Автор Тема: Нестинари  (Прочетена 31155 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Hatshepsut

  • Pharaoh
  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 9010
  • Country: bg
  • Карма: +525/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: Нестинари
« Отговор #30 -: Май 17, 2011, 07:25:43 »
Тайнственият танц върху жарава – нестинарството

Автор: Албена Безовска
© Снимки: БГНЕС


Подобно на много други езически ритуални практики, нестинарството е свързано с голям християнски празник. На 21 май православието почита духовното дело на светите Константин и Елена. На същия ден в няколко села на Югоизточна България играят древен танц върху жарава. През 2009 г. Междуправителственият комитет на ЮНЕСКО за опазване на нематериалното културно наследство на човечеството, обяви вписването на нестинарството в представителния списък на организацията. Съхраняван и предаван от поколение на поколение, този хилядолетен обичай се изпълнява и до днес по нашите земи.

Император Константин Велики [324-337 г.] влиза в историята с официалното признаване на християнството като религия, равноправна с останалите религии в Римската империя. Независимо от факта, че народът ни свързва нестинарството с деня на Светите Константин и Елена, православната църква никога не е приемала това. Хората, изпълняващи ритуала, били подложени на гонения чак до началото на ХХ век. Това в известен смисъл ограничава практикуването на традицията. Нестинарството оцелява в странджанските села Кости и Бродилово. А според местните жители оттам е пренесено и в други странджански села. Култът към огъня и играта върху жарава са били известни на много древни народи – елини, римляни. Както и при индуси, китайци, перси и редица други. Паленето на огън предпазва от зли сили хората, природата, дори и самото слънце. Огънят увеличава божествената сила на слънцето. Хората, които танцуват боси върху жарта, трябва да бъдат чисти – във физически и духовен смисъл. Изпитанието с огъня отваря врата към другия свят, а нестинарите добиват силата да предсказват бъдещето. Играта върху огън винаги е под съпровода на гайда и тъпан. Звукът на тези инструменти се счита за част от магията на ритуала. А тъпанът се съхранява в селския храм цяла година и се изнася оттам специално за танца.


Според някои учени произходът на думата „нестинари” идва от „ищинари” или „нещинари” – т.е. човек, който е вещ, знаещ. Названието се свързва и с гръцките думи за пост – "нестеа" и за огън „естиа”. Както е характерно за фолклорните практики, нестинарството се предава по наследство. В йерархията главният нестинар е този, който избира своя наследник. Когато усети, че житейският му път е към своя край или по някаква причина вече не може да танцува, той събира всички нестинари от селото. В тяхно присъствие казва кой ще го замести в тайнството. Обикновено това е синът му. Ако няма син, предава първенството на дъщеря си. Счита се, че само така се запазвала способността да се предсказва бъдещето.

В ранното утро на 21 май ритуално се отваря аязмото (извор, който е в двора на храм, манастир или друго свято място). Иконите на светците Константин и Елена обикновено са направени със специални дръжки. Един от основните моменти в началото на обичая е обхождането на свещените места в селището и домовете на неговите жители, където се изпълняват обеди за пречистване и освещаване. Задължително се прави общоселски курбан. От храната се раздава на всички. През цялото време звучи музика. Нестинарите започват своите танци, а привечер всички отиват на селския мегдан. Там през деня е горял огън, който вече се е превърнал в жарава. Разстлан е на голям кръг – истински огнен харман. Хорàта, които се играят около огъня винаги описват три или девет кръга. Както в цялата ни фолклорна култура, и тук кръгът се асоциира със слънцето. Огънят също е символ на слънцето, наричано от народа ни „небесния огън”. Идва време за тайнствения нестинарски танц върху жарта. Под омагьосващите звуци на тъпана и гайдата нестинарите изпадат в екстаз. Според народната терминология те стават „прифатени” (прихващане). Нестинарите влизат в огъня с иконата и танцуват. Главният нестинар прави своите предсказания за общността, както и за отделни хора. Обичаят привършва. Иконите и тъпанът отново се прибират в параклиса, а определени хора придружават главния нестинар до дома му. Колкото и да е странно, краката на нестинарите остават здрави, без следа от изгаряния. А свидетелствата за това, че предсказанията се сбъдват, никак не са малко. Дали е така – всеки може да провери. Стига да намери малките села в югоизточния ъгъл на България. И да попадне там точно в деня на Константин и Елена.

