Author Topic: РНБ (“Ратници за Напредъка на Българщината”)  (Read 24298 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Александър

  • Senior Member
  • ***
  • Posts: 714
  • Gender: Male
  • Шуми Марица окървавена...
  • Зодия: Pisces Pisces
Определено има нещо масонско при ратниците  :down:
Масони е имало и при "Отец Пайсий" както и при запасните организаций(офицери и подофицери), при която една от тях именно заради този спор - "Трябва ли да се допускат масони?" се беше разпаднала.
Говоря по спомен.  :)
"С дързостта на младите и мъдростта на старите да възродим нацията и България."
 

Offline FELDMARSCHALL

  • Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 2,912
  • Gender: Male
  • АРИЕЦ
  • Зодия: Scorpio Scorpio
Това, че РНБ е била изградена на конспиративен принцип не означава, че са масони!
По същата логика и комитетите на Левски трябва да ги обявим за масонски! :lol: :lol: :lol: :-[
 

Offline Болгардингезе

  • Senior Member
  • ***
  • Posts: 979
  • Gender: Male
  • mąθran
    • http://www.geocities.com/bulgarian_aviation/Aviation/Bulgarian.htm
Може да се създаде друг тип ,като това ,но да е свързано със същите идей.
Иран ,Армения - вечни приятели с България.
Както и горе ,тъй и долу!
 

Offline Александър

  • Senior Member
  • ***
  • Posts: 714
  • Gender: Male
  • Шуми Марица окървавена...
  • Зодия: Pisces Pisces
Това, че РНБ е била изградена на конспиративен принцип не означава, че са масони!
По същата логика и комитетите на Левски трябва да ги обявим за масонски! :lol: :lol: :lol: :-[
Аз не казвам, че са масони. Просто стана дума за масони и националисти и реших да дам пример къде е имало масони...  :)
"С дързостта на младите и мъдростта на старите да възродим нацията и България."
 

Offline Болгардингезе

  • Senior Member
  • ***
  • Posts: 979
  • Gender: Male
  • mąθran
    • http://www.geocities.com/bulgarian_aviation/Aviation/Bulgarian.htm
Никой не може да знае къде е имало масони и къде не!Само масоните!
Иран ,Армения - вечни приятели с България.
Както и горе ,тъй и долу!
 

Offline Александър

  • Senior Member
  • ***
  • Posts: 714
  • Gender: Male
  • Шуми Марица окървавена...
  • Зодия: Pisces Pisces
Никой не може да знае къде е имало масони и къде не!Само масоните!
Това за което говоря се описва в "Нарекоха ги фашисти" на Никола Алтънков.
В въпросни глави се описва за масонския спор и на места където има бивши масони или настоянищи(тогава) масони автора слага в скобички "масон" и ако знае някаква информация я дописва. Както има листа на еврейте в България и на масоните(на по-известните) така и тогава са знаели кой какъв е.
Най-добре прегледай книжката и главите за сдруженията на запасните офицери и подофицери.  :)
« Last Edit: 10 Jul 2008, 18:00:17 by Александър »
"С дързостта на младите и мъдростта на старите да възродим нацията и България."
 

Offline Болгардингезе

  • Senior Member
  • ***
  • Posts: 979
  • Gender: Male
  • mąθran
    • http://www.geocities.com/bulgarian_aviation/Aviation/Bulgarian.htm
Никой не може да знае къде е имало масони и къде не!Само масоните!
Това за което говоря се описва в "Нарекоха ги фашисти" на Никола Алтънков.
В въпросни глави се описва за масонския спор и на места където има бивши масони или настоянищи(тогава) масони автора слага в скобички "масон" и ако знае някаква информация я дописва. Както има листа на еврейте в България и на масоните(на по-известните) така и тогава са знаели кой какъв е.
Най-добре прегледай книжката и главите за здруженията на запасните офицери и подофицери.  :)
Може да я видя накой път. ;)
Иран ,Армения - вечни приятели с България.
Както и горе ,тъй и долу!
 

Offline FELDMARSCHALL

  • Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 2,912
  • Gender: Male
  • АРИЕЦ
  • Зодия: Scorpio Scorpio
Абе вие знаете ли, че повечето евреи не са масони...дори избягват тези организации! ;)
 

Offline Р.Н.Б.

  • Forum Member
  • **
  • Posts: 63
  • Gender: Male
      Възникването на РНБ, през 1936г., не е предопределено само от реваншистките и националистически чувства. Духът на времето също казва своето. Изкараните на дневен ред от комунистите и земеделците социални противоречия заемат достатъчно важно място в програмите на националистическите организации, в частност РНБ. Общият подем на подобни организации в цяла Европа и особено на фашизма в Италия и по-късно но национал-социализма в Германия, също дават самочувствие и допълнителни аргументи на българските родолюбиви движения.

    Когато се създава РНБ има за пример доста предишни организации. Самия главен двигател на ратническото движение, проф.А.Кантарджиев, безспорно най-авторитетния и може би единствен с пълно право заслужил да бъде наричан “водач” сред всички кичещи се с подобни гръмки титли личности от политическия живот на страната, е финансирал и се е опитвал да обедини две по-рано възникнали формации-СБНЛ и БМСОП. Именно вадейки си поука от предишните случаи професорът и хората около него решават да създадат нова, построена на различни начала организация.

