Автор Тема: Български народни вярвания и митология  (Прочетена 13899 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Мишок

  • Account Disabled
  • Hero Member
  • *
  • Публикации: 4743
  • Карма: +23/-34
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 47.0 Firefox 47.0
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #15 -: Август 13, 2016, 17:39:07 »
Погледни тази статия:

http://www.pravoslavie.bg/
Не знам дали знаеш но въпросният сайт само наужким е православен, иначе си е про-сатанински и сектантски. Издържа се от сектантски пари и той и оня Пламен забравих му името. Съответно и публикациите им са все такива. Православието отрича езичеството и езическите практики, как тогава ги е приело а ? Това е хитра теория и на западните медии, но те минават само пред неправославни и наивници.

Неактивен Мокабор

  • Respected user
  • Forum Member
  • **
  • Публикации: 198
  • Карма: +18/-0
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 52.0.2743.116 Chrome 52.0.2743.116
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #16 -: Август 13, 2016, 19:09:14 »
Не знам дали знаеш но въпросният сайт само наужким е православен, иначе си е про-сатанински и сектантски. Издържа се от сектантски пари и той и оня Пламен забравих му името. Съответно и публикациите им са все такива. Православието отрича езичеството и езическите практики, как тогава ги е приело а ? Това е хитра теория и на западните медии, но те минават само пред неправославни и наивници.

Всяко нещо, което не ти изнася, е или пропаганда или фалщификация. Така до никъде няма да стигнеш.
Най-добрият син на своето отечество е онзи, който в дясната си ръка държи пушка, а в лявата - книга.

Неактивен Мишок

  • Account Disabled
  • Hero Member
  • *
  • Публикации: 4743
  • Карма: +23/-34
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 47.0 Firefox 47.0
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #17 -: Август 13, 2016, 20:47:58 »
Всяко нещо, което не ти изнася, е или пропаганда или фалщификация. Така до никъде няма да стигнеш.
Трябва да вярвам на сатанински сайт за да стигна донякъде ли ? Момче мисли преди да пишеш. Сайта за съжаление е точно такъв и даже не е тайна. Мисля че по религиозни въпроси немаш никакви познания.

Неактивен Мокабор

  • Respected user
  • Forum Member
  • **
  • Публикации: 198
  • Карма: +18/-0
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 52.0.2743.116 Chrome 52.0.2743.116
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #18 -: Август 13, 2016, 22:37:58 »
Трябва да вярвам на сатанински сайт за да стигна донякъде ли ? Момче мисли преди да пишеш. Сайта за съжаление е точно такъв и даже не е тайна. Мисля че по религиозни въпроси немаш никакви познания.

Точно по религиозни въпроси мога да коментирам много по-добре от теб, защото мога да бъда безпристрастен. Много обичаш да използваш израза "и то не е тайна", ами за мен е тайна явно, защото не го знам. Защо не ми обясниш защо сайта е сатанински и не-християнски?
Също така каза:
"Да за иконите има пример в Новият завет. Няма обаче да ти обяснявам къде и как, защото не разбираш нищо от православие"

След като не разбирам от православие, бъди така добър да ми обясниш. Къде има примери за иконите в Новия Завет?
Доколкото знам, християните би трябвало да спазват 10-те заповеди, а ти противоречиш на втората:
" Не си прави кумир и никакво изображение на това, що е на небето горе, и що е на земята долу, и що е във водите под земята"
Най-добрият син на своето отечество е онзи, който в дясната си ръка държи пушка, а в лявата - книга.

Неактивен Мишок

  • Account Disabled
  • Hero Member
  • *
  • Публикации: 4743
  • Карма: +23/-34
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 47.0 Firefox 47.0
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #19 -: Август 14, 2016, 07:34:02 »
Точно по религиозни въпроси мога да коментирам много по-добре от теб, защото мога да бъда безпристрастен. Много обичаш да използваш израза "и то не е тайна", ами за мен е тайна явно, защото не го знам. Защо не ми обясниш защо сайта е сатанински и не-християнски?
Също така каза:
"Да за иконите има пример в Новият завет. Няма обаче да ти обяснявам къде и как, защото не разбираш нищо от православие"

След като не разбирам от православие, бъди така добър да ми обясниш. Къде има примери за иконите в Новия Завет?
Доколкото знам, християните би трябвало да спазват 10-те заповеди, а ти противоречиш на втората:
" Не си прави кумир и никакво изображение на това, що е на небето горе, и що е на земята долу, и що е във водите под земята"
Сайта е сатанински защото взема пари от сатанисти и покровителства сатанинският икуменизъм. Какво е икуменизъм няма да ти обяснявам . Намери го в ГУГЪЛА и чети.
 Пример с първата икона дава сам Христос, като си избърсва лицето с една кърпа и я дава на пратеника на едеският  цар, който искал да го нарисува, ама не могъл. Освен това евангелист Марк е рисувал Христа преди Той да се възнесе на земята съответно с негово одобрение. Кои са сектите да ми кажат че иконите са идол а ? Кои са и САЩ които финансират сектите с над 50млрд.$ на година да ми кажат какво са иконите а ?