http://bnr.bg/radiobulgaria/post/100229497/tainstveniyat-tanc-vyrhu-jarava-nestinarstvoto
« Последна редакция: Май 21, 2014, 07:08:00 от Hatshepsut »

Неактивен Hatshepsut

  • Pharaoh
  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 9010
  • Country: bg
  • Карма: +525/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: Нестинари
« Отговор #31 -: Май 17, 2011, 07:27:34 »
Нестинари в Струмяни

Няма да пиша академични трактовки, нито ще преписвам интересни и мистични факти от Интернет. Ще се опитам да ви предам усещането, извисяването на духа в ритъма на гайдата и тъпана, насред смълчаната и екзалтирана тълпа посипана с пепел и взираща се в живото трептене на въглените и нервните движения на босите крака в жаравата. „Нестинари” - знаех всичко преди това, виждал съм и филмчета по телевизията, но натрапчивото усещане за горещина, дим и пепел, и ритмичното потропване на детските крака по живите въглени ме пренесе в света описван от изследователите. В този момент наистина се почусвстах част от едно тайнство, част от огнения кръг защитаващ посветените от беди и природни бедствия. Пристигнахме по обяд в Струмяни. Имаше празник. Разбрах, че освен в селата от Странджа планина нестинарството е било практикувано и в други райони на патронния празник на местните храмове в чест на Св.Константин и Елена. В малка градинка непосредствено до селския площад гореше огромна клада от няколко кубика дърва. Младежите ги подминаваха и бързаха към гърмящите на площада колони и поклащащите знойни деколтета „фолк диви”. Бабите се спираха да ударят по един прав кръст и бързаха към сергиите с дефицитна в магазините стока – гумени галошки и забрадки. Започна да се смрачава. Огъня продължаваше буйно да се извива към небето, лампите на площада грейнаха а хорото беше изместило сълзливите любовни изповеди на червенобърнестите чалгаджийки. И така увлечен в разговори с баща и дъщеря нестинари за огъня и гадаенето, за традициите и бизнеса не усетих кога се е стъмнило. Двамата отидоха да се подготвят а скоро след това някой обяви по микрофона края на танците и не след дълго в далечината се чу провлачения писък на гайдата и във въздуха затуптя сърцето на нестинарския тъпан. Звуците се чуваха все по-близо и скоро от тъмнината изплува множеството от хора предвождани от тъпана и гайдата и нестинарите – бащата с бяла риза и шаечни панталони и дъщерята с пусната до кръста буйна коса и бяла роба (за момент се сетих за българската телевизия и постоянното присъствие на самодиви с бели роби и ми стана смешно, но само за миг). Множеството наобиколи огъня и зачака с GSM-и в ръка. Тогава галвният нестинар разпръсна жаравата в кръст, после още веднъж и още... И тогава през дима и белите прашинки пепел в средата на поляната грейна магическият кръг на прабългарите, символ на защитената от бедствия територия, границата, която трябва да прекоси върховния жрец на траките за да се срещне с боговете, огненият меч на свети Илия, олтарът пред образа на цар Константин на „светока”... Кръгът на спасението от хиляди живи въглени носещи в себе си тайната на предсказанието. И после танцът. Отначало по-бавно, по-кратко. После по-бързо и бързо докато накрая и последния GSM не увисне в ръцете на изумения зрител. А малката фея сякаш лети в нагорещените въглени бледа и красива обърнала гръб на болката... Това е!

Църквата отрича православния характер на нестинарсвото независимо от това, че е облечено в канон: „Водещата роля на „светока” (св. Константин) дублира ролята на Бога. Иконите на светците се превръщат в идоли. Мястото на храма се измества в конака на водещата нестинарка а тя се превръща в медиатор измолващ благоденствие от светията.”