Самите ратници, в свой документ от 1937г., обясняват нуждата от създаването си така: “През лятото на 1936 разложението идваше от всички страни и напредваше по всички посоки. В софийската полицейска школа се преподаваше вече по учебник за “Гражданско учение” в който се твърди, че републиканската система е по-съвършена от монархическата. В Русе бе издигнат и то на военно землище голям паметник на разстреляни през 1886 съзаклятници срещу свободата на България, в полза на Русия. Бойният празник на българската артилерия - 13 март (падането на Одрин) - биде премахнат, защото турците се дразнели. Думата “Македония” се забрани и зачеркваше от цензурата, за да не се дразнели сърбите. Конгресът на запасните офицери, определен в Кърджали, биде отменен в навечерието и турското малцинство се подиграваше с безпредметната арка, а българите там не знаеха къде да гледат. Румънският консул във Видин открито обливаше Видинско и Никополско с пропагандна литература, а му помагаше най-висш духовник! Друг висш духовник в София вилнееше с интегралистка югославско-френско-английска пропаганда!...Народния театър се превръщаше постепенно на чехско-славянски семинар. Сърбинът Кръстич бе устроил открито в София колосално противобългарско предприятие. СССР откриваше един след друг кинотеатри, книжарници, изложби и нахлуваше с филми и литература.”

Преди всичко, характерно за ратниците е абсолютната липса на демократичност. Водаческият принцип преминава през цялата тяхна структура. Поне до 1938г. обаче, няма главен водач,5-членен щаб. Това се предопределя от доста обмисленото им и нехарактерно за това време и подобни организации схващане, че не постът създава водача, а работата, т.е. колективното ръководство на върха/”Голямата петорка” – проф.Кантарджиев, Петър Габровски, водачът и основател на “Въртоп” Иван Гьошев и двама бивши отецпаисиевци - Климент Далкалъчев и Захари Стоилков, основатели и идеолози на БМСОП и автори на техния “Идейния законник”/ остава, докато водачът сам не изпъкне пред останалите. Така през 1938г. за главен водач ръкоположен проф. А.Кантарджиев. Той остава такъв до самия край на организацията през 1944г. Може би е негова заслугата, че от всички организации, прилагащи водаческото начало, като се почне от “Родна защита”, мине се през “Съюз на българите-фашисти” и се приключи със СБНЛ и казионния “Бранник”, само РНБ не се тресе от вътрешни раздори и борба за власт.

      Проф. Асен Кантарджиев е твърде интересна личност. Роден през 1898г. в Самоков. Син на генерал Тодор Кантарджиев, изявен участник в освобождаването на Добруджа през Голямата война. На 16 години е доброволец в Македоно-Одринското опълчение. Завършва ШЗО. Участва като доброволец във войните за национално обединение. Два пъти повишаван в звание за бойни отличия. Носител на 4 кръста “За храброст”.

Той е личност с много и различни интереси. Пише военни съчинения. Председател е на хора “Гусла”. Именно там се прочува с удрянето на плесница на шпионина-пладненец К.Тодоров по време на многолюдна вечеря при гостуване на хора в Белград.

След войната следва право в Софийския Университет, после индустриална химия в Шарлотенбург-Германия. Завършва агрономство в Бон. Връща се и преподава в България, като през 1932-1933г. е декан на агрономическия факултет на СУ. От 1926 до 1928г. е на Рокфелерова стипендия в САЩ, след това специализира в Кил и Берн.

Със сигурност се знае, че проф. Кантарджиев и още един от “Голямата петорка” – Петър Габровски, са били привлечени от масоните. Като се има предвид начинът на набиране на членове от тяхна страна, никак не е чудно, че двамата бъдещи ратнически водачи са станали обект на внимание. Някъде в началото на 30-те години те напускат ложата, заедно с друг бъдещ ратник и автор на статии в ратнически издания – писателят Светозар Димитров – Змей Горянин. Навярно по това време окончателно се оформят и идейно-политическите схващания на професора. От масонското му поданство остават и някои методи, които той ще прилага в по-нататъшната си работа, а именно полуконспиративния характер на организацията, както и начинът за набиране на членове.

Ратниците за напредъка на Българщината са идеологически най-стройната и твърдолинейна националистическа организация преди 1944г. На фона на честите поправки в програмите и уставите на другите подобни организации, ратническите генерални позиции остават неизменими. Характерното за този период двоумение и наклоняване към фашизма или националсоциализма, идеологическият кипеж, изясняване на позициите в хода на работата са преодолени от ратниците.

Ратниците издават внушително количество литература, изясняваща ратническия светоглед. Това са 103 поредни брошури, които се занимават с основните проблеми за ратниците-националният въпрос, комунистите и социалният въпрос, расовият въпрос. Издание на ратниците е и “Пролом-двуседмичник за напредъка на българщината”. Там, в 12-те излезли броя нито веднъж не се споменава името на организацията, но уводните статии се пишат от проф.Кантаржиев, по изключение от друг ратник Стефан Попов. Богарят и други символи използвани от Р.Н.Б. също се срещат на страниците му.Статии пишат и други ратници- Александър Белев-бъдещият секретар по еврейските въпроси, проф.д-р Стефан Консулов, който полемизира по расовия въпрос с професорите Димитър Михалчев и Методи Попов, ръководителката на женския клон към организацията, писателката Фани Попова-Мутафова.

