Крепостта Ескус край Гиген
От който и ъгъл да гледате на света или историята, винаги много лесно може да отличите две основни групи - от индивиди, народи, раси. Едните са конструктивните. Онези, които изграждат, създават, подреждат. Съзидателите. След тях обаче почти винаги идват варварите, диваците. Разрушителите. Историята на постоянните срещи и сблъсъци между тях прекрасно може да ни разкаже приказният римски град Улпия Ескус, полегнал край плевенското село Гиген, там, където Искърът целува Дунава...
Край царевичната нива се вие прашен селски път, по който от време на време ще изпърполи някоя тропаща каруца или ще мине неголямо стадо преяли овце. Поръждясалата бодлива тел от другата страна изпива сгорещяващите юлски слънчеви лъчи, докато върши работата си – да пази едно скъсано парче от нишката на историята. И в пълен контраст – паркираният ни встрани патрициански Opel Cascada, който ни е докарал бързо, спестявайки ни лятната жега и неудобствата на пътуването.
Преди по-малко от две хилядолетия телта я нямало, царевицата също, че и нашия Opel дори. А зад мястото на днешната ограда процъфтявал огромен римски град. В разцвета си приютявал цели 100 000 души! И е лесно да затвориш очи и да си представиш контраста с днешния царевичак. Огромният бял площад, пълен с хора. Работилниците, строеният страховит легион. А най-отпред почетно минава самият император, възседнал внушителния си бял кон...
За щастие на нас дори не ни се налага да затваряме очи. И съвсем не само защото безбройните, впечатляващо запазени останки от града говорят сами за римските времена. А и понеже имаме огромния късмет града да ни представя една истинска римлянка.
Археоложката доц. Гергана Кабакчиева от НАИМ при БАН работи по разкопките тук от 3 десетилетия. Така се и представя, срещнем ли някого – "Гергана от Ескус". Още като студентка тя решила, че именно Рим е нейното време, защото всичко може да се определя точно и пъзелът на миналото добива красива пълнота. Също и понеже знаела, че иска да работи на места, където някога животът e пламтял с пълната си сила, а не в такива, символи на смъртта.
Жива енциклопедия по древна история – това е Ескус за археолозите. Днес знаем немалко за този римски град благодарение и на това, че той се изследва доста отдавна. Първите разкопки са от 1905 г., през Втората световна война съвместно работели българи и италианци. И въпреки че ни е дал безброй артефакти и информация, Ескус има още какво да разказва, разкопките продължават. На места са натрупани пластове от по 8-9 метра, които още очакват археолозите.
Пети македонски легион. Тази славна юначна римска армия се оказала в земите на Дунавската равнина малко след като били покорени от все още младата Римска империя. Историята на Ескус започва около 6-9 г. - толкова близо до началото на нашата ера! – с между 5000 и 6000 войници, които изградили тук лагер. Избрали мястото, което по онова време било значително по-заблатено от днес – дотук водел само един път, идеален стратегически вариант.
Точно където се срещат Дунав и Искър, римляните решили да установят своя лагер... за който пък доскоро учените и не подозирали. Факта, че в основата на мащабния град стои временната спирка на легиона, доказала доц. Кабакчиева след дълги години спорове на международни форуми.
Легионът бил кръстен така, защото постигнал една от най-важните си победи край македонския град Филипи, точно преди да бъде изпратен в завладените земи на Мизия. Новото селище било кръстено на реката – Ескус е латинското име на Искър. Днес почти всички имена на големи наши реки са ни наследство от римляните.
А те се оказали съзидатели. В началото полкът бил съставен само от римски граждани, много от тях дошли от самата столица. И направили от нищото нещо, при това толкова внушително нещо, което и днес впечатлява с размерите и изяществото си.
Римляните се оказали във вражеска среда и противно на разпространеното мнение, за тях не било типично да строят върху предишни тракийски селища – избирали място сред природата. Трябвала им равна местност, а и реките били от полза. 5 крепости по протежението на Дунав отговаряли за защитата на града. Реката била важна за империята – 8 моста минавали по днешните ни територии, докато ние все още се гордеем, че сме построили цели... два. Най-близкият до Ескус е едва на 4 км и бил открит тържествено на 9 юли 328 г. от самия император Константин Велики.