Погърчването на български села в Странджанско по времето на Турската империя дава основание на гръцките изследователи да го определят като гръцки ритуал, идващ от култа към Дионисий (който обаче елините взаимстват от траките). До средата на XX век традицията е подложена на насилствено изкореняване. След смъртта и на последната нестинарка някои „модерни” критици го оприличават на цирково изкуство практикувано в ресторантите по Черноморието. Само че традицията е жива. В Германия вече официално изучават този чисто български народен ритуал (виж видео).

http://balkanite.net/index.php?b=soc&soc=74&biz=0&natur=0
« Последна редакция: Януари 15, 2013, 20:00:53 от Hatshepsut »

Неактивен Hatshepsut

  • Pharaoh
  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 9010
  • Country: bg
  • Карма: +525/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: Нестинари
« Отговор #32 -: Май 23, 2011, 06:23:31 »
Нестинарите предсказвали бедствия, болести, дори война

Култът към св. Константин и св. Елена е най-развит в Странджа

У нас народният култ към св. Константин и св. Елена е много силно развит в Странджа планина, където празника им наричат Костадиновден. За него е характерен един много интересен обичай - игра върху огън, наричана нестинарство. Обичаят редовно се изпълнявал от българското и гръцкото население в Странджа до 1912-1913 г. До 60-те години на ХХ в. се среща в с. Българи в източната част на Странджа планина, където в наши дни се възобновява. Нестинари ставали и мъже и жени (последните трябвало да бъдат на възраст, на която вече не могат да раждат). Те обикновено са от едни и същи родове, т.е. нестинарството се предава по наследство. За главна нестинарка се избира най-възрастната жена, чиято къща наричат "конак" или "столнина". Там в червени калъфи, наричани ризи, се пазят свещените икони на св.Константин и св.Елена. Там е и свещеният нестинарски тъпан, който се използва само при игрите върху огън.

Сутринта на празника на св.Константин и св.Елена нестинарите, заедно с тъпанджиите, се събират в конака. Главната нестинарка ги гощава и ги отвежда в параклиса при иконите, които прекадява. После шествието тръгва към аязмото на светците край селото, като най-младият нестинар носи иконата на св.Константин, окичена с цветя. Носят и църковните хоругви и другите икони. Шествието се придружава от тъпана и гайдата. Когато стигнат определеното място, свещеникът отслужва литургия и благославя донесените курбани - обреден хляб, сирене, печени овни, шилета. Започва веселие, "панагир"- извиват се хора, пеят се песни, организират се борби и състезания.

Когато се мръкне, всички се връщат в селото, където на мегдана през целия ден е горял огън, от който е останала само жаравата. Гайдата и тъпанът засвирват "нестинарска свирня" и в такт с нея нестинарите обикалят около огъня. Един по един биват "прихващани", "прифащани" (изпадат в екстаз) и нагазват с боси крака в жаравата. Пред себе си държат иконата на св.Костадин, стъпват ситно-ситно и от устата им се отронва "въх-въх". У нестинарите желанието да влязат в огъня и да играят било толкова неудържимо, че ако някой се опитвал да ги спре, те се поболявали и скоро умирали.

По време на танца "прихванати" от светците, нестинарите установявали контакт с тях. Така придобивали способност да разговарят с мъртвите и да правят пророкувания. Старите хора си спомнят как по време на играта върху огън нестинарките са предсказвали бедствия, болести, дори война. Самите нестинари разказвали, че когато стъпват върху жаравата, виждат пред себе си св.Костадин, който със стомна в ръка гасял въглените под краката им. Удивително е, че след края на танца участниците в него нямат изгаряния или рани по ходилата. След като играта свърши, нестинарите връщат в конака иконите и тъпана, за да ги извадят пак след една година.

Произходът на този интересен обичай и до днес остава неизяснен. Има предположения, че българите са го възприели от гърците, както и че е остатък от обичаите на късноантичното тракийско население или идва от прабългарското шаманство.

 В Южна България св.Елена се приема за повелителка на градушката и се почита за предпазване от това природно бедствие. Според народните представи "Еленка носи в ръкава на бялата си риза градушката", а според друг вариант на този мит - под престилката, в пояса си, в чувал или в кошове и я пуска оттам тогава, когато иска да накаже хората за това, че не я почитат. Смята се, че „Елена и Костадинка са две сестри”. В Родопите знаят, че града: "Сирница го подсирва, Тодорица го мята, а св.Елена в ръкава го носи". На Костадиновден се обръщат към светицата с молба:

 "Елено, Елено Костадинова,
 сестро си роспри поли
 спри облако,
 носи го в зелена гора".