Неактивен Мокабор

  • Respected user
  • Forum Member
  • **
  • Публикации: 198
  • Карма: +18/-0
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 52.0.2743.116 Chrome 52.0.2743.116
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #20 -: Август 14, 2016, 08:25:13 »
Сайта е сатанински защото взема пари от сатанисти и покровителства сатанинският икуменизъм. Какво е икуменизъм няма да ти обяснявам . Намери го в ГУГЪЛА и чети.
 Пример с първата икона дава сам Христос, като си избърсва лицето с една кърпа и я дава на пратеника на едеският  цар, който искал да го нарисува, ама не могъл. Освен това евангелист Марк е рисувал Христа преди Той да се възнесе на земята съответно с негово одобрение. Кои са сектите да ми кажат че иконите са идол а ? Кои са и САЩ които финансират сектите с над 50млрд.$ на година да ми кажат какво са иконите а ?

А тогава съвременната българска православна църква не е ли сатанинска, като взема пари от сатанисти и е съставена от много измамници и безбожници?

А я кажи, къде в библията го пише това за Исус и изображенията му, и ми обясни как изобщо това се вписва с иконите на светци. Защото почитането на иконите е почитането на личности отделни от бог, много от които са били обикновено хора, но евентуално каконизирани. Чисто езичество от страна на християнството, и чисто лицемерие от страна на фанатици, като теб.
Най-добрият син на своето отечество е онзи, който в дясната си ръка държи пушка, а в лявата - книга.

Неактивен Мишок

  • Account Disabled
  • Hero Member
  • *
  • Публикации: 4743
  • Карма: +23/-34
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 47.0 Firefox 47.0
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #21 -: Август 14, 2016, 18:00:02 »
А тогава съвременната българска православна църква не е ли сатанинска, като взема пари от сатанисти и е съставена от много измамници и безбожници?

А я кажи, къде в библията го пише това за Исус и изображенията му, и ми обясни как изобщо това се вписва с иконите на светци. Защото почитането на иконите е почитането на личности отделни от бог, много от които са били обикновено хора, но евентуално каконизирани. Чисто езичество от страна на християнството, и чисто лицемерие от страна на фанатици, като теб.
Въпросът ти е доста глупав и на ниско ниво. БПЦ не е сатанинска, защото тя не взема пари за извършване на определени услуги в полза на сатанистите, както въпросният сайт. Повече нема да коментирам с тебе подобни въпроси от които или не разбираш или изопачаваш. Нема да ти кажа къде в Новият завет го пише, повтарям Новий завет а не Библията, даже и това не знаеш. Става дума за светци угодили на Бога или умрели за вярата - ето защо ги почитаме. На тебе като не ти харесва си има секти, та моеш да идеш там, като любимите ви немци.

Неактивен Мокабор

  • Respected user
  • Forum Member
  • **
  • Публикации: 198
  • Карма: +18/-0
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 52.0.2743.116 Chrome 52.0.2743.116
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #22 -: Август 14, 2016, 19:00:38 »
Въпросът ти е доста глупав и на ниско ниво. БПЦ не е сатанинска, защото тя не взема пари за извършване на определени услуги в полза на сатанистите, както въпросният сайт. Повече нема да коментирам с тебе подобни въпроси от които или не разбираш или изопачаваш. Нема да ти кажа къде в Новият завет го пише, повтарям Новий завет а не Библията, даже и това не знаеш. Става дума за светци угодили на Бога или умрели за вярата - ето защо ги почитаме. На тебе като не ти харесва си има секти, та моеш да идеш там, като любимите ви немци.

Е то хубаво ги почитаме, но това е езическа практика. Почитането на светци и икони не е позволено в библията. БПЦ е част от държавата, до определена степен, и на всеки е известно колко е паднала днес БПЦ. Като не искаш да го обсъждаш, недей, но недей да коментираш и ти неща, които не знаеш. По цял сят е известно колко много е заело християнството от предишните езически религии, само фанатиците го отричат.
Най-добрият син на своето отечество е онзи, който в дясната си ръка държи пушка, а в лявата - книга.

Неактивен Мишок

  • Account Disabled
  • Hero Member
  • *
  • Публикации: 4743
  • Карма: +23/-34
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 47.0 Firefox 47.0
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #23 -: Август 15, 2016, 08:12:38 »
Е то хубаво ги почитаме, но това е езическа практика. Почитането на светци и икони не е позволено в библията. БПЦ е част от държавата, до определена степен, и на всеки е известно колко е паднала днес БПЦ. Като не искаш да го обсъждаш, недей, но недей да коментираш и ти неща, които не знаеш. По цял сят е известно колко много е заело християнството от предишните езически религии, само фанатиците го отричат.
Макар да ти написах че сме по новият завет, то ти пак като сектантите от филмите повтаряш думата Библията.  Това говори че познанията ти по въпроса са формирани от киното и телевизията. Не вярвам ти да почитая светците, и не не е никаква езическа практика, така говорят сектите. Интересно къде в Библията, която не познавая пияе че не е позволено да се почитат светците. Можеш ли да дадеш пример - не не можеш, тоест си измисляш.
БПЦ никак не е паднала и си е доста добре. Единствено тази "паднала" според тебе църква не прати участник на сатанинският събор в Крит и спаси православието. Така че никак не е паднала. Християнството не е взело нищо от предишните езически вярвания, то е противоположно на тях, ако не знаеш. Бе има интернет земи и чети бе човек. Стига си цитирал телевизията. Западните документални канали лъжат бе.

