Автор Тема: 1 август - Макавей  (Прочетена 1658 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Активен Hatshepsut

  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 7276
  • Карма: +526/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
1 август - Макавей
« -: Юли 11, 2011, 19:56:40 »
1 август - Макавей

Съгласно източници, християнският празник в памет на седемтe братя Великомъченици Макавеи и тяхната майка се чества на 1-ви август. Втората книга Макавейска в Библията предава трогателното описание на страданията и невероятната твърдост на духа у старазаветни мъченици, умрели около 180 години преди Рождество Христово. Посочва се, че те са Соломонови синове и са живели според писанията на Стария завет. Това е времето, когато е властвал жестокият цар на Сирия Антиох Епифан, който окупирал Йерусалим, разграбил неговите храмове, убил много хора и продало в робство около 40000 души. В желанието си да въведе идолопоклонство в Йерусалим Антиох Епифан със заплахи забранявал на юдеите да извършват свое богослужение и да спазват съботния ден, изгарял свещените книги и най-после осквернил храма, като поставил в него кумири на Юпитер. Той заставял юдеите да принасят жертви на езическите богове и да ядат от жертвоприношението. Ужас обзел нещастните юдеи. Много от тях избягали от Йерусалим и се укривали в пещери и долини. Но, войниците на Антиох навсякъде ги преследвали и убивали.  Тези трагични събития са се случили около 189 г. преди Христа. След като се завърнали от вавилонския плен, юдеите, изпитани чрез тежко бедствие, останали известно време верни на Бога. Отвръщавали се от идолопоклонството и изпълнявали точно закона на Моисей., но постепенно те започнали да изпадат в пороци. Влизали в съюз с околните езически народи и под тяхно влияние започнали да възприемат обичаи, които съгласно преданията не били Богоугодни. Затова били наказани от Господ, чрез жестоки и страшни бедствия.


Съобщава се, че учител на братята Макавеи бил известният за времето мъдрец Елеазар, който бил много уважаван от всички за своите добродетели и ученост. Смятали го за един от най-добрите и най-главните законоучители. Мъдрият и учен старец отказал на окупатора поробител цар Антиох да яде свинско месо от жертвоприношението, понеже това било забранено от Моисей. Ако някой се съгласял да яде такова месо, тогава се приемало като доказателство за неизпълнение и отричане от юдейския закон. Някои от приятелите му милеейки за него се опитвали да го съветват; „ Ние скришом ще заменим месото от жертвопртоношението с друго, което можеш да ядеш, без да нарушиш закона. Ти се престори само, че уж ядеш от жертвоприношението и чрез това ще се избавиш от смъртта”
Верният на законите на Моисей старец отговорил;
-Това ще бъде измама и лицемерие, недостойно за моята старост. Не ще ли дам аз чрез това гибелен пример на младите?.... Моята измама ще ги съблазни и това ще опзори моята старост. ... Не, аз по-добре ще ида на смърт и ще дам на младите пример на твърдост, умирайки радостно за нашите свети закони. (Какви достоини за уважение хора непоколебимо верни на убежденията и законите са се раждали в древността!?)
И това станало причина старият учител да бъде осъден на смърт. Този свят старец умрял при жестоки мъчения и оставил на своя народ „непоколебима вяра и благородна твърдост”. Неговият доблестен пример бил последван от седемте младежи, от рода на Макавеите, които били ученици на Елеазар. Учениците последвали участта на своя учител. Братята умирали един след друг, след приложените върху тях жестоки мъчения и страдания, заради отказът им да ядат езически жертвоприношения. Братята признавали само „закона, даден от Бога чрез Моисей”. Майката на тези доблестни младежи гледала стоически и понасяла с твърдост техните мъчения и страдания, дори ги насърчавала. Такава била и нейната съдба. Тя била подложена на мъчения до смърт.
В Библията не се посочват имената на тези доблестни, смели и верни на заветите на Моисей и на своя учител младежи. В синодални източници се съобщава за древно църковно предание запазило за Макавеите следните имена; Авим, Антонии, Турий, Елеазар, Евсевон, Алим, Маркел, а майка им се наричала Соломония.
 Съгласно синодални източници, доблестният мъж Юда Макавей, въстанал против цар Антиох, разбил войската му и „очистил Йерусалим от кумири и езически жертвоприношения”. Според преданията Бог наказал жестокия цар Антиох, изпращайки му страшна и мъчителна страдалческа болест, от която плътта му започнала да окапва. Цялото му тяло било покрито със зловонни рани.  Болестта на Антиох дотолкова се засилила, че той станал в тежест и на себе си и на близките си, които едва могли да търпят непоносимата воня и смрад от неговите рани. В страданията и молбите си, той обещал да украси Йерусалимския храм, сам да приеме юдейската вяра и на всички подвластни нему народи да възвестява славата на Бога и неговото могъщество. Съгласно източниците ”Господ не приел моленията и обещанията, внушени не от любов и вяра, а от суеверен страх. По поразителен начин било изпълнено пророчеството на седемте братя мъченици, че Антиох ще получи справедливо наказание за своята „гордост и жестокост”. Жестокият Антиох  „умрял в страшни мъки, далече от своята страна”.