 Денят на св. Елена и св. Костадин се смята за хаталия, за лош ден и на него нищо не трябва се работи, за да не се разсърди светицата. В Родопската област Костадиновден е празник, почитан от овчарите, и се нарича Предой, Мандра или Отбив. На този ден доят овцете и отлъчват агънцата от майките им. Устройват се общи трапези край къшлите. Костадиновден е известен в тракийските села като Кърчана и се знае, че на този ден слънцето пече много силно. Затова прибират добитъка в оборите, за да не "кърчаняса", т.е. да не слънчаса.

На 21 май имен ден имат всички, носещи имената Константин, Костадин, Костадинка и Елена, Еленко.

http://novinar.bg/news/nestinarkite-predskazvali-bedstviia-bolesti-dori-vojna_MzU3Nzs1.html
« Последна редакция: Август 08, 2018, 06:40:12 от Hatshepsut »

Неактивен Анонимен

  • Registered user
  • Forum Member
  • **
  • Публикации: 219
  • Карма: +44/-31
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Safari Safari
Re: Нестинари
« Отговор #33 -: Май 23, 2011, 11:38:21 »
Тия нестинари, играещи върху огъня, нямат нищо общо със Свети Константин И Елена, колкото и икони да носят със себе си. Тази традиция не е християнска, а езическа.

Неактивен Amenhotep

  • Pharaoh
  • Hero Member
  • ****
  • Публикации: 3607
  • Country: bg
  • Карма: +858/-21
  • Пол: Мъж
  • Доброму, добро да прави, злому с ножа по главата!
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 4.0.1 Firefox 4.0.1
    • Профилът ми във VBOX7
  • Зодия: Gemini Gemini
Re: Нестинари
« Отговор #34 -: Юни 05, 2011, 12:33:40 »
https://www.vbox7.com/play:ec90799c
Нестинари с. Българи 03.06.2011, репортаж на ТВ СКАТ

https://www.vbox7.com/play:33ec78f7
Нестинари с. Българи 03.06.2011
« Последна редакция: Август 08, 2018, 06:41:04 от Hatshepsut »

Неактивен Hatshepsut

  • Pharaoh
  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 9010
  • Country: bg
  • Карма: +525/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: Нестинари
« Отговор #35 -: Юни 05, 2011, 20:25:37 »
Обредната игра по огъня — нестинарство


Обредната игра по огъня — нестинарство — е безспорно един от най-интересните и загадъчни културни феномени в живота на населението на Странджа.
     Според легенда нестинарството води своя произход от с. Припор (гр. Трипори), чиито развалини са между селата Граматиково, Малко Търново и Кости, до река Велека. В местността Влахово се намира „Далечната” или „Голямата аязма”, където според поверието всяка година идвал елен рогач. Той разчиствал с рога извора и доброволно се принасял в жертва.

Основният смисъл на обредното обхождане с иконите е създаване на магическа защита и по този начин осигуряване на здраве и плодородие.
Нещо повече, шествието на св. Константин и Елена възпроизвежда движението на слънцето (икононосци и нестинарки вървят много бързо, почти бягат, нестинарките подскачат напред-назад, има и конни надбягвания). Тези движения символично въздействуват върху космическите сили, върху ускоряването на слънчевия ход и обредно отбелязват настъпването на новия сезон.

Отбелязването на промяната в календарното време се осъществява и чрез други действия — отваряне, изнасяне. Например: иконите се изнасят от църквата преди изгрев слънце, само на този ден се отваря аязмото. Обреди със състезателен характер и гадания, които съпровождат празника, се прикрепват към дни, отбелязващи смяна на годишния сезон.
 