Неактивен Мокабор

  • Respected user
  • Forum Member
  • **
  • Публикации: 198
  • Карма: +18/-0
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 52.0.2743.116 Chrome 52.0.2743.116
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #24 -: Август 15, 2016, 11:21:35 »
Макар да ти написах че сме по новият завет, то ти пак като сектантите от филмите повтаряш думата Библията.  Това говори че познанията ти по въпроса са формирани от киното и телевизията. Не вярвам ти да почитая светците, и не не е никаква езическа практика, така говорят сектите. Интересно къде в Библията, която не познавая пияе че не е позволено да се почитат светците. Можеш ли да дадеш пример - не не можеш, тоест си измисляш.
БПЦ никак не е паднала и си е доста добре. Единствено тази "паднала" според тебе църква не прати участник на сатанинският събор в Крит и спаси православието. Така че никак не е паднала. Християнството не е взело нищо от предишните езически вярвания, то е противоположно на тях, ако не знаеш. Бе има интернет земи и чети бе човек. Стига си цитирал телевизията. Западните документални канали лъжат бе.

Когато науката и религията се сблъскат в мисленето на един човек, тогава най-ясно виждаш нивото му на мислене.
Най-добрият син на своето отечество е онзи, който в дясната си ръка държи пушка, а в лявата - книга.

Неактивен Мишок

  • Account Disabled
  • Hero Member
  • *
  • Публикации: 4743
  • Карма: +23/-34
  • Пол: Мъж
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 47.0 Firefox 47.0
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #25 -: Август 15, 2016, 16:54:59 »
Ако приемем че всички тези вярвани са истина,то излиза че българите са доста ненормален народ. Ако са били ненормални , то как тогава сме имали такива герои а ? От ненормален народ не излизат такива герои. Просто става дума за сериозно изопачаване по масонски образец още от преди 1944г. което при комунизма става норма в борбата на комунистите с православната вера.

Неактивен Hatshepsut

  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 7276
  • Карма: +526/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Chrome 53.0.2785.116 Chrome 53.0.2785.116
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #26 -: Септември 24, 2016, 22:50:58 »
Заораване и провиране през дреха – езически обичаи за предпазване от болести и бедствия


Заораване и провиране през дреха са старинни обичаи, свързани по своя смисъл и действие. Те се извършвали при пълно мълчание, в потайни доби (след залез и преди първи петли), а т.нар. „близначен култ“ има водещо значение.

Заораването някога извършвали за предпазване от епидемии, градушка, наводнение, пожар, както и от демоничните същества, които можели да навредят на хората. Случвало се да пресъхнат кладенците в селото, лоша болест да покоси много от обитателите му или друга беда да направи невъзможен живота на общността. Тогава старейшините избирали ново място –  голяма поляна върху стабилна почва, в близост до водни източници, добре защитена от гори и пр. За защита на новото село извършвали заораване. Поредицата от ритуали прилагали и ако бедствие е сполетяло хората (разбира се, без да се преселват). Подготовката за обичая е доста трудна, има много изисквания и затова се извършвал рядко. Това свидетелства видният етнограф Димитър Маринов. В началото на ХХ век той пише, че е намерил само едно заорано село (и стотина години по-рано, т.е. някъде през ХIХ в.), а в много други е получил сведения за обичая. При това – само в Източна България. В някои от селищата имало преселници от Одрин, Лозенград, Дедеагач и др. Според него, в Средна Северна и Западна България този обред не е съществувал.

В какво се състои заораването: първо се намира „близнило дърво“ – т.е. от корена да излизат два ствола. Те биват отсечени и от тях се изработват дървените части на ралото. Желязото за палешника се събира от девет места – девет различни околии. Самият палешник се изковава за една нощ от ковачи близнаци. Кове се само нощно време. Когато пропеят първи петли, работата спира. При изработването на ралото, участниците трябва да са напълно голи и да спазват ритуално мълчание. Щом уредът е готов, други братя близнаци впрягат два вола (също близнаци) и изорават една или три бразди около селото. Орачите също трябва да са голи, орат в потайна доба. С браздите очертават три концентрични кръга на 2-3 метра разстояние един от друг. При извършване на заораването, някога непременно известявали цялото село и никой не излизал от дома си. Никого не пускали и да влиза в селото – завардени били всички кръстопътища. Народното схващане е, че, ако някой види ритуалното заораване, то губи магическата си сила и не може да спира бедствия и болести. В някои селища близнаците тръгвали в противоположни посоки и на мястото, на което се срещали, колели воловете и ги заравяли, заедно с катинар, заключен с ключ.