Основните постулати на организацията са изложени в “Обръщение-програма на Р.Н.Б.” от 1936г., “Разговор за Р.Н.Б.” от 1938г. и “Втори разговор за Р.Н.Б.” от 1942г. От програмата-обръщение стават ясни техните възгледи и искания, а в разговорите, посредством диалог между ратник и гражданин те се разясняват, като се отговаря на често задавани въпроси.

В основата на ратническия светоглед стои националната мощ, осъществяването на националните териториални и народностни идеали и съхраняването на свободна и независима българска държава. За тях българската нация е “етническа, духовна , стопанска и политическа цялост, която има свой живот и свое предопределение. Нейните интереси не съвпадат винаги с преходните интереси на сборните елементи, които я съставят.”, а българската държава – “организационната съвкупност, която има за задача да изрази жизнените стремежи  на нацията”. Със сигурност може да се твърди, че цялата останала част от възгледите им се крепи на тази основа. Отхвърлянето на унизителния Ньойски договор, народностното и териториално обединение, поддържането на българите зад граница, възстановяването на войската са сред основните им искания.В името на нацията,всички противоречия трябва да бъдат преодолени.

  Именно поради тази причина, ратниците сериозно се занимават със социалния въпрос и с борбата срещу болшевишката пропаганда. Общото им мнение е, че марксистите се стремят да измамят работниците и да ги откъснат от тялото на нацията по пътя към осъществяване на юдео-болшевишките си замисли - поробването на народите. В ратническата идеология работник е “всеки български гражданин, който се труди и работи за материалното и духовното благосъстояние на нацията. Неговите врагове са: спекуланта, марксиста, демагога и безделника”. Прави впечатление обаче, че ратниците са доста ляво настроени по отношение на социалната и икономическата сфера. Предвижда се кооперирането на селските стопани, “насока и контрол от Държавата на частните стопански предприятия и национализацията на някои от тях, с оглед интересите на нацията”, участие на работниците в печалбите на предприятията и т.н. По самите думи на ратниците от “Разговор за Р.Н.Б.”, те не искат “равенство, а правда”. А за болшевишките приказки за свобода и равенство казват ”да искаш хем свобода, хем равенство, значи или сам да се лъжеш, или други да мамиш.”. По отношение на социалния въпрос точно се формулира ратническата позиция в сборника от текстове от 1937г.:”Новият национален светоглед налага дълбоки промени в културното, социалното и стопанско ръководство, а заедно с това и на целокупното законодателство. Затова възроденият национализъм е толкова "ляв" в социално отношение. Той цели преди всичко повишението на общата жизнеспособност на нацията. Той не може да понася индивидуалния капитализъм поради упадъчното му влияние върху нацията. Той не може да понася и марксическата теория и практика, нито тези на социалдемокрацията, които се стремят да убият индивидуализма на хората и нацията, които се опитват да ги впрегнат в своята измислена противоестествена система, водеща към бръз упадък. Създаден като реакция срещу индивидуалния капитализъм, и то главно от скитници инородци, марксизмът възнамеряваше да превърне човешкото общество в мравуняк. Редът в мравуняка наистина е идеален. Но мравката работничка не е нито мъж, нито жена работи неуморно без оглед на това дали ще консумира и притежава лично, и дали други ще консумират произведеното от нея.

Възроденият национализъм взема предвид естествените особености на личността. Той я пази, цени я и търси да й даде най-благоприятни условия за развитие, но не заради нея самата като самоцел, а заради нейното голямо значение за живота и развитието на надиндивидуалната наследствено-расова общност, която нацията представлява.”. Добавя се и, че социалните неправди рушат държавата от две страни, първо безделниците, безбожници и безотечественици, чрез измами и спекулации паразитират на гърба на работниците и второ, така дават почва за развитие на разрушителни марксистки тенденции.

Макар и в няколко реда, ще отбележа и отношението на ратниците към селото. Относително малкият дял, който те му отделят, сред своите издания се дължи на категоричната им позиция. Селото е основата на запазването на българския народ. Следователно държавата трябва да направи всичко по силите си, за да задържи селяните там, като облагороди селата и им осигури възможност за достъп до просветните и културни постижения.

Както стана дума по-горе в текста ратниците са  убедени противници на демокрацията, както в своите редици, така и що се отнася до държавното управление. За тях демокрацията “е неприложима. Демокрацията като идея искаше да постави духовната аристокрация начело на обществото. Всъщност тя е давала на практика обратния резултат. Тя е изваждала демагозите и утайката на обществото начело на държавата”. И продължават “какво общо има практиката на демокрацията със свободата? Защитниците на демокрацията само приказват за свобода. На практика демокрацията подтиска свободата на събранията, на словото и на печата, а те са основата на нейната идеология. Демокрацията се самоуби.”

Пак в името на единството, ратниците твърдо застават зад Царя и Православната цъква. Те обаче, за разлика от останалите националистически организации не са били долюбвани от властта и са жертва на множество арестувания, обиски, интернирания, уволнения, побой. Техни издания се инкриминират от прокуратурата. Филов ги нарича “бели болшевики”, а полицията - “откровено фашистка организация”. И ако е ясно защо правителствата полагат особени ”грижи” за тях, то защо Царят не се застъпва? Отговорът навярно се крие в авторитарните схващания на ратниците, и евентуалния италиански сценарий който те са искали да приложат в България, т.е. Царят да царува, но те да управляват. Като аргумент за това, може да послужи и сравнението, че, за разлика от другите националистически организации, те не пишат възхвалителни химни за Царя и в общи линии, почти не го споменават в своите издания.

