Обичаят на Ирминден "Правене на подници" - село Лозен, Хасковско
Ирминден е от трудовите обичаи, свързани с домашните производства. Самият обичай представя обредното приготвяне на подниците, известни в Лозен като пòници. Правели са се още сачове, попчета и кандилки. Обичаят има своето място в обредната система на българите. Обредът е ставал в деня, когато християнската църква почита Св. Йеремия (1 май), пророкувал, че Бог ще изпрати своя Син на Земята.
Подницата и връшникът са били постоянни елементи в традиционната Лозенска къща. Като елемент на материалната култура, те са имали трайно място в бита, а от друга страна са били обект на вярвания.
Подницата е кръгъл, масивен глинен съд, диаметърът на който е коло 60 см, а дъното и стените са с дебелина 4 – 5 см. Вертикалните стени на подницата са ниски, около 10 см. Значителната дебелина на глинения съд осигурява задържането на топлината, а от там и по-доброто изпичане на хляба, баницата, зелника и т. н.
Магическите особености на обичая са били свързани с действията на жените насочени към предпазване и предизвикване на сили. Тези действия са се извършвали в началото на деня, по време на брането на билки, вземането на пръстта и изпичането на хляба, който пази силата на деня и билките през цялата година. Заради съприкосновението си с огъня, подницата е била натоварена в съзнанието на лозенката със свръхестествени качества.
Снимки: Христо Янъков
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.690313541048817.1073741985.141523809261129&type=1Правенето на подниците започвало рано преди изгрев слънце на Ирминден. Събирали са се групи – жени и моми по роднинство и най-вече по съседство, които после заедно ще правят подниците. Жените тръгват за пръст и билки, като всяка е носила в себе си торба и прашилка. Пръстта се е събира задължително от три места – от Хумата, от Бялата пръст и от Червената пръст. Смесвайки пръстта от три места, се е вярвало че съдовете, които ще бъдат изработени от нея ще бъдат по-здрави.
По време на копаенето на пръстта са се събирали и билки. Бере се лепка (Galium aparine L) и са кичели главите и кръста за предпазване от болка през цялата година. От ирминденската лепка се е слагала на главата на дете, което е ерменясало. С нея са се правили магии за любов. Жените са се кичели с лепката „да ни минава лесно месеца“. Берат се и други билки за женски болести.
Бабите се подготвят рано сутринта за женския празник. Затоплят водата, която е донесена мълчешком и ще се използва при приготвянето на глинените съдове. Нагоряват връшника и подницата, на които ще се пекат зелниците и другите обредни хлябове, с които жените се гощават след празника!
По време на копаенето на пръстта са се събирали и билки. Бере се лепка (Galium aparine L) и са кичели главите и кръста за предпазване от болка през цялата година. От ирминденската лепка се е слагала на главата на дете, което е ерменясало. С нея са се правили магии за любов. Жените са се кичели с лепката „да ни минава лесно месеца“. Берат се и други билки за женски болести.
След като пренесат пръстта е започвало частта на обичая, която е свързана с женското веселие, с празника, който участничките в обреда са правили за себе си независимо какъв ден се пада 1 май. Жените са се събирали в нечий двор, където започва същината на обредното приготвяне на подниците. Пръстта се е изсипвала на куп, слагала се е ситна слама (ръжанка), поливала се е с вряла вода и се е покривала с черга да кабаряса (да омекне). Докато кабаряса пръстта, жените наобиколили я са пеели специални песни като Ирминлия гидия.
След като кабаряса, пръстта се разтила и започва да се размесва. Ако е необходимо се е добавяло още вода и слама. Мачкало се с боси крака. Нагазват в пръстта само жените които са имали желание да разждат. Подницата е олицетворение на женския полов орган. Вярвало се е, че тъпчейки пръстта се подсилва плодовитостта и зачеването. Който мачка калта на Ирминден няма да го ухапе змия през цялата година. Не е позволено по време на мачкането и изработването на подниците да се кляка, да не се озъбят понниците (да не се напукат). Мачкането на калта от жените с боси и заголени крака е бил символичен акт на предаване на женското плодородие върху глината.
По време на обичая цари матриархат. Главната фигура е бабата. Тя е ръководила дейностите по подготовката и изпълнението на самия обред.
След като се е омесила с крака, глината се е разделяла на топки. По-големите са ставали на подници, а по-малките на сачове, попчета и кандилки. Сачът представлява плосък глинен съд, който можем да оприличим на тиган за палачинки, но без дръжка. Сачът и подницата си приличат, но между двата съда има и съществени разлики. Сачът е с по-малък диаметър от подницата, с по-тънко дъно и стени около 2 – 3 см. Стените са високи също около 2 до 3 см. Сачът се използва за приготвянето на катми – характерно ястие в нашия район. Попчетата са конусовидни и са служили за подпиране на подницата при опалването й. Задължително се е правило и кандило за дома.
Моделирането на съдовете е изисквало голямо умение. Именно за това се е налагало повечето жени да търсят помощта на булките, които са по-услия (по-опитни). Не са се използват никакви инструменти. Лозенката си е служила само и единствено със сръчните си ръце. Всяка топка глина се е разтиляла до получаване на желаната дебелина, като краищата са се завивали нагоре. Получавало се е като тепсия. Краищата са се заглаждали, като ръцете се топят обилно с вода.
За да станат подниците много здрави „като железни“, жените играят хора и пеят специални песни за обреди.
С наближаването на вечерта е идвал и краят на веселието. Всички са се отравяли към реката, за да изперат чергите, чувалите и торбите, които са се използвали през деня. Жените се се измивали и са се завръщали по домовете си очистени от калта, от невъздържаните закачки и песни по време на женския празник. След края на обредните практики, жените се гощават със зелник и пресен хляб.