      При нестинарската обредност огънят изпълнява няколко роли. Сред тях е катарктическата, залегнала в най-старите магически практики (слагане три въглена във водата, поливане върху огнище, газене на жарава, хвърляне на въглени от нестинарката). Играта около огъня на празника на св. Константин и Елена, всяка вечер срещу неделя през м. май, на Еньовден, на Паликош трябва да се разглежда като вид слънчева магия. Играта с иконите подсилва сакралния смисъл на действието — ограждане на земния огън, еквивалент на небесния огън — слънцето, от зли сили, които могат да унищожат или намалят светлината. Чрез хорото вдясно и напред-назад, играта на нестинарката с кръстосани ръце — всичко това възпроизвежда слънчевото движение, пулсациите на слънчевите лъчи. Движенията на ръцете на нестинарката напомня получаването на огън по най-примитивен начин.

Огънят изпълнява и функцията на посредник между двата свята — небесен и земен. Като цяло, ритуалното обхождане и митологическите представи за огъня и слънцето са свързани с важни космически промени. Обхождането на иконите става на Атанасовден, средата на зимата, когато според народните представи слънцето нараства колкото отскока на тригодишен елен, и на св. Константин и Елена, когато е началото на лятото.

Смисловата насоченост на обредите се допълва и от числовата и цветова символика на обредните предмети и действия. Преобладаващ е червеният цвят, който в българската народна култура е апотропеен. Наред с него белият цвят е също ритуален. До началото на века в Странджа траурният цвят е белият.

Според българските народни представи св. Константин и Елена са съпружеска двойка, избрана от Бога. Според народна легенда Бог си търсел помощник. Той наклал огън до небето и събрал всички момци — който играе в огъня, той ще е помощникът. Играл само един - Константин. Когато Константин поискал да се жени, по същия начин Бог му избрал жена — Елена.

Според народните поверия св. Константин е слънчево божество, а св. Елена наред със соларни черти показва връзка с божествата на гръмотевицата и бурята — почита се за предпазване от град, "носи градушката в ръкава си".
По своята структура празникът на св. Константин и Елена възпроизвежда древен езически празник, свързан със Слънцето и космическите промени. В него са залегнали обожествяването на Слънцето и на неговия земен еквивалент огъня, на водата и на дървото като космически модел.


Да напомним и за култа към слънцето и огъня в районите, населявани от траките. Чрез огъня най-силно се изразява соларно-хтоничното начало на тракийската религия.
Тракийското население от Странджа е било материалният носител на една хилядолетна културна приемственост, предадена и запазена от българи и гърци през Средновековието.

(По материали на Ал. Фол. Тракийският античен културен субстрат. В: Странджа — древност и съвремие)


Преди повече от две хилядолетия тракийските царе, които са били и върховни жреци, единствени имали право да встъпват в контакт с боговете, да отправят към тях молби и питания, а след смъртта си да се обожествяват. Преди да влезе в свещеното място, царят-жрец танцувал заедно с най-приближените си аристократи – неговите мисти, но само той играел върху жаравата на огъня, горящ пред вратата на хероона (храм на хероя – царския предшественик). Влизането в огъня го свързвало с боговете, за да се допита до тях. След този контакт той излизал пред народа си и оповестявал божествената воля и промисъл.

Отгласи от този ритуал се наблюдават при съвременните нестинарски игри в Странджа. Върху жаравата играят само посветените, които са обсебвани от духа на светеца. Между тях единствено главният нестинар или нестинарка, носейки иконата на обожествения цар Константин, т.е. на хероя, може да встъпи в контакт с него и да отправи молбите на хората. Единствено той може да предаде и отговорите за тези, които ги очакват. Той е възкръсналият тракийски цар-жрец в ролята си на медиатор – посредник между двата свята и главен прорицател.

Днес в село Българи изумителният танц върху жарава е само един отглас от онези древни тържества и ритуали. Въпреки това  великата огнена мистерия пази притегателната си сила и до сега.

