Бежанци или изселници?
По повод изказването на Сергей Станишев на 3-ти ноември 2006г в народното събрание по повод въпрос на Станислав Станилов и Тодор Батилов:
„... но първо бих искал да внеса уточнение в използваната от всички нас терминология. За Българската страна, Българите напуснали Източна Тракия и Мала Азия в периода след 1912 г. са бежанци, а не изселници, както Вие ги наричате в началото на Вашия въпрос. Това терминологично уточнение е от съществено значение за цялстното развитие на въпроса и юридическата възможност да бъде търсена финансова компенсация на техните имоти ...”,
Г-жа Папани Козарова пише забележка: Необходими са уточнения и по цитиранатапо-горе част от отговора:
1. Бежанците, дошли от Турция в България са бежанци не само за Българската страна, но и за международните институции.
2. Факта, че Българите са бежанци е юридическа възможност не само за финансова компенсация на техните имоти, а и за други претенции, включително за изброените в чл. „Г” на Ангорския протокол от 1925 г., регламентиращи права: завръщане на бежанците; връщане на имотите им; изплащане на пропуснатите ползи от приходи и наеми.”
Относно термините „бежанци” или „изселници” са Българите от Турция, искам да поясня че има няколко вълни на обезбългаряване на Одринска и Константинополска области в Турция:
Първото изселване след възстановяването на Българската държавност се дължи на прилагането на несправедливите решения на Берлинския конгрес за прекрояване на справедливия Сан-стефански мирен договор, очертал етническите контурите на България.
За целта могат да се приложат много примери, но ще се спра на цитат от биографичната книга на Симеон Лазаров - "Ениджия, една България останала в миналото”, издадена от фондация Баш Клисе - Свиленград, 2002 г., 302 стр.
Но преди цитата искам да вмъкна следните запитвания:
Кога Българските политици и кои от тях ще проявят честта да потърсят отговорност от своите колеги от Европейския съюз за предизвикването на Българския генцид с налагането на несправедливите решения на Берлинския конгрес (1878 г.), Ньойският догвор (1922 г.) и прекрояването на границите след Втората световна война в ущърб на България?
До кога ще позволяват да се повтарят опитите за заличаване на Българската народност?
„ОТНОВО ПОД ТУРСКО РОБСТВО" Масово изселване на източните тракийци в България
Когато изчезнала и последната надежда за присъединяване на трите каази към новосъздадената Българска държава, местното население било изправено пред новагрозяща опасност. При мисълта, че ще остане отново под турско робство, то било обхванато от смъртния грях за собственото си оцеляване. Всички били убедени, че вековният потисник, озлобен от военното си поражение, ще поиска да си отмъсти, като подложи мирното население на жестоко преследване. И ако това население се бе ръководило само от своето чувство на омраза към поробителя, от страха за собственото си съществуване и от близките спомени за проклетия робски живот, то без колебание би взело решение да се изсели масово на север и никога да не мисли за връщане, въпреки неизвестността на скитническия живот в далечни и непознати земи. Възпирали са го страстна привързаност към родната земя, в която от векове насам бе проникнало с мирен труд.
стр. 176
Кланетата след и по време на Илинденско-Преображенското въстание
Само в източна Тракия 68 селища са опожарени до основи. Освен десетките хиляди избити Българи, 20 000 етнически Българи от Източна Тракия се били принудени да търсят спасение като се преселят да живеят в България. Само в Одринска област 2565 от жертвите са невинни жени, старци и деца.
ПОЛОЖЕНИЕТО В ИЗОСТАВЕНА ЕНИДЖИЯ ПО ВРЕМЕ НА ВЪСТАНИЕТО
„....През нощта на 18 срещу 19 август, след заминаване на въстаниците към Странджа планина в Ениджия останали само жените, децата и старите хора. В тази тревожна нощ селяните се събрали по няколко семейства в една от по-големите къщи и не мигнали от страх, че може всеки момент да бъдат нападнати и избити от турски башибозук.
