Продължавам с още една статия от Уикипедия, която преведох от руски език.
Предварително съе извинявам, ако съм допуснал някакви неточности при превода.Телегония
Телегòния (от др.-гр. τῆλε — «далеко» и γόνος — «раждане, произход, род», тоест «роден далеч») — опровергана и остаряла биологическа концепция, според която сексуалните контакти с предишните, а особено с първия сексуален партньор оказват съществено въздействие на наследствените признаци на потомството на жената, получено в резултат на сексуалния контакт с последните партньори. Oт позицията на съвременната наука това твърдение е предразсъдък и заблуждение, което не се основава на експериментални изследвания и не е съвместимо с известните механизми на наследствеността.
ЕтимологияДумата «телегония» произлиза от името на сина на Одисей — Телегон: според мита «Телегония», Одисей е бил погубен от случайността и защото не е познавал своя син, роден далеч от него.
Представи за телегонията към началото на XX векПредстава за телегонията има още при Аристотел. Той предполага, че признаците на индивида се наследяват не само от неговите родители, но и от другите мъжки екземпляри, от които неговата майка е имала предишни бременности.
На границата на XIX—XX век вярата в телегонията е била разпространена сред селекционерите, работещи с различни видове домашни животни. Най-голяма известност получил случая с кобилата на лорд Мортън, описан ор Чарлз Дарвин с думите на Мортън и изложени от Ф. ле Дантек:
"Тя е имала 7/8 арабска и 1/8 английска кръв и е била покрита (в 1815 год.) от квага (по-малко шарена разновидност на зебрите), без да роди потомство. В 1817, 1818 и 1823 години тази кобила е била покрита от жребец от нейната порода. Родените след това жребчета приличали (по твърдостта на косъма, червено-кафявата козина, по наличието на тъмни петна и ивици по гърба, по плещите и задните участъци на краката) на квага в такава степен, сякаш че е имала 1/16 кръв на квага."
Самият Чарлз Дарвин е считал този случай за проява на архаичен признак, свойствен на общия прародител на конете. Ле Дантек също бил склонен да допусне съществуването на телегония, в това число и при човека. Той писал:
"Не трябва да се допуска, че извънбрачните деца няма да имат никакви признаци от мъжа на тяхната майка, ако тя поне веднъж е имала сексуален контакт с него... И детето, родено от жена, която по-рано е имала много деца от различни партньори, може да има признаци от всички тях."
Експериментална проверкаОпитите за възпроизвеждане на резултата на Мортън, правени от селекционера Касар Юарт (англ. James Cossar Ewart) (1889), а също и от И. И. Иванов в резервата Аскания-Нова, кръстосвайки кобили със зебри, не са подтвърдили съществоването на телегония. В резултат на дългогодишни наблюдения над кучета (Ланга) и гълъби (Бел), проведени в края на XIX век, също не били открити никакви подтвърждения на съществуването на телегония.
Обяснение на феноменаСпоред съвремените представи, болшинството факти, «демонстриращи явлението телегония», са прояви у потомството на признаци, отсъстващи при непосредствените родители, но съществуващи при по-далечните предци. Христоматиен пример е проявата на скрити (рецесивни) признаци при определени съчетания на родителските генотипи, а също така и атавизми, спонтанни вторични мутации, при които се проявява генетична информация, изменена при първичната мутация (такива, като появата на опашка при човешко дете).
Телегонията от гледна точка на генетикатаПри бозайниците всеки сперматозоид съдържа хаплоиден (единичен) набор хромозоми, и всяка яйцеклетка съдържа другия хаплоиден набор. В процеса на оплождане се получава зигота с диплоиден (двоен) набор хромозоми, и този набор е характерен за всяка клетка на бозайника. Тоест точно половината от генетичния материал се наследява от производителя на спермата (бащата), а втората половина — от производителя на яйцеклетката (майката). По такъв начин, митът за телегонията противоречи на съвременното знание за генетиката и репродукцията.
Телегонията в общественото съзнаниеБез оглед на отхвърлянето от научните среди, считащи телегонията за предразсъдък, тази концепция е приета в средите на някои коневъди и любители на кучета, а също и от радикални националисти (за оправдание на расистки и шовинистически действия от позицията на социал-дарвинизма). Някои православни свещеници и миряни използоват идеята за телегонията в качеството на «научен аргумент в полза на целомъдрието», но са подложени на критика от страна на православните богослови, учени-биолози и журналисти.
За обяснение на телегонията понякога се прибягва и към окултна аргументация. Съгласно такива аргументи, при половия акт се получава взаимодействие на аурата или биополето на партньорите. При това се получава «информационен обмен» между партньорите. Всеки от тях уж носи в себе си и за в бъдеще информация за всеки от партньорите си.
https://ru.wikipedia.org/wiki/Телегония_(теория)