Автор Тема: 8 септември - Малка Богородица  (Прочетена 4075 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Hatshepsut

  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 7252
  • Карма: +526/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
8 септември - Малка Богородица
« -: Юли 11, 2011, 17:13:02 »
8 септември — Малка Богородица


Третият празник в чест на Божията майка е този на нейното рождество.
    Той също се празнува предимно от жените, за да са живи и здрави, да раждат леко и да им помага Богородица в беда или тежка работа. В нейно име се месят голяма пита, Богородичен хляб, който се разчупва и раздава на всички в семейството. Едно парче се оставя за добитъка и се стрива в храната му, друго парче се нарича на къщата, за да я пази Богородица. В някои краища пазят това парче чак до четвъртия ден на Божията майка, когато е празникът Събор на Пресвета Богородица (26 декември).
    В повечето райони между Голяма и Малка Богородица жените не тъкат, не шият (а някъде и не месят), за да са здрави децата им. Между двете Богородици се пресаждат и размножават повечето пролетни, многогодишни цветя и храсти — божури, перуники, люляк.
     Празникът Малка Богородица се ознаменува и с общоселски събори, хорà, песни; обикновено покрай черкви, манастири и оброчни места, свързани с Божията майка. Някъде в нейна чест колят и курбан - овен.

   Обредността, свързана с Богородица винаги притежава известни паганистични елементи поради функционалната връзка на християнската светица с древните божества на плодородието и богините-майки в индоевропейските митологии. Празниците й носят чертите на тържественост, защото се успоредяват с движението на сезонните и земеделски цикли. така в случая рожденият ден на Богородица съвпада с раждането на новия аграрен сезон.
    Ритуалните практики се определят от идеята за този прелом: те целят осигуряване на плодородие, плодовитост и здраве чрез житната и животинска жертва. Магическите забрани са насочени също към християнската светица (за да не я разсърдят), но съдържанието им издава паганистично светоусещане и в крайна сметка "очовечава" в значителна степен Богородица.
    Така в народния календар под патронажа на Божията майка започва новият селскостопански цикъл.

http://margaritta.dir.bg/avgsept/0404kalendar_septemvri.htm


Това е третият празник в чест на Божията майка. На 8 септември се родила Дева Мария и православната църква чества Малка Богородица (Рождество на Пресвета Богородица).
 Денят се празнува предимно от жените - да са здрави и да раждат леко. Сутринта стопанките месят голяма пита -”Богородичен хляб”, от който раздават по залче на всеки от семейството и едно оставят за къщата. Пекат се и курабии, гевречета и дребни сладки, които се раздават на сираците, заедно с дрехи и пари. На Малка Богородица всяка невеста, която още няма дете, отива в манастир или черква, носещи името на Пресветата Дева, и там прави курбан.

Българката не тъче и не шие между Голяма и Малка Богородица (15 август и 8 септември), за да не боледуват децата. В дните между двата големи празника обаче не е забранено да се погрижиш за красотата в градината – жените пресаждат многогодишните растения като божура, люляка, перуниката.

 В някои краища на България именно на Малка Богородица се правят съборите, играят се хорà, пеят се песни, а курбанът също е богат – в името на Богородица се коли жертвен овен.

Именници: Мария, Борис, Богдан, Богдана, Боян, Бояна, Богомил, Богомила, Богомир, Богомира, Богослав, Богослава, Божан, Божена, Божин, Божина, Божил, Божила, Божидар, Божидара.

http://imenden.cvetia.net/malka-bogorodica
http://www.bulgariainside.com/bg/
« Последна редакция: Май 26, 2012, 05:44:10 от Hatshepsut »

Неактивен Hatshepsut

  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 7252
  • Карма: +526/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 11.51 Opera 11.51
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: 8 септември - Малка Богородица
« Отговор #1 -: Септември 08, 2011, 07:38:49 »
Събори с песни и хора за Малка Богородица

На този ден жените не перат, за да са им здрави децата

На 8 септември е големият християнски празник Рождество Богородично, известен в народната традиция като Малка Богородица, защото на този ден се чества малката, новородената Богородичка. Българите приемат Божата майка като защитница на родилките, на майките и на децата. Жените посещават църквата и измолват помощта на светицата за раждането и отглеждането на децата си. Обкичват иконата й с цветя, дребни монети и дарове - кърпи, престилки, чорапи. В нейна чест месят Богородична пита, която раздават на роднини и съседи, за да са здрави децата им. Според народния обичай на празника Малка Богородица се вари жито, което най-напред се носи в черквата, за да се опее и благослови, след което се раздава за здраве.