Всичко написано до тук потвърждава, че ратниците са националисти, със силен социален елемент и антикомунистически позиции, с антидемократични и авторитарни възгледи и практика. Те обаче са господстващи в този исторически момент в цяла Европа, на фона на повсеместното разочарование от демокрациите и особено в централната и източна част на континента, на чукащата на вратата комунистическа заплаха, в период в който износът на революция е твърде актуален.

Защо въпреки това, съмненията за фашисткия или национал-социалистическия характер на Р.Н.Б. остават или поне се смята, че те са идейно много близки? Все пак авторитаризъм и национализъм са характерни белези на фашизма, но не го изчерпват. И още нещо - подкрепата за съюза с Райха е оправдана и от чисто националистическа гледна точка. Защо авторът на най-добросъвестното изследване на въпроса, което познавам/Н.Г.Алтънков/, говори в своя статия за твърде тънката разлика между теорията и практиката на ратниците и фашизма?

Отговорът на този въпрос може би се крие в една част от светогледа на Р.Н.Б., който оставих за финал. Това е тяхното отношение към евреите, чужденците и расовия въпрос. В “Разговор за Р.Н.Б.” на въпрос на гражданина дали ратниците са антисемити, ратникът отговаря: “Ратници за напредъка на Българщината е антивагабонтска и антиспекулантска организация. Та ако евреите сами смятат, че принадлежат към тези категории, тогава имат право да ни наричат антисемити.”. Еврейският въпрос фигурира в почти всички ратнически издания. Във всеки брой на “Пролом” се пише за тях. Било във връзка с извършени измами или като идеолози и проводници на марксизма. Пак в първия разговор ратникът обяснява позицията им така: ”Евреите в България съставляват 1% от населението, а владеят 80% от вносната и износна търговия, 2/3 от банковия капитал, повече от половината индустрия и 95% от представителството за търговия и информация. Ние искаме българското народно стопанство да принадлежи на българите.” Ще се въздържа да коментирам ратническите данни или пък упреците им за връзките на евреите с комунизма.

   Любопитно е обаче, че както споменах, евреите се споменават в почти всички ратнически издания, включително за социалния, националния, културния  въпрос, освен в тези... за расовия. Като цяло ратниците се занимават с биологичните закони, с наследствеността, със законите които трябва да се спазват за да се запазят качествата на нацията, с различните заложби на нациите и пр. Но техният расизъм е...национален, т.е. главно място сред ратническите материали по въпроса се заема от изследвания на българския народ, като основните тези са насочени към оборване на теориите за крайно смесения характер на българите и преимуществено славянския им произход. Изводите са, че българите са относително доста изравнени, в сравнение с германците, например и въпреки, че принадлежат на славянското езиково семейство, са с антропологични белези твърде различни от славянските и са специфично български/”Неизменният антропологичен облик на българите”-книжка от ратническата библиотека и статии в “Пролом”-Двуседмичник за напредъка на българщината/.

    Фашисти ли са ратниците? За някои хора, нещата, които маркирах по-горе, са достатъчни за еднозначно “Да”. Аз самият не съм в състояние да дам категоричен отговор. В едно съм сигурен – ратническата идеология е българска, съобразена с българските условия и имаща специфично български основи. Не може да става  и дума за сравнение между тях и “Родна защита”, “Съюза на българите-фашисти” или още повече Българската Национал-Социалистическа Работническа Партия, прочитът на материалите на която предизвиква сериозни съмнения за психическото състояние на “водачът” й.

Ограниченията във времето и мястото ми налагат да прекъсна до тук, но със сигурност мога да твърдя, че предметът е доста интересен и все още чака своя научен поглед, който не мога да твърдя, че притежавам, и все пак има предостатъчно материали, ако не за цялостно изследване, то поне за дискусия по въпроса.
« Last Edit: 31 Jul 2018, 14:21:14 by Hatshepsut »
 

Offline Огражден

  • Forum Member
  • **
  • Posts: 90
  • Gender: Male
Като щрих само да добавим, че Петър Габровски - министър на вътрешните работи при освобождаването на Македония и Беломорието, е бил ръководител на ратниците. Такъв е бил и Александър Белов - човекът, който през Войната се занимава с еврейския въпрос и с депортирането на българските евреи от "новите земи". 
 

Offline ѣ

  • Forum Member
  • **
  • Posts: 297
  • Gender: Male
В наши дни много от националистите в България са анти-християни и атеисти. Християнството е припознавано, като юдейска религия и е отхвърляно. Дали атеизмът ни и отрицанието на религията ни са вследствие на индивидуализмът и бездуховността, която ни се насажда от сегашната либерало-демократична система или от остатъците на атеистично-материалистичните възгледи на комунизма, е предмет на дълга дискусия. Според мен тези два фактора, плюс влиянието на някои (субкултурни) движения, главно гравитиращи около национал-социализма, карат младите хората с патриотични възгледи да търсят своята духовност в чуждите за нашия народ скандинавска митология и други учения.