Ако ви се прииска да сте се родили в друго време и вие да поемете оръжията на римските воини, не мислете, че работата им била толкова лесна и красива. Вземали ги на 18 г., за да завоюват нови територии или да опазват покореното.
С 30-килограмовия си багаж легионерите кръстосвали надлъж и шир познатия тогава свят. Пенсията идвала едва 30 години по-късно – дотогава оцелявали малцина. Тя обаче си струвала, с ирония може да се замислим за контраста с днешните пенсии по същите ширини – успешните легионери получавали земя, имущество, разрешавало им се да легализират брака си с наложницата... макар мнозина да предпочитали да изберат по-млада булка.
Освен това подготовката съвсем не била лека. Извън крепостната стена на Ескус обиколката започва с голямата сграда на гимназиона, училището на бъдещите воини. Най-голям е спортният салон, своеобразната фитнесзала на някогашните легионери.
"Пети македонски" участвал в много славни битки. През 73 г. воините се върнали от изток след успешна война срещу партите, като по пътя си потушили между другото и още 2-3 въстания. Предводителите подкрепили в надпреварата за трона Веспасиан, който пък се отблагодарил, като насочил насам сериозни "еврофондове". Така лагерът се сдобил с каменна стена, широка 3,40 м.
Ескус получил статут на колония столетие след основаването – при император Траян - 106-109 г. Бил част от провинцията Долна Мизия. Официално столица бил Томи (днес Констанца), постепенно Ескус "иззел" много от функциите.
Бавно, но убедително лагерът се превърнал в процъфтяващ град. Можете да го видите, почувствате и откриете, ако се окажете край Гиген. Животът започнал да кипи, постепенно се издигали нови и нови впечатляващи сгради.
Пътят продължава през голямата баня – а всички знаем колко били важни тези сгради за благородните римляни. Топла, гореща, хладна, студена вода в отделни басейни със сложна система от тръби. Богатите по цял ден стояли вътре и оттам управлявали имуществото си – макар и без джиесеми. Мъжете можели да "киснат" всеки ден, докато римските дами разполагали само с 2 часа седмично с благината... което сигурно обяснява защо мъжете не бързали да се прибират у дома.
Доц. Кабакчиева ни посочва протъркания от хиляди и хиляди стъпки камък, служил някога за праг на голямата баня. Особеното чувство да се докоснеш до нещо толкова показателно и символично за някогашния живот по същите тези земи, в които днес вървим ние. Повод за достатъчно размисли и сравнения.
А многобройни такива дава и възстановената улица, по огромните каменни блокове на която също личат коловозите, но от колесници. Досущ като на "Цариградско шосе", но с ясната разлика, че тук единствено безброй превозни средства, а не несъвършенства в строителството са причината.
Под главната улица минава огромен отточен канал, който ни кара да се замислим колко от днешните български села имат канализация... Запазени са и спретнатите, покрити тротоари.
Черешката на тортата от това, което може да се види днес в Ескус, е храмът на Фортуна – най-запазената сграда от онова време по нашите земи. Ритуалното здание било построено през 190-192 г. с парите, отпуснати специално за целта от император Комод. След като той паднал от власт обаче, било взето решение името му да се "задраска" от всички места, където е споменато. Най-голямото наказание за древните – да те лишат от паметта за следващите поколения... И колкото тежко, толкова и парадоксално, защото хилядолетия по-късно именно това е поводът да пишем за Комод...
Някога сградата била феерия от червена боя и бяла колонада. Извисявала се на 22 метра! Големият вътрешен двор бил обиколен от два реда изящни колони. А в средата на същинския храм – статуя на Фортуна – богинята на късмета и покровителка на града.
Явно все пак тя донесла малко късмет, ако не на целия град, то поне на своя храм, защото статуята била открита и днес е в Археологическия музей в София. А огромна част от сградата е съхранена. Храмът бил изключително масивен и след приемането на християнството римляните решили да не го рушат, а просто го зазидали. Земетресение в края на VI век обаче свършило тази работа – затова археолозите намират непокътнати успоредно нападалите колони. А безбройните им украси са пред нас – човек може с часове да съзерцава детайлите, сред които има и на пръв поглед нетипични картини като делфини - символ на щастието, патица в чиния, маски, сценки...