Много често този обред е придружен от други магически действия. След заораването се гаси огънят във всички огнища – нещо, което се прави само в определени от традицията дни. Братята близнаци добивали жив огън по възможно най-първичния способ – чрез триене на сухи дървета. От този огън взимали всички и го занасяли в домовете си. Според поверието живият или младият огън прогонва злото. На някои места по време на заораването и добиването на огъня, две девойки близначки месели обреден хляб.

Трудноизпълнимият обред заораване на някои места бил заместван от т.нар. провиране през дреха. Интересен е фактът, че сведения за него са намерени в селищата, в които извършвали заораване. За обичая е необходима черна вълна и „чисти“ жени или моми, които да я подготвят. Първо намирали черен овен, остригвали вълната, изпирали я, изсушавали, изпридали и изтъкавали плат, от който ушивали дреха. На някои места вместо вълна използвали коноп. Всичко това трябвало да се извърши за една нощ – вълната се стриже след залез слънце, а дрехата до е готова преди изгрев. Жените се събирали в някоя крайна селска къща и изтъкавали платното, наричано „чумино“ (от чума). Приготвена по този начин, дрехата (или платното) е лековита и магическа. През нея (а на места – през платното) се провирали всички от дома. Тъй като тук също е необходимо участниците да са голи, мъжете и жените го извършвали поотделно, в потайна доба. Провирането става извън селото – в градина, нива и т.н. Вярва се, че хора, проврели се през такава дреха, стават недосегаеми за всякакви болести. След това дрехата се дава на съседите, помагали при изработването ѝ. Ако обредът се извършвал за цялата общност, мома без родители яхвала като кон платното и обикаляла три пъти селото. След третата обиколка платното, заедно с уредите, с които е изработено (кросно, хурка, вретено и пр.) заравяли в чужд синор. Вярвали, че така заравят и лошотиите, които дебнат човека отвсякъде.

http://bnr.bg/post/100728128/zaoravane-i-provirane-prez-dreha-ezicheski-obichai-za-predpazvane-ot-bolesti-i-bedstvia

Неактивен Hatshepsut

  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 7276
  • Карма: +526/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 53.0.2785.143 Chrome 53.0.2785.143
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #27 -: Октомври 08, 2016, 21:46:10 »
Самодивите в българските народни представи

https://www.facebook.com/the.pagan.traditions/photos/a.948245278539287.1073741828.948239281873220/1259351317428680/?type=3&theater

из "Народна вяра и религиозни народни обичаи", Д. Маринов, 1994, БАН.


Самовилите в народното вярване се представят като красиви млади моми, които със своята красота са омайвали нашите юнаци.

Те живеят по високите планински руди рудини (поляни), край планинските неначенати езера, под сянката на витките елхи. Те се къпят в езерата, играят хоро по тяхното хоролище и ярят, бръзят своите хвърковати коне по своите виролища и мятат своите стрели.

Конете им са "сур-елени", които елени са от друг род, а не от обикновените, защото са крилати, имат криле и хвърчат.

Самовилите носят бяло облекло: бяла риза, много тънка, като санка, през която прозира снагата им, а опасани са със зуница (опас), която има цвета на дъгата, но само че зеленият цвят е по-голям и бие много на очите. Косите им са руси, светли и много дълги, та като летят или ходят, веят се далече във въздуха. На главата си носят венец от самодивско цвете, с който венец омагьосват или бильосват юнаците. Под мишниците си имат леки криле, с помощта на които могат да хвърчат; хвърченето им е леко, като кога духа тих ветрец, наречен полибник. Те летят всякога на групи, много рядко играят сами. На групи се и къпят, на групи си отпочиват под елхите и играят. Никога песните не споминят сама самовила или вила. Когато ще отидат по-далече или когато ще се борят с някой юнак, те възсядат сур-елени, които им служат са коне, само че тия елени са хвърковати, с криле. Ето как нашите песни рисуват самовилите, възседнали на елени:

И си язди сур-елена,
Сур елена шестокрилец;
Стремени й зелен гущер,
Юзда й люта змия,
Я камшик й усойница.

Но има елени с още повече крила:

Яздили са до три вили,
До три вили самовили,
Сур-елени хвърковати.
Първи елен шестокрилец,
Други елен деветокрилец,
А пък трети дванайсетокрилец.
Него язди Гюргя вила,
Най-млада най-пальива.

Слушана от баба Деспа, с.Ресен, Търновско и от баба Стояна, с.Кнежа, Оряховско. Срв. СбНУ, IV, 124; V, 7; VIII, 5

Самовилите имат борби и сношенния изключително и само с овчарите и юнаците. Овчарите, които пасат лятно време своите стада по високите планински руди рудини и ги поят по неначенатите планински езера, по тоя случай имат ежедневна среща със самовилитв. Юнаците пък, като са излизали по планините със своите коне да гонят едра лова, сур-елени, срешали са вили и самовили.

Юнаците, като са гонили сурите елени и витките кошути, налитали на виролището самовилско, дето самовилите се вирили (бръзили) със своите хвърковати коне и са мятали своите стрели. Тогава те трябвало е да влязат в борба със самовилите. Но тъй като юнаците обладават свръхчовешка сила, то народното вярване и народните песни всякога представляват юнаците за победители. Такава борба на Рабро юнак с Димна юда ни предават коледарските песни.