В страницата на Елбетица, са сканирани доста материали на РНБ, като в тази тема си поиграх да препиша една статия от списанието издавано от ратниците - "Пролом", в която се разясняват ратническите схващания по този въпрос за връзката между национализмът и религията и държавата и националната църква. Ще се радвам, ако стане някаква смислена дискусия. Приятно четене :)



Национализъм, религия и църква

В наше време отношението не само към църквата, но и към религията се намира под знака на безразличието, ако не и на пълното отрицание. Самата съвременна държава е безразлична към църквата и религията: те са въпроси на съвестта на отделния индивид и не засягат държавата. Това безразличие често се свежда до прикрито отрицание. Добрите отношения между държава и църква, каквито и доколкото се срещат и днес, се дължат винаги на политически сметки, преходни по своето естество. Затова, в крайна сметка, отношението на държавата към църквата се определя от  господрастващите в държавата идеологии. А господарстващите в сегашната ни държава ни либерално-демократични и марскистки идеологии имат напълно отрицателно отношение към църквата и религията. За тях религията е опиум на народа, който благодарение на нея се държи в невежество, далеч от науката и в подчинение на господарстващите класи. Църквата пък е, според тях, организация за подържане на това невежество и използването му. Към това отрицателно отношение по необходимост водят рационализмът и индивидуализмът, които са основите, както на либерално-демократическите и марксическите идеологии, така и на научния позитивизъм.

Рационализмът е,  въпреки всичко, вяра: вярата, че човек е човек само по своя разум, а разумът е единственото средство за познание и единственият път към истината. Че само интелектът и разумът трябва да ръководят човека в отношенията му към света, че разумът единствено ражда прогрес. През призмата на рационализма цялостната действителност се превръща в атомистична механика, човекът се механизира и се превръващ в обществен атом в своите обществени и духовни прояви. Превръща се в индивид откъснат от семейното, обществено и национално единство.

Заради същността си, рационализмът не може да разбере, да признае и да се примири с религията. Той иска тя да отстъпи пред светлината на разума, да се превърне във философия, а най-добре и съвсем да изчезне, като остъпи мястото си на науката. Затова човекът на западната рационална култура може да запази религията си само с цената на раздвояването си, като познаващо и вярващо същество. Но така откупена религията нямаше вече почва в действителността, тя се гонеше от този свят, какъвто ни е даден или какъвто е сам за себе си, един напълно въображаем и вече друг свят.

Истинското си място в живота и съдбата на човека, религията може да получи само извън рационализма и индивидуализма, само при тяхното отричане.

Религиозността е дълбоко заложена в основите на човешкия дух. Вярата, упованието и саможертвата идват от едни и същи дълбочини. Вярата идва от божествената искра в човешкия дух, от съпричастието му в първопричината, в творческото начало, в Бога. Вярата насочена към света е творческото начало на човешкия дух. Всяко творчество е пробив в механиката и логиката. Да твориш, значи да вярваш. Вярата насочена към Бог е религия, израз на отношението на личността  и нацията към Бога, на съпричастието в него и на зависимостта на личното и националното битие от него. За това религиозното чувство в основата си е от същия род, от който е и националното чувство. И в двата случая на лице е чувството за личното отношение към едно надлично битие, за съпричастието в него и за зависимостта от него. Религиознотно чувство е личностно отношение към абсолютоното битие и в този смисъл се явява предпоставка и основа на националното чувство.

Реалистичен, признаващ личността и надличните средства, национализмът не може да не схване религиозното отношение, като едно от основните отношения на нацията. Това не значи, че религията трябва да оформи новата култура и новата общественост; тя обаче, трябва да бъде климата за оформянето им. Тя трябва да прониква в личността, културата, обществеността, да ги преобразява, да ги прави по-радостни, по-слънчеви, по-чисти и по-близки до Бога.

Религиозното отношение на нацията трябва да изразява нейната същност, да съответства на основните и стремежи и да ги осмисля религиозно. Основният стремеж на българската нация към социална правда може да бъде религиозно осмислен само в християнството. Самото християнство е религиозно осмислен стремеж към социална правда. Между християнството и национализмът няма и не може да има противоречие. Откъсването от света за спасението на собствената душа не е християнско. Човечеството се спасява чрез жертвата на Христа. Човек се спасява чрез жертвата за другите. Личното усъвършенстване, което изисква християнството, е възможно само в служба на социалната правда и на нацията. Християнството не изисква отчуждение от света, а подчиняване на надличните единства, на надличното битие. Истинският живот не е в индивидуалния живот на личността, а в живота и в надличните средства, в надличното битие и в най-висока степен – в абсолютното битие. Християнството подчертава идеята за човека, без да отрича идеята за нацията. То признава държавата и иска да и се отдава нейното. Идеята за интернационаната общност е чужда за християнството. То иска да бъде проповядвано не на човеци, а на народи и езици. То зачита народите и езиците и ги обединява не в човечеството, а в Бога.
Християнството има история и остава исторически обусловено в нея. За това, отначало проповядвано само на евреите, то можеше да каже, че не е добре кучетата да ядат хляба на децата. Чужо на еврейския дух и невъзприето от него, то намери почва сред другите народи на Римската империя. Възникнало и израстнало в границите на Римската империя в епохата, когато се създаваше имперското и национално единство, християнството по необходимост разви имперска насока, портив „локалния патриотизъм”. Тази негова имперска и национална насока го наложи по време на възникването им чрез обединяване на племената на новите нации, образувани на мястото на римската империя и по нейните граници. Религиозното отношение на затвърдените нации намери организан израз в националните църкви. Националната църква не противоречи на вселенския принцип на християнството. Вселенската църква не е организация, а идея. Само римо-католичеството схващ вселенския принцип, като организационен принцип на едно реално единство. Но националните църкви се образуваха все пак и в римо-католическия свят, било то вътре в него, като галиканската църква, било отделяйки се от него, като англиканската църква.

