Здравната каса пусна ”гореща линия”
При недоволство от оказана медицинска помощ на всички нива на здравноосигурителната система гражданите могат да се обърнат към Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).Това съобщиха от Здравната каса, която се включва в инициативите на неправителствени организации, посветени на Европейския ден за правата на пациента - 18 април.
Сигнали могат да се подават на националния телефон за консултации
0800 14 800, както и на стационарните телефони в Централното управление /ЦУ/ на тел.
02/ 9659 364 02/ 9659 159; 02/ 9659 128 По въпроси, свързани с правата на български граждани при ползване на спешна медицинска помощ в страни членки от Европейския съюз обаждания ще се приемат на телефон
02/ 9659 116.
В приемната за граждани в ЦУ на НЗОК (1407 София, ул. Кричим" 1), където освен да бъдат консултирани лично, гражданите ще могат да подадат и писмена жалба. По жалбите задължително в рамките на месец се извършват проверки от контролните органи на институцията, посочват от НЗОК.
На сайта на НЗОК -
www.nhif.bg в
"Оn line консултации", могат да се задават конкретни въпроси, свързани с отказ от оказване на медицинска помощ на пациент от общопрактикуващ лекар или лекар специалист, когато такава се дължи по договор с НЗОК.
Могат да се подават сигнали за отказ за издаване на рецепта или амбулаторен лист без преглед на пациента, както и отказ за преглед в 30-дневния период от изписване на пациента от болница в рамките на двата контролни прегледа. Здравната каса ще разглежда сигнали за отчитане на прегледи и зъболекарски манипулации по време на престой на български гражданин в друга страна, промяна на общопрактикуващ лекар, без знанието на пациента, неиздаване на епикриза след изписването на пациента от болница и невъзможност да се предостави на общопрактикуващ лекар с оглед по-нататъшното проследяване на състоянието на пациента.
Ще се приемат жалби за неправомерно заплащане на потребителска такса, неиздаване на фискален бон при заплащане на таксата, нарушено право на избор или преизбор на общопрактикуващ лекар, неспазване на обявения график за работа от лекар, нарушение на качеството на оказаната дентална помощ.
Пациентите могат да се обръщат към НЗОК в случаи, когато им е поискано заплащане на дейност или изследване, които се заплащат на лекар, работещ по договор с касата, както и при заплащане за извършена процедура и контрастно вещество по време на болничен престой при инвазивна или интервенционална диагностика на сърдечно-съдови заболявания.
Сигнали ще се приемат и за извършване на компютърна аксиална томография на гръбначен стълб в извънболничната помощ срещу заплащане по време на болничното лечение, при заплащане за извършени лабораторни кръвни изследвания по време на болничен престой, както и за използване на лични лекарствени средства за домашно лечение от пациента по време на престоя си в болница.
Пациентите могат да се обръщат към Здравната каса при липса на информация за консумативите, които тя не заплаща, при заплащане на потребителска такса от пациент с доказано онкологично заболяване, при неправомерно заплатена потребителска такса в болница от здравноосигурен за повече от 10 дни, както и при вземане на потребителска такса от медицински специалисти в нарушение на Закона за здравното осигуряване.
http://dnes.dir.bg/2010/03/17/news6038463.html