Въоръжени башибозушки групи действително били забелязани през тая нощ в Ениджийското землище, но те не се решили да нападнат селото, опасявайки се от въоръжена съпротива. Една такава въоръжена група от с. Коюнгяур, на връщане за селото си през местността „Карачалъка”, отвлякла трима ениджийски овчари и ги убила по пътя, след като дълго време ги измъчвала.” Убитите са : Димитър Коконов, Никола Георгиев Кушелиев и Костадин Казваков, последните двама – младоженци.
На 19 август 1903 година, късно през ношта, в селото пристигнала турска войскова част от 150 войника и двама офицери. Всички помислили, че селото ще бъде ударено и населението подложено на сеч. За щастие войската не посегнала на никого. Разквартирували я в хана на дядо Иван Узунов, както и в селския хан. Офицерите обяснили по-късно, че били изпратени да пазят населението от нападения на башибозука. Хората се успокоили и постепенно се отдали на своя мирен труд. ...”
стр 201
През периода 1904-1911 година Българското население в Турция е подложено на постоянен физически, икономически и психически терор. Безпричинните убийства, изнасилвания, грабежи и кланета продължават да бъдат ежедневие. Част от документите за тези деяния са отразени в книгата на Стоян Райчевски - "Геноцида над Българите през двадесети век" - издадена от Български бестселър, 2005 г., стр. 107
И все пак след 5-вековно клане, подтисничество и заплащане на кървав данък по турски документи и обстойни проучвания на място, етническата карта на северо-западна Турция е изглеждала по следният начин:
РЕОКУПАЦИЯТА НА ИЗТОЧНА ТРАКИЯ ОТ ТУРЦИТЕ„Беше месец юли 1912 г. – време за жетва, но поради опасностите и неизвестността никой от селяните не беше излязъл на работа в полето. Така че турската обсада завари всички в селото, с изключение на няколко души пастири.
Командирът на полка с щаба си се настани в най-голямата къща. Последва заповед-предупреждение: никой да не прави опит да напуска селото, защото ще се стреля. Определиха пункт кой каквото оръжие има да го отнесе и предаде, а всички мъже трябваше да се явят на друго място. Вече казах, че селото се намираше на керванския път, който свързва Черно и Бяло море и затова имаше старинен хан – керван-сарай. Тоя хан имаше грамаден обор за нощуване на керванджийския добитък. Всички мъже в селото, повече от 200 души, бяха откарани и затворени в тоя обор. Започват бой, най-различни мъчения и малтретиране. Бият, измъчват, без да кажат нищо. Най-после при затворниците влязъл някакъв старши офицер и те го попитали защо става всичко това, какво искат от тях. Офицерът не знаел какво да отговори. Това продължи десет петнадесет дни, докато най-после завързали затворниците двама по двама и под конвой ги откарали в затвора на околийския център Бунар хисар. Обсадата беше вдигната, но преди това цялата жива стока беше ограбена. Това бяха 30 хиляди глави дребен рогат добитък – овце и кози и около 2 хиляди глави едър добитък – говеда, биволи, коне, разплоден и работен добитък. Ограбена беше и покъщнината на почти цялото село. По време на обсадата жените и децата се събраха в къщите, които бяха в близост до тази на командира на полка, така че ако ги нападнат и те започнат да викат той да може да ги чуе ...
„В селото ни (Урум Бегли) пристигна турски жандармерийски отряд и командирът му съобщи: ”Пригответе се днес да напуснете селото на път за България; част от отряда ще ви придружи до границата, за да не бъдете ограбени и избити по пътя; заповедта е да заминете днес, но аз на своя отговорност решавам това да стане утре”.
Всеки може да се представи какво стана!!! Моят дядо Войник ме извика да го придружа в полето, за да обиколи и се прости със земята, която той и неговото семейство бяха обработвали цели 80 години. Отидохме в местността Ири борун, където бяха главно земята на нашето семейство, кошарите за овцете и т. н. Дядо обиколи цялото землище, рови земята и рида като дете. Най-после грахна от умора и седнахме под сянката на стария дъб. Тогава той ми разказа кога и как е създал тоя имот ...”