РАБРО ЮНАК И ПИРИНСКА САМОВИЛА

Сабрале се сабор момци,
сабор момци, отбор момци,
триста момци коледаре,
сабрале са на Витуша,
да си метат, бре, бел камик,
да го метат от Витуша,
от Витуша на Перина.
Па не могле да го метнат.
Ка си дойде Рабро юнак,
той си метна, бре, бел камик,
от Витуша на Перина,
та си падна вов градина -
вов градина самодивска,
потроши и, поломи и,
поломи и ран босилек.
Разсърди са самовила,
разсърди са, разлюти са,
та си фана сур елена,
оседла го, обюзда го,
воседна си сур елена,
па отиде от Перина,
от Перина на Витуша
на юнацци проговаря:
- Слава Богу, триста момци,
триста момци коледаре,
що ви питам, кажете ми:
кой си метна, бре, бел камик,
от Витуша на Перина,
та ми падна вов градина -
вов градина самодивска,
поломи ми, потроши ми,
потроши ми, ран босилек?
Отговарят триста момци,
триста момци коледаре:
- Нали питаш, да ти кажем;
Това беше Рабро юнак,
що си метна, бре, бел камик,
от Витуша на Перина.
А Рабро са сас своя кон -
сас своя кон подиграва
по планина, по рудина,
самодиви на ядове.
Разсърди са самовила,
разсърди са, разлюти са,
па си Рабру отговаря:
- Дръж са, дръж са, Рабро юнак,
да ти предам танка стрелкя
коя ми е много души -
много души изгубила,
а за тебе що Бог даде.
Па си метна танка стрелкя
да удари Рабро юнак,
той си метна щит на себе,
защити си кон и себе,
улови и танка стрелкя,
потроши я, поломи я,
па си коня подиграва
по планина, по рудина,
самодиви на ядове.
Пукна тресна самодива,
пукна тресна от ядове,
па си дума самодива:
- Дръж са, дръж са, Рабро юнак,
да ти предам втора стрелкя,
втора стрелкя двойо стрелкя,
и тя ми е много жени
оставила все вдовици;
да ти предам трета стрелкя,
трета стрелкя тройо стрелкя,
и тя ми е много майки -
много майки разплакала,
а за твойта - що Бог даде!
Фърли стрела къде Рабро,
той си метна щит на себе,
защити си кон и себе,
улови и танки стрелки,
поломи ги, потроши ги,
и разигра добра коня,
и развърте буйно копье,
развърте си буйно копье,
та удари самодива
между двете черни очи...
накара я в черна земя.

http://liternet.bg/folklor/sbornici/senki/04.htm

Овчарите, ако налетят на група самовили, които се къпят или седят под някоя елха, или играят на хоролището, вършат подвизи, но от друг род. Тук подвизите на овчарите са из областите на художеството, защото тяхното оръжие не е "буйно копие", но "меден кавал" или "свирка яворова".

Понеже самовилите са страстни любителки на музиката и танците, то овчарите са бивали принуждавани да правят облога в свиренето. Песните разказват за много такива облози със стадници овчари. Муржо, Димитър, Бойко и още др., като са налитали на самовили, подвизавали се да свирят и спечелвали облога. Димитър ги надсвирил, но му опростили тревнината (СбНУ, III, 151).

Божко се хванал и той на облога: ако го надиграят, да земат сивото стадо; ако ли ги надсвири, да му дадат най-младата самодива за булка. Той свирил и те играли без почивка три дни и накрай те капнали, паднали, а Божко още свирил. Признали се за победени и дали му най-младата самовила Гюрга за жена. Той я отвел у дома и се оженил за нея (Баба Вълкана Пеньовица, с.Литаково).

Самовилите са владетели на високите планини, на планиските рудини и езера и зимат за тревнина и за напой било от стадниците, било от цели села. От отделни стадници зимат черните очи на овчарите, а от селата "три моми песнопойки, три момчета кавалджии, три невести хороигри" (Баба Вълкана, с.Литаково); или пък "две невести бездеткини, две девойки неглавени, два юнака неглавени, две дечица млечничета" (Баба Вълкана, с.Литаково. Срв. СбНУ, IX, 16, Дупннишко).

Както споменахме, самовилите обичат много да се къпят в езерата. Когато ще се къпят, те си събличат самовилските ризи и свалят от главата си самовилските венци - и тогава те стават моми, като всяка мома, и могат да се грабят. Мнозина от нашите юнаци, па и овчари, като са налитали на такава група от самовили, сполучвали да уловят по някоя. Като се къпят, те играят, пляскат във водата и дотолкова се захласват, щото малко виждат какво става около тях.

Тоя момент издебнат юнаците или овчарите, та им открадват ризите или венците и тогава те стават същински моми.


Народните песни ни сочат такива случаи.

