Египтологът Васил Добрев: Имената Клептуза и връх Сютка показват връзка с Египет

Submitted By: Hatshepsut Date: Януари 19, 2017, 07:35:17 Views: 200
Summary: Интервю с египтолога Васил Добрев

Египтологът Васил Добрев: Имената Клептуза и връх Сютка показват връзка с Египет



Васил Добрев е един от известните египтолози в Кайро, включен  в почетния списък на музея на Сакара от 2006 г.заедно с Хауърд Картър, който е открил гробницата на Тутанкамон. Васко е  носител на Почетния легион. Тези отличия и признание получава, освен за всеотдайната си 30 - годишна работа като археолог и защото през 2000 г. открива некропол в сърцето на Сахара.

Борите се с пясъка в Сахара, с различни трудности. Трябва да подновявате всяка година договора си, защото такава е системата в Египет. Но намерихте ли формулата на възкръсналите фараони, която те записват в специалните камери?
Е, то такава е идеята. Тази 3000 годишна цивилизация е основана върху идеята, че има живот след смъртта. Всичко е концентрирано около това да се намери начин как да възкръснат. Дали са го намерили? Да се надяваме за тях. А за нас един живот не стига, защото има толкова неща за откриване в Египет.

А третата камера в Хеопсовата пирамида?
Все пак става дума за една конкретна камера от една пирамида, но идеята е, че фараонът като възкръсне в пирамидата, където е погребан, после се учи как да излезе от нея и да се качи на небето. От едната стая, където е саркофагът и където възкръсва, той трябва да излезе от другата стая, която е в центъра на пирамидата – точно в пресечната точка на двата диагонала – в стая, която се казва „Хоризонт”. Оттам той трябва да бъде експулсиран към небето. Но преди това трябва да мине през третата камера, която е стаята на съдилището. И фараонът трябва да докаже, че е живял праведно. Разбира се това все още са хипотези. Нямаме книга, която да описва по ред как се случват нещата. Такива документи не сме намерили, но като сравняваме различни източници, можем да кажем, че в тази камера фараонът е трябвало да докаже, че е защитил доброто срещу злото, за да се върне при баща си - бога на Слънцето. Чак тогава Озирис, цар на долния свят и тъмното, ще му позволи той да излезе на светлото – да се присъедини към своя баща и след това пак да слезе. Нали това е идеята? Фараонът се качва на небето и става божество, но защо все пак слиза пак? Защото храмът и целият комплекс към него трябва да продължат да функционират. Жреческата каста трябва да продължи да съществува, а народът да носи дарения. Храмът до пирамидата е нещо като енергийна централа. Обаче, ако фараонът се качи окончателно на небето, ще трябва там да остане. Затова страхът дали ще бъде одобрен е много важен.

Казвате, че Хеопс го е било страх, според тази версия?
Все пак няма никаква гаранция, че има възкръсване. Особено това си личи в моменти на кризи в Египет. Има една епоха, наречена „първи междинен период” около 2100 г. пр. н.е. и в края на VI –а династия и края на епохата на тези пирамиди. Тогава имаме малко нещо като социална революция. Не знаем каква е причината. Може да е започнало с промени в климата. И тогава става отказ от строежа на пирамидите, като хората си задават този страхотен въпрос кой се е върнал отвъд,че да ни докаже, че има живот след смъртта. Поставят под въпрос цялата идея за задгробния живот, което е много революционно. Според някои колеги причината е била засушаване, а аз смятам точно обратното, че е имало много вода. Археологическите слоеве показват, че е имало изобилно вода, може би дори потоп. За това свидетелства наличието на 1-2 метра наслоен чакъл, който само порои  може така да го докара. На моите разкопки доведох геолози, за да обяснят наличието на толкова чист чакъл. Те се чудат и маят и това определено е станало от времето на фараоните, защото наоколо има структури от кирпич, които можем да ги датираме. Това бедствие променя цялата идеология. Фактът, че си задават въпрос дали задгробният живот е сигурен, означава голяма промяна.

Как фараоните са си гарантирали прехода към отвъдното тогава?
По принцип, когато фараонът възкръсне до него има оригинали – папируси, както ние бихме сложили Библията или друга свещена книга. И ако фараонът не знае някои формули, може да ги прочете, за да си ги спомни или дори да ги научи. Още от Джосер тези формули съществуват. Дали първите са били на папируси вече не сме сигурни. Но от 2350 г. пр. н. е., когато последният от петата династия фараон се възкачва на престола, вече прави копие на папируса-наръчник върху стените на пирамидата. Ако копираме текстовете от оригинал на папирус, това е копие. Смятаме, че се е страхувал дали ще му сложат оригинала от папируса. След това този начин се превръща в нещо като мода. Почват и цариците да слагат такива текстове, а и върху саркофазите. Много по-късно вече ние наричаме тези текстове „Книга на мъртвите”. Това е книга на живите – тези, които са възкръснали.