Националната църква е условие за национална солидарност. Идеята за необходимостта от национална църква, като елемент на национална организация и условие на национална солидарност, без която нацията и държавата не могат да пребъдат, е съществувала винаги в християнския Изток. Нашата история дава, ако не първия, във всеки случай най-яркия пример. Известна е борбата за национална църква на кхан Борси, воден от мисълта, че без национална църква, националната солидарност и държавата не могат да се считат за затвърдени. Историята оправда това. В българската църква нацията ни се осъзна. През византийско и турско робство църквата ни остана единствената организация на националното обединение. От манастирската килия на един монах събрал в себе си духа на българската църква, излезе искрата на националното ни възраждане. Пак в борбите за българска църква, българската нация се осъзна и се подготви за политическото си освобождение. Българската църква бе стража на общобългарския идеал след Берлинския договор. И днес единствената организационна връзка между отечеството ни и българите в Америка остава българската църква.

Църквата е национална уредба, национална организация. Израз на религиозното и политическото отношение на нацията, съответно, църква и държавата имат обща основа и не могат да бъдат в противоречие, щом бъдат правилно разграничени. Църква и държава трябва да зачитат сферите на дейността си. Те трябва да съгласуват дейността си, с оглед на едно по-пълно осъществяване  на основните стремежи на нацията за социална правда и национална мощ. Църквата, като организация и общественост трябва да се подчинява на държавата, която е отговорнаа организация за осъществяване на основните стремежи на нацията. Държавата, от своя страна, трябва да се подчинява на църквата по отношение на религиозните и догматически въпроси. Това е отношението между църква и държава, което винаги е съществувало в християнския Изток. Опитите в ново време православната църква да се политизира, да обоснове своята независимост и надмощие по отношение на държавата, са западно влияние, римо-католически уклон от традициите на източната църква.

Защитата на църквата срещу враговете и трябва да се води и с политическите средства на държавата. За настъплението си, обаче, църквата трябва да разчита само на себе си и на своята пропаганда. Съществуването на национална църква определя положението на другите вероизповедания, които не могат да бъдат национална уредба. Това в никакъв случай не означава и не трябва да води до преследването им със средствата на държавата.

Националният характер на българската църква  изисква да не се създават непреодолими прегради между българи. Недопустимо е, православният грък, руснак, румънец и рп., да ни бъде по-близък от православния или иноверния българин. В името на религиозното единство не бив а да се руши националното единство. Пълното обхващане на българската нация в българската държава трябва да бъде наш идеал.

Ал. Белев
« Last Edit: 10 Sep 2011, 12:11:57 by Hatshepsut »
 

Offline Бай Иван

  • Hero Member
  • ****
  • Posts: 1,280
  • Gender: Male
  • Зодия: Scorpio Scorpio
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
Статията отговаря на някои въпроси, но създава още толкова. Например:
- Какво точно е църквата? Сграда ли е, свещенникът ли е църквата или нещо друго? Църквата са хората, живеещи в евхаристийна общност в Бога. Че къде го виждаме днес този така необходим ни живот в Христа? Изобщо стремим ли се към това? Не, дори напротив - сами пречим, ако и да се имаме за вярващи, ако и да ходим на "църква", ако и да палим свещи, ние на практика сме извън църквата, защото църквата това сме ние, а нашето "ние" го потъпкахме, заради огромното си АЗ!
- Ако църквата я приемем,  като институционен фактор. В България има цели пет синода, предендиращи за автентичност, като помежду си не в общение. Отговор тук не мога да дам, а вие?
 

Offline ѣ

  • Forum Member
  • **
  • Posts: 297
  • Gender: Male
Е все пак статията е писана 1938, а тогава положението е било малко по-различно. Според мен църквата е един вид аналогията на държавата от духовна гледна точка (според сатията), един вид израз на духовната организираност на нацията. Нашата църква в момента е на нивото на нацията ни - загиваща. Ако не претърпи реформа е обречена. За жалост много от духовниците са анти-националистически настроени, поне според нещата, които съм чел в двата най-известни сайта - православието и двери.

Това, което лично на мен ми хареса в статията е, как е обяснена връзката между религиозността/духовността и национализмът.
« Last Edit: 19 Jul 2009, 20:54:14 by Шум »
 

Offline опълченец

  • Registered user
  • Senior Member
  • ***
  • Posts: 988
  • Gender: Male
  • Зодия: Aries Aries
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
В наши дни много от националистите в България са анти-християни и атеисти. Християнството е припознавано, като юдейска религия и е отхвърляно. Дали атеизмът ни и отрицанието на религията ни са вследствие на индивидуализмът и бездуховността, която ни се насажда от сегашната либерало-демократична система или от остатъците на атеистично-материалистичните възгледи на комунизма, е предмет на дълга дискусия. Според мен тези два фактора, плюс влиянието на някои (субкултурни) движения, главно гравитиращи около национал-социализма, карат младите хората с патриотични възгледи да търсят своята духовност в чуждите за нашия народ скандинавска митология и други учения.