Из стр. 264 на Симеон Лазаров, „Ениджия, една България останала в миналото”, издадена от фондация Баш Клисе-Свиленград, 2002 г., стр. 302
Прехвърляйки войските на Македонския фронт, Българското военно командване оголи новата ни граница с Турция – Мидия-Енос. То бе оставило тук само една опълченска дружина да пази границата, когато Турция беше прегрупирала цялата си армия и я държеше на крак в пълна бойна готовност, в очакване на благоприятен момент за настъпление.
Познавайки добре вълчия морал на турската власт, Българското население беше убедено , че турците не ще зачетат договора за мир в Лондон, а ще преминат незащитената граница. Новите слухове, пристигащи от границата, засилваха тези опасения и положението ставаше все по-тревожно.
„Турците преминали вече границата Мидия - Енос и настъпвали на север”, „Опълченците, оставени да пазят границата, се разбягали, много от тях се предали в плен”, „Бягало на север цялото Българско население от крайграничните села” - тези слухове създадоха една особено натегната атмосфера. Хората се събираха на групи и разгорещено приказваха, коментираха, спореха ... поставяше се вече въпросът населението да се изсели в България с покъщнината и добитъка си, но това да започне веднага. Но липсваше единодушие. Селяните се разпределиха на две групи. По-бедните поддържаха напълно предложението за изселване, но чорбаджийте и много селяни от средна ръка бяха на противоположно мнение. Те настояваха никой да не напуща селото и се опитваха да омаловажат проникналите слухове като преувеличени, рожба на нашия робски страх от турците. Някои пък открито агитираха селото да не се вдига, даже и при положение, че турците се върнат. „Както сме живели досега с тях цели 500 години, така ще живеем и в бъдеще” – увещаваха те.
Реши се да се изпратят няколко души с коне далеч на юг към Ергене и границата, за да проверят какво е истинското положение ...
стр. 264-265
Каваклия се изселва
Започнаха да пристигат и първите бежанци откъм границата отначало поединично, а след това и групово – с колите си, натоварени с покъщнина. Те наистина не били видели турски войници, но упорито твърдяха, че границата е премината на много места. Една част от тях бяха разколебани от нашите хора и останаха в селото да споделят по-късно неговата участ.
Напрежението и паниката се засилиха особено много, когато от изток, по посока на дервентските възвишения се зададе дългият и многоброен керван на каваклийци, които напуснали масово селото и заедно с покъщнината и добитъка с голяма бързина се придвижваха на север към България.
Село Каваклия беше съседно на Ениджия, чисто Българско село с около 400 къщи, разположено на ж. п. линия Лозенград – Цариград и отстоеше на два часа път от нашето село.
Бягството на каваклийци беше тревожен сигнал и за нас, ениджийци. Нямаше време за никакво колебание и изчакване. Трябваше да последваме техния пример и то незабавно, защото закъснеем ли, рискувахме да бъдем настигнати по пътя от турците, ограбени и избити.
И без да разсъждават, хората започнаха да стягат колите си, товареха покъщнина, впрягаха и потегляха по средната улица на селото на север. Селската милиция и някои от чорбаджиите полагаха големи усилия да разубедят селяните да се завърнат, да не се делят от мнозинството, да не развалят хубавото ни село ... Нека да почакаме още малко да се завърнат нашите хора, които изпратихме към границата. Ако ще бягаме, да бягаме всички заедно ... Тази настойчивост, която някъде се придружаваше и с открита заплаха, оказа нужното въздействие. Множеството от селяните бяха разколебани, връщаха обратно натоварените коли и се прибираха отново по домовете. Други пък бяха спрели натоварените коли на улицата, очаквайки с нетърпение завръщането на селските пратеници от границата. Но въпреки всички агитации, увещания и заплахи, една група от 30-40 семейства беше успяла да се измъкне от селото с колите, покъщнината и добитъка си и се движеше бързо на север по пътя за Коюндере. Тя беше настигната от група селяни на коне, начело със свещенник Стоян поп Андреев и върната обратно в Ениджия.
Керванът на Каваклия се беше придвижил вече към старата Българска граница. Едва следващата вечер, след бягството на каваклийци, се завърнаха в селото пратениците-разузнавачи от границата Мидия-Енос. Впрочем, докъде точно бяха ходили и какво бяха видели, никой не знаеше. На селяните те казаха, че никакви турци не са видели, че населението край границата си гледало работата и не мислело да бяга.