 Край черкви, манастири, оброчни места се организират събори, съпроводени с хора и песни.

Дават се курбани, като за Богородица се коли овца. От тях се раздава на бедните, защото се приема, че Светата дева е покровителка и на самотните и изоставени хора, утешителка на сирачетата. В някои райони между Голяма и Малка Богородица се спазва строга забрана - жените не перат, не тъкат, не шият, не месят хляб, за да са здрави децата им.

Между двете Богородици се пресаждат и повечето пролетни многогодишни цветя и храсти - божури, перуники, люляк. Тогава жените обредно берат богородиче, богородична трева, богородичен бурен (див босилек). С него свързват “женския период” и с китка от тревата, натопена във вода, правят бани при “женски” болести. Богородичната трева оставят в църквата за три седмици след Голяма Богородица, за да й “чете” попът, и после я пазят за лек.

На 9 септември християнската църква почита светото семейство Йоаким и Анна, родители на Света Дева Мария. Праведниците, които църквата нарича "богоотци", живеели на три дни път от Ерусалим, в малкия градец Назарет. Йоаким произхождал от Давидовия род, а Анна - от рода на Аарон. Те били щедри и милосърдни хора, които давали по-голяма част от парите си на храма и на бедните, но имала голяма мъка - нямали си дечица. Израилтяните приемали това за голямо нещастие, понеже бездетните родители се лишавали от надеждата да имат за свой потомък очаквания Месия. На един от големите еврейски празници Йоаким поискал да принесе жертва в храма. Първосвещеникът обаче му отказал, тъй като нямал деца и не бил достоен да принася жертви на Бога. Огорчен от това и смятайки, че греховете му са причина за бездетството им, Йоаким се отправил към пустинята и се отдал на пост и молитви в продължение на 40 дни. Анна се обърнала с горещи молби към Бог да ги дари с дете, като дала обет, че ще му обрече първата си рожба. Внезапно се явил архангел Гавраил и й съобщил, че ще зачене и роди благословена дъщеря, чрез която целият свят ще получи спасение и която ще нарекат Мириам (Мария). Зарадваната Анна веднага дала обещание, че ако роди дете, ще го даде в служба на Бога.

И така, когато малката Мария навършила три години, родителите й я завели в ерусалимския храм и така изпълнили обещанието си. Мария останала за постоянно в храма, където по това време живеели в килии мъже и девици, посветили себе си на Бога. Йоаким починал на 80-годишна възраст и Анна се преселила от Назарет в Йерусалим, близо до дъщеря си. Молела се постоянно в храма до своята смърт.

Край село Бистрица (днес квартал на София), в местността Мали дол се намира манастирът “Св. православни Йоаким и Анна”. Всяка година на празника край манастирската ограда сред чудесната природа се организира голям събор, на който идват хора отблизо и далеч, пеят се песни, извиват се кръшни хора. Местните дават курбани за светците с пожелание за здраве и благополучие на семействата си.

novinar bg
« Последна редакция: Септември 08, 2018, 06:31:56 от Hatshepsut »

Неактивен Hatshepsut

  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 7252
  • Карма: +526/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows Vista/Server 2008 Windows Vista/Server 2008
  • Browser:
  • Chrome 30.0.1599.101 Chrome 30.0.1599.101
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: 8 септември - Малка Богородица
« Отговор #2 -: Септември 08, 2014, 06:50:24 »
Народни традиции по Малка Богородица


Празник на жените и семейството

На 8 септември ден почитаме семейството на богоотците Йоаким и Анна, родители на Мария, е един от 12-те най-големи празници в православната църква. Познат е още от дълбока древност. В светото писание четем за бездетството на Йоаким и Анна. Те живели в Назарет, били почитани, заможни, щедри и милосърдни хора. Имали си мъка – нямали деца. За евреите това се смятало за голямо нещастие. Бездетните се лишавали от надеждата да имат свой наследник до очакваното появяване на Месията. Веднъж Йоаким искал да принесе жертва в храма, но първосвещеникът му отказал – нямал деца и не бил достоен за богоприношение. Нажален и огорчен, смятайки, че греховете му са причина за бездетството, Йоаким се отдал на 40-дневен пост и молитва в пустинята. Неговата жена Анна не преставала да се моли на Бога да я дари с рожба. Дала обет да обрече първото си чедо на Бога. Внезапно й се явил Архангел Гавраил и й съобщил, че ще роди благословена дъщеря, чрез която целият свят ще получи спасениет. Тя ще роди момиче с името Мария и заради нея ще бъдат благословени всички земни родове. Зарадвана, Анна обещала веднага, че ако роди дете, ще го даде в служба на Бога.