             Съгласно българската съкровищницата на народно творчество; народен календар, фолклор, легенди и предания, празници и традиции, в миналото празникът на Макавеите е празнуван в продължение на 12 дни. Символично всеки ден съответствал на месеците от следващата година, началото на която съгласно църковния календар се поставя от месец септември. Според поверието стопаните на селото са правели опити да отгатнат какво ще бъде времето през цялата следваща година. Например; ако през първия Макавей (месец септември) времето е дъждовно, този месец следващата година ще бъде дъждовен. Ако вторият Макавей е топъл, топъл ще бъде октомври и т.н....
Съгласно източниците, по традиция първият Макавей се тачи и почита главно от жените, за да няма болести и рани. В Ямболският край според поверието ”на Пантелей - Макавей до пладне не се работи, за да бъдат децата здрави, защото двата дни са хатални”, смятат се за „тежки”(виж празника на Св. Пантелеймон). В Македонския край по време на Макавеите или „Чуруците” жените не перат дрехи и не къпят децата си, защото всичко„ чуртисвало” (изгнивало). В Етрополския край на първия Макавей всички зетьове се събират на гости у тъстовте си, които ги посрещат с богата трапеза и угощение. След обяда най-възрастният зет взема един толум и започва да тича из хармана да гони и удря с него бадженаците си. Този интересен и забавн обичай е придружен с голяма глъчка и много веселие. Съобщава се в източници, че този обред се прави за здравето на добитъка; крави, овце, коне-кобили, за да бъдат те плодовити.
В района на Родопите пък първият Макавей се назовава  „Ус” или „Устина”. Той се отличава със забрана на всякакъв вид женска домашна работа. Забранява се на жените да не предат, да не такат, да не шият, за да не нападнат вълци и мечки стадата на овчарите. В Странджаския край този празник се нарича „Протоягус” и е възприето да се смята, че той е най-горещия месец (виж празниците „Горещници” 15,16 и 17 юли) Вярва се, че на този ден телата на умрелите изгниват в гроба, тъй като земята „завира от жега”. Освен това, за да не се мъчат душите на умрелите рано сутринта жените отиват на гробища и поливат гробовете на своите близки с много вода.
В района на Стара планина вярват, че след празника на Макавеите, дори заедно с него лятото върви към своя край. На този ден прелетните птици–лястовици и щъркели отлитат на юг. (Птиците тук отлитат малко по-рано, тъй като в планинските райони температурите са по-ниски и лятото свършва по-рано). Съгласно поверието, в
Троянския край в деня на празнка на Макавеите се освещава нов босилек в църквата и хората се кичат с него за здраве.

 
Забележка: Материалът е подготвен като са ползвани различни исторически, синодални и други източници на книжен носител от богатата съкровищница на българскoто народно творчество и фолклор; народни умотворения, обреди, народни песни и танци, народен календар, традиции и празници..

Подготвил: д-р Богомил Великов Колев-София
                                                                               
http://bogomil.blog.bg/history/2014/08/01/1-abgust-den-na-svetite-bratia-makavei.1285873


Празникът е посветен на християнските светци мъченици. В народна среда обаче е и празник на гадаенето, което нерядко трае 12 дни.
    Всеки ден от 1-ви до 12-ти август според традицията съответства на един месец от годината, броено от септември нататък. Каквото ще бъде времето през деня, такова ще бъде и през месеца. Така се определя благоприятна ли ще е новата стопанска година.
    На този ден (първия Макавей) всички зетьове отиват при тъста си на гости, носят дарове и целуват ръка (затова някъде наричат празника Зетьовден). Гощават ги с вино и пресни питки.
    От Макавей започват Богородичният пост, който трае две седмици до Голяма Богородица.
 Народните схващания за празника са във връзка с общата представа за отиващото си лято, за постепенния преход към нов селскостопански цикъл. Оттук произтича и стремежът към прогностика за стопанските дейности. Това обредно гадание не е нищо друго, освен инициален тип магия: нещо, което се случва през определен период ще се случи през цялата година. Така се предвижда бъдещото благополучие.
    За благоприятен изход е ритуалното ходене на гости, изразяващо почит и уважение (по-млади към по-стари, т.е. към предците). Раздаването на пити и вино също има обреден характер - на жертвоприношение.
    В езическия план на обредността започващият пост (лишаване) е отрицателна магия, призоваваща плодородието. Тя е основана на митологемата живот-смърт-нов живот; в този тричлен постът е равен на временна смърт, която ще предизвика новото раждане. Така магически се осигурява богата реколта и успех в аграрната дейност през бъдещия цикъл.