Абсолютно съм съгласен,трябва някой да им отвори очите на тези заблудени души.
Всеки националист Православен и всеки Православен националист!
Тогава Столетов, наший генерал,
ревна гороломно: "Млади опълченци,
венчайте България с лаврови венци!
на вашата сила царят повери
прохода, войната и себе дори!"
 

Offline Nordwave

  • Webmaster
  • Founder
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 4,358
  • Thanked: 1 times
  • Gender: Male
  • R.I.P. 2017
    • Български националисти
  • Интереси: История
  • Зодия: Capricorn Capricorn
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
  • Politics: Bulgarian Nationalist Bulgarian Nationalist
Проф. Асен Кантарджиев


Асен Кантарджиев е роден на 21.09.1898 г. в Самоков. Син е на бележития български генерал Тодор Кантарджиев, освободителят на Добруджа през Балканската война. На 16 години е доброволец в Македоно-Одринското опълчение. Завършва Школата за запасни офицери (ШЗО) и участва като доброволец във войните за национално обединение. Край р. Арда получава първи военни отличия и два пъти е произвеждан в чин за бойни умения. Кавалер е на 4 (четири) ордена „За храброст“. В края на войната е курсист в авиацията. Пише военни трудове , автор е на техническия правилник за нашата войска.

Кантарджиев е всестранно развита личност. Той следва право в Софийския университет и индустриална химия в Шарлотенбург, Германия. Завършва агрономство в Бон, Германия. След завръщането си в страната преподава в Агрономическия факултет на СУ. От 1926 до 1928г. е с Рокфелерова стипендия в САЩ, след това специализира в Кил, Германия, и в Либфелд-Берн, Швейцария. През 1928 става доцент в София, а през 1931 г. – професор, като едновременно е и декан на Агрономическия факултет (1932 – 1933). Способен и талантлив учен, известен с разработиките  и приносите си към проблемите на киселото мляко. Списъкът на отпечатаните му трудове е впечатляващ. Той е автор на 17 книги и повече от 30 научни публикации, последната известна е от 1954 г. в Канада. Някои от тях са преведени в Южна Америка след 1950 г.

Кантарджиев има трайни и задълбочени интереси в областта на историята, литературата, правото, военните науки и музиката. Именно като председател на реномирания хор „Гусла“ той се прочува с публичаната плесница, която удря на шпионина-пладненец Коста Тодоров на многолюдна вечеря при гостуването на „Гусла“ в Белград. В пейзажа на софийското общество водачът на Р.Н.Б. се вписва по неповторим начин. Професор Асен Биолчев си спомня:

    „Беше ми декан по онова време и аз се впечатлявах от светската му еманципация. Любител бе на широкополите шапки, безупречното облекло и ходеше с елегантен бастун.“

Асен Кантарджиев остава в паметта на съвременниците си, като човек с подкупващо обаяние и рядко срещана интелектуална работоспособност. Други напомнят неговата отзивчивост и чувство за хумор. Легенди се носят за нощния му живот, но всъщност тогава за пръв път в софийските вариетета се повявяват артистични групи от типа на парижките в „Мулен Руж“ и „Фоли Бержер“. Без  да са така помпозни, те се посещават и гледат с наслада от столичния елит.

Със сигурност се знае, че проф. Кантарджиев и още един от “Голямата петорка” на ратниците – Петър Габровски, са били привлечени от масоните (ложа „Зора“). Като се има предвид начинът на набиране на членове от тяхна страна, никак не е чудно, че двамата бъдещи ратнически водачи са станали обект на внимание. Някъде в началото на 30-те години те напускат ложата. Навярно по това време окончателно се оформят и идейно-политическите схващания на професора. От масонското му поданство остават и някои методи, които той ще прилага в по-нататъшната си работа, а именно полуконспиративния характер на организацията, както и начинът за набиране на членове. С напускането на ложата Асен Кантарджиев и Петър Габровски предизвикват сътресене в живота на българското масонство. Те изнасят вътрешна информация от ложата, като под тяхно влияние се публикува брошурата на Румен Янков “Списък на масоните в България” и други заглавия. Като се има предвид, че авторът (Янков) е изявен журналист и международен кореспондент на в-к “Утро”, можем да си представим отзвука, който получават неговите публикации.

Проф. Кантарджиев е главен идеолог на Р.Н.Б. (за повече информация относно същността на  ратничеството прочетете статията „Ратниците – национализмът в сянката на фашизма“ от проф. Никола Алтънков). За ратническата си дейност той е задържан над 200 пъти, няколко пъти обискиран и 4 пъти съден. През 1938 г. Р.Н.Б. е разтурен, а професора е интерниран в Котел. Отново е интерниран през 1943 до пролетта на 1944.

Премеждия и живот в емиграция

Асен Кантарджиев напуска България в навечерието на кървавия преврат от 9 септември 1944  г. с неколцина свои последователи. Установява се временно във Виена и става министър на вътрешните работи в Националното правителство, водено от проф. Александър Цанков. Според някои сведения проф. Кантарджиев има присъди от „Народния съд“ във Варна, Бургас и София.

Националното правителство престава да функционира през март 1945 г. При престоя си в Бад Гастайн (град в Австрия), където през юни са се намирали повечето членове на Националното правителство, професорът се разболява сериозно и се налага да му се извърши операция по спешност. Диагнозата е перфориран апендицит с инфекция (перитонит). Тя е сполучлива, но възстановяването на болния е трудно.