Казахте ми, че в пирамидите има изображения на петолъчни звезди и че това има нещо общо с изображението на предците, което го знаем от текст. Какви са тези петолъчки, не са ли това и кастите?
От тази преходна епоха, за която говорим между пета и шеста династия, когато имаме текстове вътре в пирамидите около 2400 – 2000 г. пр. н.е., по сводовете на двете стаи с надписи, има звезди. И идеята е, че това са прадедите, а не звезди, които са ги виждали кръгли. Това са възкачилите се на небето фараони, които светят чрез светлината на Създателя – Слънцето. И това са също така петте елемента на човешкото тяло – глава, две ръце и два крака. Ние сме свързани с петицата и не е случайно, че жреческите касти също са пет. Четири са свързани с обслужването на корабите. Египет е цивилизацията на водата. Разливът на Нил в края на юли всяка година, което съществува от милиони години, ги принуждава да изкопаят канали, така че да използват водата за напояване или транспорт. И от разделението на корабните части – нос, кърма, ляв и десет борд произлизат жреческите групировки. Имената на частите на кораба са имена на групировките плюс една. И тези са тези, които строят пирамидите. Те изпълняват всички храмови функции. Жреците съществуват преди храмовете. Всяка каста си има секция. Както ние казваме – тогава се създава административната пирамида като стройната организация.

Тези касти има ли са някакви отличителни знаци като при траките-българи или като тамги? Имали ли са отличителни цветове?
Имат, разбира се. Имат знаци и някои път надписи. Не може да се строи без да се пише. Първо трябва да се слагат хоризонталните линии. Всеки строител слага знак или дори всеки екип или секция на жреческата каста. Трябва да се види какво са работили. Например, северната секция работи в северната част на пирамидата. Обаче ако намерим камък от южната секция, това означава, че едните са помагали на другите – от северната част на строежа. И всеки знак си има някакво значение. Имаме една пирамида, на която името на архитекта е написано. Ние много често говорим, че строителите на пирамидите са били неграмотни. Но ако работиш на строежа, няма начин да не знаеш името на архитекта. Но щом името е написано значи е имало контрол.  Тези имена са били записани под облицовката. За мен е много важно, ако някой от жрец е станал архитект или е преминал от една длъжност на друга.

Вие сте по следите и на връзката на Египет с нашите земи. Всеки път правите по някое откритие. Велинград, откъдето е родът Ви крие тайните на тази връзка в имената. Какво открихте?
Гърците, отивайки в Египет, търсят оригиналните корени, защото виждат, че тази цивилизация е  много по-стара от тях. Асклепий, който е бог на здравето всъщност е Имхотеп, който е главният архитект. Имхотеп е много повече от архитект, той е идеологът на цялата технология и строителство. Името му означава „този, който дарява и идва с мир”. Гърците отиват в храма на Асклепион, който се намира в Сакара и пренасят божеството в своя пантеон. Името Клептуза във Велинград идва от Асклепий. Коренът според мен на думата е „клептис”. Има вероятност около Велинград да има храм на Асклепий.

Има такива храмове на много места, например в Кюстендил...
Синът на един колега от музея във Велинград го разпитвах за връх Сют-ка, което също е топоним с възможен корен от Египет. За мен идва от Сет-ка. Допускам, че бесите, чието име произлиза от Бес, египетско божество, не случайно са кръстили върха така. Сет е място. Оттам може би идва думата стол – стоя. „Ст” е коренът на думата  за място. Ка е енергията. А моят приятел ми казва: „А ти знаеш ли, че горе на върха има един трон, който е бил използван от войводите”. Имало е обред по посвещение с обръсване, а наблизо има изворна вода.

Ами, име като това в Средна гора – Скумсале? Има топоними, които звучат екзотично и всъщност значението  им не се знае.
Аз предложих на проф. Валерия Фол да се направи един докторат на някои колега  на такава тема – за произхода на топонимите. Например, селото на майка ми Княжево преди се е казвало Шахли, което е по-скоро свързано с Иран. Има нещо. И на нашите земи, които ни ги взеха след 9 септември г-жа Даниела Агре намери преди няколко години нещо като дворец. Имахме къща на мегдана и ни я взеха. Направиха читалище – хубаво читалище. Разказах на Даниела историята на баба ми. Те са бягали от турците, а тя е била малка и понеже много е ревала, за да не ги предаде, са я оставили. И някои от възрастните ми лели я намират точно на мястото на двореца.

https://www.facebook.com/

Rating: This article has not been rated yet.

Comments



Powered By SMF Articles by CreateAForum.com