Общо беше убеждението, че това е лъжа, че нашите пратеници не бяха посмели да отидат далеч, надолу към границата, а са се въртели из южната част на селската мерия, до най-близките две села Докузюк и Карахалил, чието население действително не беше напущало домовете си.
В настъпилата нощ никой вече не се решаваше да бяга с кола, защото беше твърде късно и по пътя можеше да бъде настигнат от турската кавалерия.
Само една малка част млади хора напусна селото през тази последна нощ и под воеводството на преображенеца Стоян Костов Бурджията премина старата граница с България.
Така ениджийци бяха измамени от своите първенци и чорбаджии, с цел да останат в селото си, да дочакат връщането на турската войска, която им носеше ново робство, неволи и страдания.
КАК ТУРСКАТА АРМИЯ ПРЕМИНА ГРАНИЦАТА МИДИЯ – ЕНОС И НАХЛУ В ИЗТОЧНА ТРАКИЯ
Преди да направим нашето изложение за пристигането на турската войска в Ениджия и за новия окупационен режим, който тя бе наложила на населението, ще предадем разказа на Български граничен офицер за началото на турското настъпление в Източна Тракия.
„До последния ден – казва той - ние бяхме в добри отношения с турците. Заедно ходехме по цялата граница Мидия – Енос и те се показваха много внимателни към нас. Често пъти дори ни услужваха за спане и с храна. Не повдигаха никакъв спор относно разграничението.
„Ето новата граница – ми казваше винаги любезно турският комендант – отсам е наше, а оттатък ваше, нека се настаним всеки у дома си.” Обаче щом видях, че вместо да изпратят няколко дружини за заемане на новата граница, те изпратиха всичките си полкове кавалерия, последвани от цялата си артилерия, аз разбрах какво ни очаква. Но какво можеше да се направи, когато всички наши войски бяха пренесени в Македония?
Поставих една тънка редица постове по цялото протежение на границата и дадох заповед да се избягват всяко предизвикателство и всяка схватка.
Една сутрин ми донесоха, че няколко турски полка са преминали границата през нощта. Веднага предявих моя протест в близкия турски пост, но оттам ми отговориха: „Не знаем нищо за това, което ни казвате, вероятно има недоразумение, понеже новата граница не е още добре очертана, ние ще уредим въпроса ...”
Веднага докладвах всичко в София, но току-що изпратил доклада, донесоха ми, че цели пет полка неприятелска конница преминала границата на много места и че самият турски комендант, начело на войската, се насочил към първата железопътна станция, където се намирах и аз. Най-после турците бяхя хвърлили жребия.
Отидох да посрещна турците и непоколебимо запитах командира какво значи всичко това. Той ми отговори студено: „ Получих заповед от Цариград да премина границата с войската си. Имате ли нещо да кажете?” Енергично протестирах в името на Българското правителство и му обърнах внимание върху голямата отговорност, която турците вземат пред Великите сили, подписали Лондонския мирен договор и граница за изпълнението му. „Колкото до отговорността, ще я носят тези, които ми дадоха заповедта – ми отвърна турският офицер. – Но аз Ви давам един час време, за да решите дали да се предадете или да отстъпите с бой. След този срок ще тръгна напред.”
Отидох да телеграфирам в София. Отговори ми се: „Хвърлете във въздуха погребите!” Отговорих им: „ Всички са в ръцете на неприятеля. Буквално съм обграден. ” Заповядаха ми да се оттегля без бой. Аз изпълних заповедта.”
Бонев, Ив. Прогонването на Българите от Източна Тракия – „Тракия”,
№ 438, 11 юни 1931 г.
ОСМИ ЮЛИ (стар стил) 1913 година
Турската кавалерия и пехота навлизат в Ениджия
Ениджийци бяха прекарали предишната нощ, без да мигнат, в най-тревожни мисли и мрачни предчувствия. Те бяха изоставили всякакава полска работа. Жътвата не беше довършена, нивите презрели, но никой в този момент не мислеше за това. Всички се бяха прибрали в селото, излизаха на улиците и разговаряха по най-злободневния въпрос – предстоящото пристигане на турците.