Южно от с. Граматиково, на около 6-7 км над р. Велека, в местността Влаховски дол, се намира Голямото аязмо – най-старото и тачено аязмо на Св.Св. Константин и Елена. Това е най-святото за нестинарите място. Наричат го Родината – мястото, откъдето са се разселили нестинарите, което било свещено за влизане в огън и на чиято поляна (хорище) са играли първите нестинари. Точно тук малката баба Злата, последната легендарна нестинарка на Странджа, за първи път влиза в огъня. Преди десетилетия хора от пет странджански села (Граматиково, Сливарово, Кондолово, Българи и Кости) тръгвали на нестинарско шествие в последната неделя през Костадинският месец (май), за да се съберат при Голямото аязмо. Стигали до него танцувайки, а пътя им на отиване никога не съвпадал с този на връщане – извършвали свещеното движение в кръг, обратно на слънчевото движение. Легенда разказва, че денят на шествието по мистериозен начин бил свързан с езическите времена – на същия ден ставало “откриването” на аязмите, т.е. свещените извори започвали да текат.

http://bkks.org/forum/index.php/topic,236.msg1263.html#msg1263
« Последна редакция: Август 08, 2018, 06:41:33 от Hatshepsut »

Неактивен D3BEP

  • Junior Member
  • *
  • Публикации: 6
  • Country: bg
  • Карма: +8/-0
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 6.0 Firefox 6.0
Re: Нестинари
« Отговор #36 -: Август 23, 2011, 18:11:19 »
Здавейте, колеги.
Единствените фанатици, които виждам в темата, са така наречените християни и това нее особено учудващо за религията, дала на света омразата между религиите, а претендираща ,че единствена има правото да раздава божията любов :)

Така, по въпроса.
Не знам дали сте гледал ииндийските факири, обаче те определено не танцуват в огъня.
Смисълът на нестинарството обаче не е просто в това да прецапаш огъня, а си е философия, и дори, както някой каза, остатъци от древна религия. ВЪпросът е символът в него, защо се изпълнява от пророчица, защо пренасят над огъня малк ии болни деца, кое се крие зад константин и елена.
Защото нестинарите на никого не пречат, н очесто са бил ипреследвани. От християните. Днешните християни правят опити да преследват и мартеницата дори, така че то.. такава с иим е религията.

Твърдението, че нестинарството "произлиза от византия" - преповторено няколко пъти, без кьораво доказателство, считам за голо твърдение, преписано от нечия скудоумица. Кога пък източната римска империя е практикувала такъв обичай и на кой римски обичай ще да отговаря той?

Изобщо участието на някакви.. лозунгари ужасно подбива нивото на дискусията.
Нестинарството е едим от реликтитие, който води към древната ни същност. И е оцеляло, за разлика от църквата, без в него да има скрити пари или политически интереси. 

Неактивен Мишок

  • Account Disabled
  • Hero Member
  • *
  • Публикации: 4766
  • Country: it
  • Карма: +23/-34
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • MS Internet Explorer 6.0 MS Internet Explorer 6.0
Re: Нестинари
« Отговор #37 -: Август 24, 2011, 18:31:39 »
Сега коментара ми относно мнението на ДЗВЕР.
Пич шаблонните ти медийни приказки са досадни бе !!!
- омразата между религиите викаш ? Тебе какво те греят другите религии ?
Защо не искаш да уважиш религията на своя си народ и на Левски ?
Ти над народа и Апостола ли седиш - даже названието АПОСТОЛ идва от християнството.
Нямат край интернационалистите !!!
- А сега ни светни за философията на нестинарството - те самите нестинари не я знаят, ама ти интернационалният -международен ум я знаеш. Олелеее и професор само си имаме.

- да нестинарството идва от Византия !!! То не е нещо българско и родно а е секта при това ненормална. Не случайно главният жрец е жена . При нас българите : жена не може да е главен жрец и свещеник, При вас интернационалистите-международници е обратното - това го знаем.
- ти самият си лозунгар, ама другите били. Я ме светни с какво ти вдигна нивото на дикусията ? Та ти и представа си нямаш по въпроса бе !!!

Неактивен Hatshepsut

  • Pharaoh
  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 9010
  • Country: bg
  • Карма: +525/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 11.50 Opera 11.50
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: Нестинари
« Отговор #38 -: Август 24, 2011, 21:34:41 »
- да нестинарството идва от Византия !!! То не е нещо българско и родно а е секта при това ненормална. Не случайно главният жрец е жена. При нас българите : жена не може да е главен жрец и свещеник, При вас интернационалистите-международници е обратното - това го знаем.
- ти самият си лозунгар, ама другите били. Я ме светни с какво ти вдигна нивото на дикусията ? Та ти и представа си нямаш по въпроса бе !!!