Димна вила се къпала и оставила ризата си, венеца си, крилете си на брега на езерото. Случило се, та минал по туй време тамо Рабро юнак, който бил тръгнал по лов; той я съгледал, слезнал от коня и като "дебом дебил", "щапом щапал", примъкнал се до ризата, венеца и крилете, без да го съгледа тя, и ги зел. Когато те са били в неговите ръце, той се показал. Димна вила поискала да си облече ризата, но не я имало, венеца и той липсвал, а липсвали и крилете. Тя се почувствала тогава обикновена мома, защото без тия неща тя не е вече вила и не може да отиде при самовилите. Тя го молила да й върне вещите, като му предлагала "да му стане помайчима". "Помайчима си имам" - проговорил Рабро; "да ти стана посестрима - казала самовилата; "и посестрима си имам" - отвърнал Рабро. "Едно си нямам, първо либе си нямам и ти първо либе ще ми бъдеш". Хванал в за ръката и я отвел у дома си (Баба Деспа, с.Деремахле. Срв. СбНУ, VIII, 23).

Стоян овчарин също така издебнал три самовили, че се къпали в циброто езеро, и им земал ризите, зелените зуници (опаси) и крилете. Те и трите станали моми и му се молили да им повърне ризите, зуниците и крилете. Той избрал от трите най-хубавата и я зел със себе си, а на другите две повърнал вещите и те станали самовили. Уловената самовила Радка той отвел у дома си и се оженил за нея, но скрил ризата й, зуницата и крилете й. Тя шетала в дома му, като всяка невеста. Минала година и тя му ридила дете - момче. Стоян по тоя случай свикал госте и кръстник, та кръстили детето. Устроил веселба и пир. Във време на пира на гостете скимнало да им поиграе булката самовилската игрилка и Стоян я накарал да играе. Но тя отговорила, че самовилска игрилка може да играе само ако си облече самовилската риза със зуницата и крилете. Стоян обаче не смеял да й повърне тия вещи, защото ще хвръкне. Радка му отговорила: "Не бой се, либе Стояне; посем сега съм твоя та твоя; къ щя си оставя мъжкото дете?". Стоян я повярвал и извадил вещите от раклата, дето ги бил заключил, и й ги дал. Тя отишла в стаята, та се облякла. Като излезнала, Радка вече не била невеста, а самовила. Стоян затворил вратата и Радка почнала да играе. Завъртяла се веднъж, завъртяла се дваж и всички били омаяни. Като се завъртяла трети път, тя излетяла из коминя. Стоян, като видял това, изскокнал бързо навън и почнал да я моли да не оставя детето. Тя му отговорила:

Нали знаеше, Стоене,
Самовила къща не върти,
Самовила деца не храни,
Дири ме, Стояне, там горе,
На връх на Рила планина,
На самовилските игрища,
Край самовилско езеро...

От баба Дона, с.Шипка, баба Добра, с.Твърдица, Срв. вариантите в СбНУ, XII, 6, Габрово; приказките в СбНУ, V, 137; XII, 157, Прилеп; XIII, 182, Охрид

Както и по-горе се спомена, самовилите са откърмили мнозина от нашите юнаци. Народното вярване посочва в народните песни няколко примера. Секула детенце е сукал мляко на самовила, затова е станал юнак; Крали Марко - същото; Момчил юнак - същото, и още др. (виж препратките в Д. Маринов - много са в този сличай и не ги пишем тук - бел. Куцулан).

Съприкосновението на нашите юнаци и овчари със самовилите дотолкова е било близко и интимно, щото много пъти тия самовили са ставали посестрими на някой юнак и им помагали във време на нужда или напасти (Баба Рада, с.Тръново при Сеймен). Близото познанство на нашите юнаци и овчари със самовилите е било дотолкова, щото те са научили и имената на по-главните от тях, както и коя самовила кое обладава.

Така песните ни показват, че: (препратките не ги даваме)

Стана-самовила, която се възпява всякога "тънка Стана", "златнокрила", била посестрима и другарка само на свирците и кавалджиите и песнопойките.

Дена-самовила била посестрима и другарка на юнаците-ратоборци.

Радка-самовила била посестрима на овчарите и пастирите.

Магда-самовила била посестрима на билярките, които събират самовилските билки за лекуване на магии. Тя има своя градина с всякакви билки, с които лекува всякакви болки. Има билка или цвете самовилско, с което и мъртъв човек възкръсва, ако се полее с водата, в която е варено туй цвете. Тя имала билка, с която можала да подмлади човека. Тя знаела още дека има жива вода и само тя можела да земе от тая вода.

Смита-самовила е посестрима на дърварите, на горите.

Има още самовили: Димна-юда, най-старата самовила, Ирина-самовила, Ангелина-самовила, Вида-самовила, Стойна-самовила, Гермеруда-самовила, Гюра-самовила и Гюрга-самовила, която е най-маладата от всичките самовили и най-немирната, най-дяволитата и най-палавата за юнаците и момците. Повечето от тия изброени самовили са били съпруги-жени на нашите юнаци, раждали са деца и после пак избягвали в планините.

Самовилите се хранят с бял хляб и мед, а пият бяла медовина, която събират от сърцето на овошките.

http://www.bulgarian-folklore.com/articles.php?article_id=214
« Последна редакция: Юли 30, 2018, 06:40:47 от Hatshepsut »

Неактивен Hatshepsut

  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 7276
  • Карма: +526/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 53.0.2785.143 Chrome 53.0.2785.143
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #28 -: Октомври 11, 2016, 13:51:23 »
И пак за самодивите...


