадлежи на еди-кой си народ. Обществото трябва да отсича от себе си таквизи членове и да ги покрива с всеобщо презрение.

Просим извинение от всички онези, които не са тази пасмина, за която си позволихме да поговорим.

"Македония", 1871г.
« Last Edit: 01 Aug 2018, 08:05:09 by Hatshepsut »
 

Offline Amenhotep

  • Pharaoh
  • Premium user
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 3,521
  • Gender: Male
  • Доброму, добро да прави, злому с ножа по главата!
  • Зодия: Gemini Gemini
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
  • Politics: None None
Re: Петко Славейков
« Reply #16 on: 30 May 2011, 18:09:00 »
Видях това стихче в Днес.бг (Фес.бг), някой го беше постнал, но го изтриха ... за щастие успях да го копна... тъжно е стихчето , но е вярно ...


София

Безумни сирените вият
Някъде има аврал
Може би ,,роми" се бият
Или пък някой умрял

Ченгета не пускат народа
(Бойко е тръгнал на път)
За него ще лижат и пода
А хората нека да мрът

Продаден градът се разлага
От него на мърша смърди
Тук всеки гърбът си подлага
За шепичка жалки пари

Така е навред по страната
Те примерът взимат от тук
А беше държава богата
Сега - европейски боклук!
 

Offline Франкист

  • банкетен революционер
  • Premium user
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 2,405
  • Gender: Male
Re: Петко Славейков
« Reply #17 on: 30 May 2011, 18:41:19 »
Видях това стихче в Днес.бг (Фес.бг), някой го беше постнал, но го изтриха ... за щастие успях да го копна... тъжно е стихчето , но е вярно ...


София

Безумни сирените вият
Някъде има аврал
Може би ,,роми" се бият
Или пък някой умрял

Ченгета не пускат народа
(Бойко е тръгнал на път)
За него ще лижат и пода
А хората нека да мрът

Продаден градът се разлага
От него на мърша смърди
Тук всеки гърбът си подлага
За шепичка жалки пари

Така е навред по страната
Те примерът взимат от тук
А беше държава богата
Сега - европейски боклук!


е хубава работа!
 

Offline BulgarianBlood

  • Forum Member
  • **
  • Posts: 271
  • Gender: Male
  • Зодия: Capricorn Capricorn
Re: Петко Славейков
« Reply #18 on: 30 May 2011, 19:51:22 »
Всеки може да легне и да чака да умре, а ние нали се стремим към нещо по-добро. Защо тези стихове...?
 

Offline Amenhotep

  • Pharaoh
  • Premium user
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 3,521
  • Gender: Male
  • Доброму, добро да прави, злому с ножа по главата!
  • Зодия: Gemini Gemini
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
  • Politics: None None
Re: Петко Славейков
« Reply #19 on: 30 May 2011, 20:12:02 »
Защо тези стихове...?

Ако ще сме истински националисти, трябва да си казваме кривиците си и да се опитваме да ги поправим. Ако си затваряме очите за пороците си, то ние няма да се преборим с тях, а ще ги правим повече.

"За Отечеството работя, байо! Кажи ти мойте и аз твоите кривини, па да се поправим и всички да вървим наедно."

"На драго сърце да обичаме оногова, който ни покаже погрешката, инак той не е наш приятел"

"Не си народен: виждаш народното зло и не го казваш"

"Цели сме изгорели от парене и пак не знаем да духаме"


Нали не смятате, че Човекът чиито думи цитирах по-горе е национал-нихилист?
 

Offline BulgarianBlood

  • Forum Member
  • **
  • Posts: 271
  • Gender: Male
  • Зодия: Capricorn Capricorn
Re: Петко Славейков
« Reply #20 on: 30 May 2011, 20:33:11 »
Съгласен съм, че трябва да забелязваме лошите си черти, но някои от нас пропускат частта с "да се опитаме да ги поправим"... и затова повтаряме едни и същи лоши черти...
 