Какви доказателства има, че нестинарството идва от Византия?
Според мен то си е чисто български обичай, останал от местното тракийско население на Балканите.

По отношение на жените, които играят съществена роля в нестинарството - самият този факт за мен е доказателство, че този обичай е от предхристиянския период. Както е известно, при християнството (източноправославното и католическото) жените не могат да имат духовен сан.
При езическите религии жените имат право да заемат жречески длъжности и така е било в продължение на хиляди години.

Мога да те уверя, че колегата D3BEP има представа от тези неща, аз съм публикувал една негова статия в тази тема, сигурно си я чел, а ако не си - потърси я някъде в предишните страници  :-)

Ще взема отношение и по въпроса за св. Константин и Елена, които се почитат от нестинарите.
Подкрепям тезата, че техните образи и икони са заместител на някои от боговете и богините от предхристиянския период.

Смятам също така, че този обичай трябва да се съхрани, което важи и за другите наши обичаи, като кукерските игри, носенето на мартеници и т.н.
« Последна редакция: Август 24, 2011, 21:44:14 от Hatshepsut »

Неактивен Amenhotep

  • Pharaoh
  • Hero Member
  • ****
  • Публикации: 3607
  • Country: bg
  • Карма: +858/-21
  • Пол: Мъж
  • Доброму, добро да прави, злому с ножа по главата!
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 11.50 Opera 11.50
    • Профилът ми във VBOX7
  • Зодия: Gemini Gemini
Re: Нестинари
« Отговор #39 -: Август 24, 2011, 21:40:11 »
И аз смятам, че нестинарството е приет от християнството предхристиянски обичай.

Смятам също така, че този обичай трябва да се съхрани, което важи и за другите наши обичаи, като кукерските игри, носенето на мартеници и т.н.

+ 1 !  (y) (y) :bgflag:
« Последна редакция: Август 24, 2011, 21:43:03 от Amenhotep »

Неактивен D3BEP

  • Junior Member
  • *
  • Публикации: 6
  • Country: bg
  • Карма: +8/-0
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 6.0 Firefox 6.0
Re: Нестинари
« Отговор #40 -: Август 25, 2011, 19:03:00 »
А аз не смятам че е тракийски, ами дори имам пълен материал по върпоса (този е непълната версия) който ще публикувам вече избирателно :) Но ако има нещо към което води нестинарството, то е към траките.

Колегата дето се пеняви така и не ми отговри откъде съди, че нестинарството произхожда от източен Рим, когото погрешно нарича с името "Византия" което никога не е съществувало в документите. Отговорът му "да, оттам е, ти къв си бе" - считам за липса на отговор. Очевидно доказателства няма, само подскача...

А поведението му само говори за себе си. Дали говори що за християнин е или що за чудо са християните, отделен въпрос.
Гарнирал го там с апостола и Левски и вече работата опечена, справедливостта е на негова страна. Колега, да не си или да не идваш от футболен мач? Като на футболни лозунги си го подкарал. Темата е сериозна, говорим сериозни неща. Засега да участваш не те виждам, само сееш паника в тълпата и при усовие че аз съм написал смислени неща, а ти безмислени, мен обвиняваш, ръзийшли че аз съм писал медийни изяви. Ти докторантура си написал.
Карай го по-кротко, или дай по същество, или недей пиши, или пък аз няма да се занимавам да пиша и готово :)

Не държа чак толкова много да пиша тук, националисте :) Поканиха ме, писали са ме и преди да дойда.
Аз имам къде да пиша, но дали фактът, че ти нямаш къде да ти обърнат внимание нее причината толкова много да се правиш на герой?

Аменхотеп;
НЕ Е ПРИЕТ ОТ ХРИСТИЯНСТВОТО.
Християнството изобщо не страда от излишна религиозна толерантност.
Но е включен като културн онаследство в ЮНЕСКО.