Култът към самодивите, известни и като самовили, вили, русалии, юди, е познат още от дълбока древност – за това свидетелства Прокопий Кесарийски, който в своето съчинение „История на войните“ (VI век) отбелязва, че славяните „почитат реки, нимфи и други някои божества, на които принасят жертви, правейки по тях гадания“. Няма никакво съмнение, че с „нимфи“ в текста са обозначени именно самодивите (вилите), които за византийския историк били или близки помежду си, или направо тъждествени. За нимфите е известно, че представляват олицетворение на животворните сили на природата и според митологичните представи на елините те живеели в извори, реки, езера, горски дъбрави, дървета, планини, пещери, полета и т.н. Освен това нимфите са вечно млади, водят безгрижен и весел живот, като техният глас се долавя в ромола на течащата вода и шумоленето на листата. Българското фолклорно наследство ни дава възможност да открием доста близки паралели между самодивите и нимфите. Самодивите се представят най-често като красиви млади жени, които имали способността да омайват със своята неземна красота. Според представите на българите те са с много дълги руси или червени коси, облечени са в бели прозрачни ризи като сенки, на кръста си са опасани с пояс с цветовете на дъгата, имат малки криле, които им помагат да летят, а на главите си носят венец, сплетен от самодивски цветя. Самодивите живеят по високи планини, край извори, реки, езера и в някои дървета. Въоръжени са с лък и колчан стрели и яздят многокрили елени, като за юзди и камшик ползват змии, а за стремена – гущери. Във фолкора се набляга на страстта на самодивите към музиката, танците и къпането, в които те се увличат нощем. Когато играят самодивско хоро, след това трева не никне на същото място. Те влизат да се къпят, като свалят венцитe, ризите и крилете си, и така се превръщат в обикновени моми, които могат да бъдат отвлечени. В народните песни много често, отивайки на лов, юнаците влизат в схватка със самодивите, същевременно обаче се разказва и за това как юнаци са били откърмени от самодиви и по този начин са придобили свръхестествени сили. В други случаи самодивите правят облози с овчари по надсвирване и надиграване или пък им помагат при неблагоприятни за тях обстоятелства. В някои разкази самодивите се женят и раждат деца, но не след дълго изоставят семействата си. Разпростанена е вярата, че някои места са обитавани от самодиви и затова при тях се оставя монета, парче плат от дреха, червен конец. Освен това на самодивите се принасят като жертви и определени храни като пити, мед, подсладена вода. Смята се, че самодивите живеят в село Змейкото, което се намира на край света, на място, където се допират небето и земята. Самодивите не присъстват на земята целогодишно; те се появяват в началото на пролетта (25 март) и си отиват в края на лятото (29 август). Русалската неделя (седмицата след Петдесетница) е празничен цикъл, посветен на самодивите, известни като русалии. Според поверията русалиите (самодивите) ръсят растенията с жива вода и по този начин стимулират плодовитостта. По време на Русалската неделя се изпълняват строги забрани, които задължават да не се работи, вместо това се извършват специални игри за плодородие и здраве. Вярва се, че самодивите са невидими същества, на които се чува само гласът им във вихрушката и ехото. За някои болести се смята, че са причинени от самодиви, същевременно обаче се вярва, че самодивите са най-вещи лечителки и чрез билките дават възможност на болните да се излекуват. Немалко автори смятат, че представата на българите за самодивите е вплела в себе си черти от езическото мислене на славяните и местното балканско население. Действително някои елементи могат да бъдат свързани с гръцката и тракийската религия и това вероятно е станало в резултат на контактите, които се осъществяват през Средновековието и в по-късно време. В заключение може да се каже, че самодивите в българската митология представляват персонификация на растежните сили на природата, които се проявяват през пролетта и лятото, както и на някои стихии.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1117580344946464&set=a.382874028417103.78135.100000835266203&type=3&theater
« Последна редакция: Юли 30, 2018, 06:41:34 от Hatshepsut »

Неактивен Hatshepsut

  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 7276
  • Карма: +526/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Chrome 54.0.2840.87 Chrome 54.0.2840.87
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: Български народни вярвания и митология
« Отговор #29 -: Ноември 06, 2016, 07:56:57 »
На оня свят - фолклорни представи за отвъдното


Няма да е пресилено, ако кажем, че смъртта е тема табу в съвременното ни общество. За нас това е мрачна, потискаща и неприятна мисъл, която е по-добре да избягваме, докато рано или късно не ни се наложи да се изправим лице в лице с нея. За нашите предци обаче смъртта е била част от естествения ход на нещата, необходим преход към един по-различен свят, където съществуването продължава, макар и под друга форма. Традиционната култура, съчетаваща християнски, езически и фолклорни елементи, носи специфични образи и знания за отвъдното. Те помагат на човека да приеме по-лесно прехода от земния живот към вечността и да се справи по-безболезнено със загубата на близките си и с перспективата за своя собствен неизбежен край.