Offline Amenhotep

  • Pharaoh
  • Premium user
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 3,521
  • Gender: Male
  • Доброму, добро да прави, злому с ножа по главата!
  • Зодия: Gemini Gemini
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
  • Politics: None None
Re: Петко Славейков
« Reply #21 on: 30 May 2011, 20:34:51 »
Така е ...  sadsmile
 

Offline eдин Бългaрин

  • Banned
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 632
  • Копам османската сгур
  • Religion: None None
Re: Петко Славейков
« Reply #22 on: 30 May 2011, 22:25:17 »



А беше държава богата
Сега - европейски боклук!


От изключителна важност е кой период име предвид авторът.
Ако е периода 1945-1989, значи авторът е откровен боклук.
Истината има качеството да бъде винаги сурова. Може и да не е най-доброто, което ти се иска да чуеш. Но тя си е истина.
------------------------------
комунист = интернационалист = глобалист = евроатлантик = боклук
 

Offline Panzerfaust

  • Administrator
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 1,349
  • Gender: Male
  • Интереси: история, политика, психология, военно дело, икономика
  • Зодия: Virgo Virgo
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
  • Politics: Conservator Conservator
Re: Петко Славейков
« Reply #23 on: 30 May 2011, 22:32:30 »



А беше държава богата
Сега - европейски боклук!


От изключителна важност е кой период име предвид авторът.
Ако е периода 1945-1989, значи авторът е откровен боклук.
Абсолютно подкрепям! Изпревари ме в това мнение. :-)
 

Offline Amenhotep

  • Pharaoh
  • Premium user
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 3,521
  • Gender: Male
  • Доброму, добро да прави, злому с ножа по главата!
  • Зодия: Gemini Gemini
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
  • Politics: None None
Re: Петко Славейков
« Reply #24 on: 30 May 2011, 23:02:06 »
Идея си нямам кой период е визирал авторът, но наистина в миналото сме били "држава богата".

По едно време сме биби икономическото чудо на Балканите, били сме военното чудо на Балканите (наричали са ни "прусаците на Балканите") ...

А за соца, каквото и да говорите, икономически сме били 100 пъти по-добре от сега (особено имайки в предвид, че и днес се граби онова, което беше построено тогава.
Не съм комунист и не защитавам по никакъв начин ония строй, но тогава бяхме в първите 10 по производство на вино в СВЕТА, бяхме основен производител на храни, бяхме първи (или втори) по производството на електрокари, нямаше втори като нашите калашници ...днес четох, че както 58-а година не сме имали металургия, то в средата и към края на 80-те години сме били 27 в СВЕТА по металургия.... ето вижте тук - http://www.forum.bg-nacionalisti.org/index.php?topic=9044.msg98061#msg98061

А сега къде сме?

« Last Edit: 30 May 2011, 23:09:58 by Amenhotep »
 

Offline Panzerfaust

  • Administrator
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 1,349
  • Gender: Male
  • Интереси: история, политика, психология, военно дело, икономика
  • Зодия: Virgo Virgo
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
  • Politics: Conservator Conservator
Re: Петко Славейков
« Reply #25 on: 30 May 2011, 23:48:34 »
А за соца, каквото и да говорите, икономически сме били 100 пъти по-добре от сега (особено имайки в предвид, че и днес се граби онова, което беше построено тогава.
Не е тука мястото да го обсъждаме, само ще кажа, че "соца" се крепеше на неща, които вече отдавна ги няма, нещо повече - почти ги нямаше след 1985 г. То и затова закъса накрая.

А сега къде сме?
Където са ни сложили.
Но и където сами се сложихме...
 