http://margaritta.dir.bg/avgsept/0404kalendar_avgust.htm
« Последна редакция: Август 01, 2018, 09:54:22 от Hatshepsut »

Активен Hatshepsut

  • Administrator
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 7276
  • Карма: +526/-0
  • Пол: Мъж
  • Дълг и чест
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Chrome 30.0.1599.101 Chrome 30.0.1599.101
    • Български Националисти
  • Интереси: История, Археология, Етнография, Религия, Компютри
  • Зодия: Sagittarius Sagittarius
Re: 1 август - Макавей
« Отговор #1 -: Август 01, 2014, 20:26:50 »
Започват дванадесетте дни на Макавей

На 1 август Православната църква почита паметта на седемте братя мъченици Макавей, майка им Соломония и учителя им Елеазар. Те живели по времето на жестокия сирийски цар Антиох Епифан, който завладял Йерусалим, разграбил неговите храмове и убил много хора. Това се случило около 189 г. пр. Хр.

Учител на братята бил известният християнин Елеазар, който на едно жертвоприношение отказал  на поробителя Антиох да яде свинско месо. Заради това старецът бил осъден на смърт. Същата участ последвала и седемте братя, които един след друг напуснали този свят в страдания и мъчения. Не била пожалена и майка им  Соломония. Но Бог наказал злокобния цар, пращайки му страшна болест, от която телесата му окапали.

По стара традиция от 1 август започва отбелязването на дванадесетте дни на Макавей. Всеки един от тях се нарича на даден месец от годината. Първият е отреден за септември, тъй като на Симеоновден (1 септември) започва църковната нова година. Вторият е за октомври, третият – за ноември и т. н. И така до дванадесетия ден, който е отреден за август, но на следващата година. Така, проследявайки тези 12 дни, се гадаело какво ще е времето за цяла година напред. Ако през първия Макавей е дъждовно, то целият септември се очаквало да е с валежи. Ако през втория Макавей е топло – и октомври щял да е топъл.

Първият ден се тачи най-много от жените. В Ямболския край спазват традицията, че „на Пантелей-Макавей до пладне не се работи за здравето на децата, щото двата дни са хаталии“. Народните вярвания предричат за този, който се заеме с някаква работа на тази дата, че огън ще изгори къщата му или вълк ще изяде добитъка му.

Според традицията на празника всички зетьове отиват при тъста си на гости. Носят дарове и целуват ръка. Затова някъде наричат деня Зетьовден. Гощават ги с вино и питки. След обяда най-възрастният зет започва да гони по-младите из хармана. Това се прави за здраве на овцете, кравите и кобилите и за да бъдат те плодовити.
В Родопите първият Макавей се нарича „Егу“ или „Устина“. Забранена е всякакъв вид женска домашна работа. Стопанките не предат, не тъкат и не шият, за да не нападнат вълци и мечки стадата на овчарите.

В Странджа пък празникът е известен като „Протягус“. Той се счита за най-горещия ден през лятото. Според поверието телата на всички покойници изгниват в гроба, тъй като „земята завира от жега“. За да не се мъчат много душите на мъртвите, още в ранно утро жените отиват на гробището и поливат обилно с вода упокойните места на своите близки.
От 1 август започва и Богородичният пост, който продължава две седмици до Голяма Богородица (15 август). В първия ден на поста в храмовете се прави водосвет, а от 1 до 13 август на вечерните служби се отслужва Богородичен параклис.

Най-строго се пости в понеделник, сряда и петък. В тези дни се препоръчва консумацията само на сурови плодове и неготвена храна. Във вторник и четвъртък – варени без олио (масло) гозби, а в събота и неделя се разрешава храна с растително масло и вино. На Преображение Господне (6 август) може да се яде риба.

http://www.desant.net/show-news/30852/


Share me

Digg  Facebook  Twitter  Google  
Smf