На говедари, биволари, телчари и овчари бяха поръчали да не откарват добитъка надалеч, а да го въртят наблизо около селото и до корията. Това бе предохранителна мярка – ако видят опасност, веднага да го приберат в село.
Тоя ден отрано сълнцето особено силно прижуряше. Атмосферата беше натегната и нажежена. Злокобна тишина цареше наоколо. Изведнъж в селото се разнесе страшната вест: „Турците идат” .
Няколко от овчарчетата и говедарите, които пасели стадата си и добитъка край селската кория, забелязали отдалеч идващата от юг турска кавалерия и в панически страх изоставили стадата и добитъка и побягнали към селото. Хората наизлязоха от къщите си и от улиците плахо се взераха към югоизток, по посока на Докузюк, Бабаескийско, откъдето се очертаваше да се появят турците.
Между хана на Иван Узунов и моста на селската река седем души Български конници сновяха тревожно, с погледи, насочени към отсрещния бряг на реката, в очакване на неприятелската конница.
В този момент, вдигайки облаци прах, по песъкливия път се зададоха челните редици на турската кавалерия. Щом забелязаха групата Български конници, препуснаха през засъхналото корито на реката към селото. Нашите конници, които наблюдаваха всичко това, извърнаха веднага конете назад и се понесоха в галоп към Одринското шосе. Извиха надясно и като изкачиха височината, отстъпиха към Селиолу, преследвани от турците.
Напущайки селото, Българските конници бяха изпратени със свити сърца от селяните, струпали се от двете страни на шосето.
„До скоро виждане, братя Българи!” – можаха да им кажат бързо отдалечаващите се Български конници. Тези момчета може би бяха искрени, вярваха в Българската правда и скорошното им завръщане ... Техните думи останаха дълбоко в сърцата на тези нещастни хора, с някава сладка надежда, която по-късно изчезна завинаги.
След като влязоха в селото, турците незабавно пристъпиха към изпълнение на своите окупаторски нареждания и предпазни мерки – пуснаха из улиците на селото патрулни двойки, които не позволяваха на никого да излиза навън.
Трябва да отбележим и това, че селските първенци, начело със свещеника Стоян поп Андреев, се представиха на турските офицери, като ги срещнаха с Българското „Добре дошли”..., но били приети много студено. Все пак турските офицери се възползвали от случая и поискали да им се предаде всичкия домашен добитък и то незабавно. Лесно беше да се изпълни в срок това нареждане на турските военни, тъй като всичкия добитък се намираше около селото и реката.
Стр 269
Как бяхме прогонени от турците - 22 септември (стар стил) 1913
Както винаги и този ден ениджийци бяха станали рано, за да привършат някои изостанали работи по харманите. Наистина, те бяха вече овършали и прибрали зърното в хамбарите, но както се казва, земеделската работа няма свършване. Още не бяха прибрани царевиците и сусама, а освен това трябваше да се нахранят свинете и останалия неограбен домашен добитък. Като добри земеделски стопани селяните бяха започнали да мислят, че наближава и времето на есенната сеитба.
И ... изведнъж като гръм от ясно небе из селото се разнесе зловещата новина, че от турското военно командване била получена заповед ениджийци да бъдат изселени. Но къде била получена заповедта никой не знаеше. Заповедта се разгласяваше от селския глашатай, който се спираше на всеки площад и кръстопът и на висок глас я произнасяше дума по дума. Те гласеше приблизително така: В продължение на един час и половина всеки домакин се задължава да натовари на кола, каруца или товарен добитък, каквото може от покъщнината си, хранителни продукти и други вещи, да напусне къщата и потегли с членовете на семейството си към северния край на селото по пътя за Коюндере.
Цялото село бе обхванато от неописуема паника. Плачеха жени и деца, стари баби кършеха ръце в отчаяние. Мълчаливи и мрачни, мъжете стягаха колите, седлаеха магаретата ...
Могат ли да бъдат окачествени като „бежанци” или „изселници”
ЖЕРТВИТЕ НА ЗАПОВЯДАНИЯ ОТ ЦАРИГРАД ГЕНОЦИД НАД БЪЛГАРИТЕ? http://www.bgns.net