Група ратници, приятели и познати на Кантарджиев, които са се намирали по това време във Фрайзинг, Германия, на около 40 км. от Мюнхен, са научили за страданията на техния лидер и са установили връзка с него около края на юни. Наложило се е да се премине нелегално от Австрия в Германия. Двама ратници – Антон Чипев и Аспарух Николов – са се опитали да помогнат на лидера си с храна и други припаси, и най-важното, координарали са действията си с него в случай на нужда от помощ. Контактите са продължили през цялата 1945 г.

През февруари 1946 г. професор Кантарджиев е съобщил по телефона на Антон Чипев в Залцбург, че имало указания румънците в Австрия да бъдат аресутвани и той се опасявал, че същото ще се случи с българите. Действително проф. Александър Цанков е бил арестуван през април 1946 г.

Помощта на ратниците не закъснява. Аспарух Николов от Фрайзинг пристига в Залцбург и двамата с Чипев заминават за Бад Гастайн, за да уговорят с Кантарджиев плана за излизане от ситуацията. Решава се лидерът да се прехвърли нелегално в Германия с фашиви документи. Васил Сербезов, друг ратник, живеещ във Фрайзинг, приготвя необходимите документи. Той има на разположение бланки от Виена (той също е работел в Министерството на вътрешните работи на Задграничното правителство), печати за заверка и паспортни снимки на Кантарджиев и Чипев.

Приготвените документи са на името на д-р Асен Тодоров (бащиното име на Кантарджиев е Тодоров) и неговият син (Антон Чипев), регистрирани като времено живеещи в Германия. Николов донася документите и на 16 февруари проф. Кантарджиев пристига в Залцбург от Бад Гастайн. Същата нощ тримата преминават немско-австрийската граница, унищожават старите „австрийски“ документи и с новите „германски“ документи с различни влакове се добират до Фрайзинг. Там по това време е работел д-р Тодор Казанджиев, изпратен на специализация от България преди преврата от 9-ти септември и работещ в Института за млечана и пивоварна бактериология Weihenstephan в Мюнхенския унивеситет. Той също е асистент на професора от Софийския агрономически факултет. Д-р Казанджиев е организирал и помогнал за установяването на групата ратници в градчето.

С тяхна помощ и главно пак с усилията на Аспарух Николов, професор Кантарджиев и Антон Чипев („Тодоров и син“) успяват да се установят във Фюрт, предградие на Нюрнберг, където се намира един от най-големите заводи за млечни произведения в Германия. С помощта на висш полицай, бивш немски офицер, те възрвъщат истинските си имена и легализират престоя си в Германия.

Там проф. Кантарджиев постепенно си създава професионална база в лабораториите на B.M.V. (Bayerische Milch Versorgung) и намира постоянна и подходяща работа. Това му позволява като висококвалифициран учен и специалист в професията си да бъде одобрен за емигриране в САЩ, където заминава в края на 1949 г. заедно с още малолетния си син Стефан. В САЩ е от 1949 г. до 1950 г. След това живее в Канада до 1953 г. и отново се завръща в САЩ.

Няма сведения за негово активно участие в дейността на антикомунистическата емиграция.

Проф. Кантарджиев е женен за Кети Кирякова и имат син Стефан и 2 дъщери : Калинка и Тити, омъжена за кап. Николай Пиронков, кавалерист, родом от Враца.

Останалата в София Тита Пиронкова, дъщеря на проф. Кантарджиев, свидетелства:

    „Още в първите си писма баща ми писа, че ще прекрати заниманията си с политическа дейност, за да не навреди на нас, неговите деца и сродници. Вероятно е бил под нечие наблюдение…“

Мнението на Владимир Свинтила е, че успоредно с научната си работа Асен Кантарджиев е бил директор на млекопреработвателна фирма. Отказът му от политическа дейност се дължало на две основни причини. Първо, възможните последици за роднините му, заедно с безсмислената активизация на привържениците му в България. И второ, че под натиск на ционистки среди американското Федерално бюро за разузнаване (ФБР), вътрешното разузнаване на САЩ, е отправило към него категорично предупреждение и го е държало под наблюдение.

Пак според Свинтила, в САЩ професор Кантарджиев намира време да напише капитален труд под наслов „История на революцията„. Ръкописът след смъртта му остава в ръцете на неговия син Стефан, живущ понастоящем в Лос Анджелес, като пенсиониран банков директор. Издатели са проявили интерес към книгата, но отговорът на сина е бил отказ,  с мотировката, че идеите на баща му трябва да бъдат покрити с пепел. Проф. Никола Алтънков също е направил опит да се сдобие с ръкописа и личния архив на Кантарджиев при няколкото срещи със сина на професора през 1981  и 1983 г., но му е било категорично отказано, с мотива че това са семейни дела, които не го засягат.

Мотивът за написването на тази статия е, че личността, живота и делото на проф. Кантарджиев не трябва да тънат в забрава. Той без съмнение е доказал себе си, като много интересен и всестранно развит човек, несъмнен български патриот и националист. Водач  и главен идеолог на ратническото движение.

Поклон пред паметта му!

Националенъ свѣтогледъ                                         
« Last Edit: 31 Jul 2018, 14:25:04 by Hatshepsut »