Offline Петкан

  • Banned
  • Veteran
  • *
  • Posts: 8,646
  • Gender: Male
  • България преди всичко!
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
Re: Петко Славейков
« Reply #26 on: 16 Oct 2013, 22:25:41 »
"Трябва да изповядаме, че българите никога не са се лишавали от храброст и смелост, но всякога почти, а най-вече за времето, за което говорим, липсувала им е всяка инициатива за самостоятелно предприятие, нямали самоувереност в своите начинания, затова все гледали да наблегнат главата си на чужди плещи. Те били верни и предани на чуждите интереси, гинели за тях, като се считали уж по-сигурни в сполуката и по-малко отговорни в случай на несполука, но това не е освен в следствие на неразвитието им. От това настроение на българите се възползувало най-напред турското правителство. От него се възползували тоже и домогателите на аянските постове, от него се възползували най-подир и разбойническите шайки на кърджалиите..."(П. Р. Славейков „Исторически разкази от миналите времена”)
http://www.promacedonia.org/vm/vm_zakl.htm
« Last Edit: 16 Oct 2013, 22:34:27 by Петкан »
Ad honores
 

Offline Hatshepsut

  • Perfectionist
  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Posts: 7,066
  • Gender: Male
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
  • Religion: Paganism-Egyptian Paganism-Egyptian
  • Politics: Bulgarian Nationalist Bulgarian Nationalist
Re: Петко Славейков
« Reply #27 on: 17 Aug 2014, 15:34:50 »
Татковина

Хубава си, татковино,
име сладко, земя рай,
сърце младо и невинно
за теб трепка, та играй.
 
Мили ми са планините
и на север, и на юг,
драги ми са равнините,
набраздени с наший плуг.
 
На уста ми сладка дума -
ще да бъде този кът,
дето Дунав, Вардар, Струма
и Марица си текат!
 
Дор на небо ясно слънце,
дор на очи свят, живот,
ще обичам аз от сърце
таз земя и тоз народ
« Last Edit: 07 Apr 2015, 08:53:49 by Hatshepsut »
 

Offline Петкан

  • Banned
  • Veteran
  • *
  • Posts: 8,646
  • Gender: Male
  • България преди всичко!
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
На 15 юни 1863 година в Цариград излиза първият брой на вестник „Гайда“.



”Кому не е драга земята на отците и дедите му? Кому не е свидно това място дето почива прахътъ на бащите му и дедите му дето ще ляжятъ костите му и дето ще живеят децата и внуците му?”  (Петко Славейков)



Редактор на вестника е Петко Рачов Славейков.
Последният брой на в."Гайда" излиза на 15 април 1867 г. Вестникът е спрян от турската цензура за периода 24 април 1865 г. - 1 януари 1866 г. След подновяването излиза като филологично списание, „нравствената цел на което ще е със занимателното си съдържание да приучи на прочитание нашите съотечественици“.

Първото публикувано стихотворение на Христо Ботев - Майце си, е отпечатано в последния брой на „Гайда".
 Петко Рачов Славейков е български поет, публицист, фолклорист и общественик. Роден през 1827 г. в Търново. Ученик на Емануил Васкидович. Издирва и събира около 2 263 народни песни. Като учител в Търговище издава български сатиричен вестник „Гайда“. След като работи известно време във Варна, заминава за Цариград, поканен през 1864 г. да редактира българския превод на Библията (на източно българско наречие) от Българското библейско дружество,[2] наред с Албърт Лонг, Илайъс Ригс и Христодул Сичан-Николов, чийто цялостен превод бил отпечатан през 1871 г. в Цариград.
За значението на тяхното дело пише Пенчо Славейков: „ Преводът на Библията тури край на езиковата безредица, на боричкането на разните наречия за първенство и се установи литературният език. След появяването на Библията на бял свят заглъхват разприте между разните български говори и източнобългарския говор става общ език за всички ратници на мисълта и националното съзнание.
В анкета, организирана от СБЖ сред журналисти от българските национални медии, проведена през 2003 г. и посветена на 140-годишнината на вестника, „Гайда“ е посочен на първо място в отговора на въпроса "Кои са 15-те най-значителни български хумористично-сатирични вестници и списания през периода 1863-2003 г.?"
« Last Edit: 01 Aug 2018, 08:06:50 by Hatshepsut »
Ad honores
 

 

Пенчо Славейков

Started by Hatshepsut

Replies: 2
Views: 3476
Last post 05 Jul 2017, 07:56:36
by Hatshepsut