Когато малката Мария навършила три години, родителите й я завели в Ерусалимския храм, а тя сама изкачила стръмните стълби, за да стигне до него. Йоаким и Анна изпълнили обещанието си да предадат своята единствена рожба в служба на Бога. Бъдещата майка на Спасителя останала за постоянно в храма, където по това време живеели в отделни малки килии мъже, жени, девици, посветили себе си изцяло на Бога и водещи чист, благочестив живот. Те били предобраз на бъдещите християнски монаси и монахини. Оттогава до днес на всяко богослужение православната църква прославя пресветата Дева Мария, удостоена да бъде майка на Господ Иисус Христос. Споменават се с благословение и нейните родители Йоаким и Ана като богоотци, като праотци на Бога, явил се в човешка плът за спасението на цялото човечество.
Ортодоксалната църква почита Божията майка като пазителка на християнското семейство, покровителка на родилки и деца, пазеща мира на земята.

Обредност и ритуалност

Това е много почитан празник от жените, които отправят молитвите си към светицата в беди и в тежки дни. Молят й се да раждат леко и да са живи и здрави децата им. По стара традиция за здравето на децата на Малка Богородица се правят курбани. Омесват в нейна чест пита, наречена Богородичен хляб. Парче от нея се оставя за добитъка, прибавя се в храната му, друго парче се нарича на къщата, за да я пази Богородица. В някои краища пазят това парче чак до четвъртия ден на Божията майка, когато е празникът Събор на Пресвета Богородица (26 декември).

На празника Малка Богородица жените носят дарове в църквата – ризи, кърпи, престилки, чорапи, и ги поставят под иконата на Света Богородица, отрупана с цветя. Според народния обичай се вари жито, то най-напред се носи в черквата, за да се опее и благослови, след това се раздава за здраве. В някои райони между Голяма и Малка Богородица се спазва строга забрана - жените не перат, не тъкат, не шият, не месят хляб, за да са здрави децата им. Празникът Малка Богородица се почита с тържествени литургии, а по стара традиция за здравето на децата се правят курбани - в жертва се принася животно, най-често женско - овца. От курбана се раздава на бедните, приема се, че Светата Майка е покровителка и на самотните и изоставени хора, утешителка на сирачетата. На Малка Богородица покрай манастири, църкви и оброчни места, свързани с Божията майка, се правят общоселски събори, играят се хора, пеят се песни.

Този християнски празник е и един от най-предпочитаните за кръщенета и сватби. Между двете Богородици се пресаждат и размножават повечето пролетни многогодишни цветя и храсти. Тогава жените обредно берат богородиче, богородична трева, или див босилек. С него свързват "женския период" и с китка от тревата, натопена във вода, се правят бани при "женски" болести. Богородичната трева се пази за лек. При главоболие сварената трева се слага на главата, а с отвара от нея се правят "поливки" при "незнайна болест" и за здраве. Обредността, свързана с Богородица е връзка на християнската светица с древните божества на плодородието и богините-майки в индоевропейските митологии. Празниците й изразяват тържественост в отбелязването на сезонните и земеделски цикли. В българския народен календар рожденият ден на Света Богородица съвпада с раждането на новия аграрен сезон.

На следващия ден - 9 септември, се почита светото семейство Йоаким и Анна. С голям събор край село Бистрица, Софийско, прииждат хора от близо и далеч, за да се поклонят в манастира „Св.Православни Йоаким и Анна".

Бог побеждава закона на природата и развързва веригите на безплодието. Раждането на безплодни и престарели родители е по-голяма чест и за Родената им Пресвета Дъщеря, защото тя се ражда не от невъздържани родители, а от въздържани и престарели, каквито били Йоаким и Анна, които петдесет години живели в съпружество, без да имат деца. Накрая, чрез такова рождение се открива и достойнството на самите родители, тъй като те след дълго време на безплодие родили радостта на целия свят, уподобявайки се на светия патриарх Авраам и на неговата благочестива съпруга Сара, които според Божието обещание, родили Исак в своята старост.
И на този ден се раздава курбан за здраве на светците, с пожелание за здраве и благополучие на децата, за доброто им бъдеще.

http://club50plus.bg/categories/life-family/articles/narodni-tradicii-po-malka-bogorodica


Share me

Digg  Facebook  Twitter  Google  
Smf