По време на турското робство българите не са имали право да носят оръжие и за това са ползвали овчарската тояга, както и камата, която са носели под дрехите си.
Та тези две оръжия макар и да не са от древноста са станали традиционни за българите по време на робията.
Камата поне колкото съм виждал е черкезки модел, правена обаче от майстори българи и променена като изработка - улеите са направяни посредата, а не в страни, както при черкезите.
Сега за тоягата: правелиса я и я правят най-вече от дрян, като и допълнително за красота са я обковавали и доизмайсторявали. Тя една такава тояга и без обков си е сериозно оръжие. Дряна е : тежък и здрав и една тояга направена от него макар и да не е дебела може да нанесе сериозни поражения.
По време на сръбско-турската война за една от българските дружини не е имало пушки и те само за да могат да се бият с турците са си направили тояги и това им е било оръжието.
Според мене една такава тояга не трябва да е много дълга, нивото на гърдите е достаъчно, така ще може да се върти по-лесно.
Тоягата не се носи както по филмите с дебелият и извит край нагоре, а на обратното. Извитият дебел край е от долу. Извит е за да може овчаря да си брули плодове с него, с тоягатсе са се пазели още и от змии.
Въртенето на такава тояга не е нещо сложно и за 1-2 месеца човек може да стане доста добър.
Самият аз имам такава тояга и сега тука в работата ми изпаднаха няколко парчета мед, та ако си ходя лятото ще я и обкова , колкото мога.
Сега за ударите с тояга.
Те са : отгоре на долу, от долу на горе, от ляво на дясно и обратно,
Диагонални, от горе на долу, и от долу на горе, от към лявата страна и от дясната естествено. Има и удари при които тоягата се държи с две ръцеи с средната и част се удря, после при същият хват могат да се нанасят и описаните по-горе удари.
И това е общо взето за тоягата. Лошото е че не познавам добре, кое дърво е дрян и не мога да си режа тояги колкото си искам.
За туриста в балкана една такава тояга е чудесен помощник.
На снимки на четници на ВМРО съм виждал да носят малки тояжки, за из планината да се подпират на тях, но понеже са имали пушки не са се нуждаели от голяма тояга.
Предполага обаче хайдутите са носели подобни тояги.
_______Според мене обкованата и нагласена , но по български овчарска тояга може и трябва да е символ на българщината и от там на национализма ни.
Сега как се прави такава тояга. Обелва се кората на дряна и после тоягата се опича на огън : за да добие една права форма и да не се изкривява. След това вече може да и се прави обков и т.н.
__________