Във визията за „другия свят” ключово място има представата за душата – онази нематериална част от човешкото същество, която продължава да живее и след смъртта му. В традиционните представи на българите душата се свързва със сянката на човека, както и с неговия дъх. Благодарение на прочутия етнограф Димитър Маринов разполагаме с разкази по темата от края на XIX в.: „Душата не умира никога; когато човек умре, душата, т. е. сянката и дъхът, излиза от снагата му и отива на небото, а трупът му остая тука и изгнива... Когато човек умира, душата излиза от устата – затова има и приказка на смях „стискай зъби, та я не пущай!” – каквото сторил един богат човек, като почнал да умира. Той си стискал зъбите, като мислил, че ще спре душата си да не излиза”. И до наши дни се използва фразата „стиска си душата в зъбите” – за слаб, измъчен човек, който е накрая на силите си.


Архангел Михаил взима душата на богатия. Стенопис от Рилския манастир

Вярва се, че моментът на смъртта е момент на истината – добрите хора умират леко и безболезнено, а грешниците се мъчат. Когато човекът започне „да бере душа”, при него се събират починали роднини и близки, които идват да посрещнат душата му и да я придружат до „оня свят”. Ако е бил праведен, при него долитат и ангели небесни, затова той с радост се разделя със земния живот. Твърди се също, че чистите и безгрешни хора умират на големи християнски празници и това е знак, че ще отидат направо в рая. При грешните обаче пристигат дяволи: душата се бори и не иска да напусне тялото си, защото разбира, че я очакват страданията на пъкъла.

Подобни представи се свързват и с „душевадника” Архангел Михаил: той взима душите на праведните, като ги мами със златна ябълка, а на грешните ги изважда с нож. Този сюжет присъства и в българското църковно изкуство, където архангелът е представен как „мъчи” душата на богатия: стъпил върху гърдите на умиращия и с насочен меч, той измъква от устата му неговата душа във вид на малка полугола човешка фигурка.

Популярната фраза „той вече е пътник” се използва за човек, чиито дни вече са преброени, и отразява представата, че след смъртта душата поема на път. До четиридесетия ден душата остава на земята и обикаля всички места, където човекът е ходил приживе, а после поема на дългото си пътуване към „оня свят”. Най-напред минава през пусто поле, където владее непрогледен мрак. Затова е важно близките да палят свещи за починалия – така осветяват пътя му, за да не се изгуби в тъмнината. После навлиза в друго поле, цялото покрито с тръни и бодливи храсти. Ако няма здрави обувки, не може да премине през него. Разказват се случаи за мъртъвци, на които близките забравили да сложат обувки при погребението. Те се явявали насън, за да си поискат обувки, та да преминат през тръните. Налагало се да изровят трупа, за да го обуят или да подарят обувки на сиромаси, та починалия да си ги получи „на оня свят”. Третото препятствие е голяма река, през която се минава с лодка. Починалия трябва да заплати на лодкаря, затова има обичай при погребението да се поставят в ръката му пари или да се хвърлят монети в гроба. В легенди и народни песни се говори също за голяма огнена река, над която е опънато ленено влакно или косъм – праведните минават на другия бряг, а грешниците пропадат в бездната.

Щом пристигне на „оня свят”, душата се явява на съд. Добрите и лошите ѝ дела се поставят на везни и според това кое блюдо натежи, тя се изпраща в рая или в ада. Изображенията на Страшния съд, широко разпространени в църковното изкуство, отразяват представата на прадедите ни за отвъдния живот. Раят се визуализира като чудна градина с всякакви цветя и плодове, с чешми, от които тече мед и мляко. Там е вечна пролет и просторът се оглася от неземни ангелски песнопения. От друга страна, в ада цари мрак и ужас, грешните души горят във вечни пламъци, непрестанно подклаждани с катран. С разнообразни инструменти дяволите измъчват изедници, грабители, лъжци, клеветници, магьосници и блудници – всеки според греховете, които е извършил. Специално място е отделено за грешните духовници – владици, попове и монаси, които не са изпълнявали Божиите закони, учили са другите на скромност и смирение, а сами са трупали пари, обличали са се богато и са преяждали през пости.

В по-ново време традиционните представи за рая и ада стават обект на пародия, както в класическия разказ на Елин Пелин „На оня свят”. Там починалият дядо Матейко е много разочарован, че в рая няма кръчми, и предпочита да отиде в ада, та поне да си пийва по ракийка от време на време. Когато обаче разбира, че в рая няма и бирници, дядо Матейко с радост решава да остане. Подобна линия следват и много съвременни вицове, обиграващи ситуацията „душа отива на оня свят”, какъвто е следния пример: „Мъж отишъл на онзи свят. А там едно хубаво синьо небе, слънце грее приятно, птички пеят, фантастична природа наоколо. „О, Господи, та аз съм в рая!”, възкликнал мъжът. Изведнъж се появява жена му. „Бях!”, изохкал той.”

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:mxPPBH6ilfYJ:bnr.bg/radiobulgaria/post/100239036/folkstudio-na-onya-svyat---folklorni-predstavi-za-otvydnoto+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=bg


Share me

Digg  Facebook  Twitter  Google  
Smf