Редактирано от модератор: Коригирани правописни и пунктуационни грешки.
« Последна редакция: Декември 19, 2011, 05:40:23 от Hatshepsut »

Неактивен Amenhotep

  • Pharaoh
  • Hero Member
  • ****
  • Публикации: 3607
  • Country: bg
  • Карма: +858/-21
  • Пол: Мъж
  • Доброму, добро да прави, злому с ножа по главата!
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 11.50 Opera 11.50
    • Профилът ми във VBOX7
  • Зодия: Gemini Gemini
Re: Нестинари
« Отговор #41 -: Август 25, 2011, 19:41:50 »
ДЗВЕРе, ами културно наследство си е - уникално е ... има го на още едно-две места по света, дето и грам не са свързани нито с християнсктвото нито с България ... и там е по-различно ... бях гледал че някакви африканци имат подобен ритуал.

***

И моля те, спри да плюеш християнството, ако не заради друго то заради Кирилицата и заради това че то ни опази като народ през 5 вековния турски терор!

Неактивен D3BEP

  • Junior Member
  • *
  • Публикации: 6
  • Country: bg
  • Карма: +8/-0
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 6.0 Firefox 6.0
Re: Нестинари
« Отговор #42 -: Август 25, 2011, 20:46:42 »


И моля те, спри да плюеш християнството, ако не заради друго то заради Кирилицата и заради това че то ни опази като народ през 5 вековния турски терор!
Аз не го плюя. Показвам действителността за него.
ТИ си се кръстил с име на известни фараони.
Значи познаваш Египет, или поне го харесваш.

Възможно ли е да има човек, дето да познава Египет и да харесва християнството?
Верният отговор е - не. То там първо си е показало същността, а сега да вярвам че е еволюирало... Не е. Изобщо не се гордея с българското християнство, а историята на турската империя е остро политически изопачена, че да я хващам за ярък пример за християнски принос...
Но не е това темата на темата, нали?

Във всеки случай първо в темата нямат място "прохристиянските лозунги" че нестинарството трябвало да се затрие.
И после това, което също е офтопик, но е тотално предизвикан офтопик.
ПОздрави!

Неактивен omerzen

  • Hero Member
  • ****
  • Публикации: 4332
  • Country: bg
  • Карма: +562/-46
  • Пол: Мъж
  • България на българите
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • MS Internet Explorer 9.0 MS Internet Explorer 9.0
Re: Нестинари
« Отговор #43 -: Август 25, 2011, 20:56:55 »
Фараона е 100 % българин и националист което просто няма нужда от доказване.
Човека си е православен и не помня да се е обявявал против православието.
Колкото за нестинарството не съм за неговото премахване. Смятам че нестинарството само утвърждава българското. Нестинарството не пречи и не се противопоставя на православието и българщината. 
За да разберат европейците поведението на циганите, първо европейците трябва да разберат че циганите не са европейско население.

Неактивен Мишок

  • Account Disabled
  • Hero Member
  • *
  • Публикации: 4766
  • Country: it
  • Карма: +23/-34
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • MS Internet Explorer 6.0 MS Internet Explorer 6.0
Re: Нестинари
« Отговор #44 -: Август 27, 2011, 17:35:38 »
Дзвер, наистина не си за патриотичен форум - ти си международник!!!
Фараоне, нестинарството не е нещо българско - влезни в който ти хареса православен сайт и напиши в търсачката му нестинарство: там е ти обяснят всичко.
Кукерите са едно, нестинарите друго.
Сега има филм даже за нестинарите. каква е силата дето ги пази от огъня си казват те самите. Преди да почнат да играят не се молят или подготвят по какъвто и да е начин, просто казват изведнъж им идвало от вътре и започвали.
Това значи че са под влияние на бяс - знае го всеки малко по навлязъл в християнството.
Е защо ни е запазването на една бесовска и небългарска традиция?
Защото Звера и интернационалист - международник ли?



Редактирано от модератор: Коригирани правописни и пунктуационни грешки.
« Последна редакция: Декември 19, 2011, 05:42:22 от Hatshepsut »


Share me

Digg  Facebook  SlashDot  Delicious  Technorati  Twitter  Google  Yahoo
Smf