Поне петима римски императори са пребивавали в Ескус, разказва доц. Кабакчиева. Деций Траян оттук водел войни, Хадриан бил легат на крепостта, преди да застане начело на империята.
А разходката продължава в сграда, която вероятно някога била дом на местния управител. Известна е с красива подова мозайка, която днес може да се види в Плевенския музей. Картината с актьори се показала под ръцете на археолозите през 1952 г., а на нея пишело "Менандър" и "Ахейци". Първото било ясно – име на известен гръцки драматург, но второто така и оставало енигма за науката... докато 4 години по-късно край Червено море бил открит списък с произведенията на Менандър и там наистина се включвала комедията "Ахейци".
Други интересни останки са от гражданската базилика – единствени по рода си на Балканите. Противно на първите асоциации, това не било религиозна сграда, а нещо като днешен мол. Тук "бизнесмените" обсъждали сделките си, решавали се съдебни дела. Базиликата била дълга 105 м, оградена от кариатиди – колони като човешки фигури, които могат да се видят на малко места у нас.
Уличките на Ескус са безброй, а с тях – и забележителностите. 18 хектара, заедно с още 10, включени при разширението на града. 1/3 са обществените сгради, останалите – домове и работилници.
Като занаятчийски двуетажни къщи, в които първият етаж бил с дюкян, а вторият – за живеене. В един такъв археолозите не могли да се нарадват на паднала полица, останала непокътната, заровена с 14 гърнета. Показали се работилница за предмети от кости, керамика, скулптурно ателие от средата на I век... И нещо, което особено зарадвало доц. Кабакчиева и екипа ѝ – работилница за стъкло. По времето на римляните това производство било особено – всеки майстор пазел тайната пропорция на суровините и имало нещо като монопол. Стъкларната била построена точно в края на III век – малко след като паднала забраната производства, включващи огън, да се правят в рамките на града заради риска от пожари.
Малката занаятчийница просъществувала само 20 г., но ако краят ѝ бил лош за бизнеса на нейния собственик, за нас определено е от полза, защото ни разказва много за начина, по който предците ни създавали прозрачния материал.
Учените открили в Ескус и втората в света табела, на която се споменава за "ликса" – предците на продавачите в днешния супермаркет, или римските бакали. В центъра имало и храмове на Юпитер, Юнона и Минерва. Работел театър, музикален театър, цирк...
С една дума – социален живот, какъвто днес можем да видим в не твърде много български селища. Процъфтяващият град бил разрушаван на няколко пъти. Защото винаги след съзидателите идват варварите. Ескус бил почти разрушен през 251 г. по време на война с готите. Отново те повторили набезите си през 376-378 г., но градът отново се възстановил – строителите се оказали по-силни.
През 444 г. Атила и чичо му предвождали по земите тук хунско нашествие. И след като завладели Ескус, рушителите се опитали да се превърнат в съзидатели – единственото известно селище на този народ по наши земи било тук и носело името Хунион. Но, естествено, хората, а и народите, трудно менят нравите си и скоро то западнало.
През VI век дошли славяните, които върху храма на Фортуна си направили малки къщички. Животът в Ескус окончателно приключил в края на XIV век, а малкото останали хора били прогонени от турците в днешното село Гиген.
А как ли е днес? Кои сме ние? Дали от съзидателите, или от разрушителите? Ще кажем само, че останки от Ескус продължават да се превръщат в камък за огради и строежи. Че много от къщите в Гиген са изоставени, с изпочупени прозорци. А цели 4 села в Испания са изпълнени с гигенци. Че там, където някога искряла цивилизация, днес няма дори тоалетна за туристите. Че стената на малкия музей край разкопките е украсена с философския надпис "Долу ЦСКА" в контраст с намиращите се на метри плочи с римски текстове...
Но има го и другото. В Гиген работи една къща за гости, където ни посреща усмихнат мустакат бивш военен, който се представя с "Чичко Величко" и блага усмивка. Надеждата я има, защото той е от съзидателите. Такава е и нашата римска пътеводителка в миналото. А ние можем поне да се опитваме да бъдем като тях...
https://opel.spisanie8.bg/ulpia-ursus-pleven.html