Българска култура и духовност > История

За Паисий Хилендарски и неговата История

(1/5) > >>

Amenhotep:
Биография

Сведенията за живота на Св. Паисий Хилендарски се изчерпват почти само с автобиографичните му бележки в единствената му сигурна творба „История славянобългарска“. Роден е в 1722 г. в Самоковската епархия, най-вероятно в Банско. Не е учил „нито граматика, нито светски науки“. През 1745 отива в Хилендарския манастир, където по-късно е йеромонах и проигумен. С много труд две години събира материали (за тази цел ходи и в „Немска земя“) и започва да пише българската история, която завършва през 1762 в Зографския манастир. При обиколките си из българските земи като таксидиот носи и своя труд, за да се преписва и разпространява сред българите. Предполага се, че е умрял на път за Света гора в селището Ампелино (Лозница, дн. към Асеновград).

Историческа значимост

Св. Паисий Хилендарски е олицетворение на прехода от българско средновековие към епохата на националноосвободителното културно и политическо движение. Създаването на „История славеноболгарская“ по времето и при условията, в които той живее, е изключителен граждански и книжовен подвиг.

Подтикван от патриотизъм и от тревога за съдбата на българския род и език, чрез своята „книжица“, като възкресява славното минало на българите, Св. Паисий се стреми да събуди народностното им съзнание, да им внуши, че имат основание за високо национално самочувствие и гордост. Един от най-важните му аргументи за това е дейността на Константин-Кирил Философ и на Методий. С оценките си за славянските първоапостоли той продължава средновековната традиция на преклонение пред тяхното дело, положило основата на богатата старобългарска култура. За съзнанието му, че те имат първостепенно значение в българската история, говори фактът, че той включва в труда си отделна глава под наслов „За славянските учители“. В нея Св. Паисий Хилендарски дава животописни вести за тях, спира се на изнамирането на славянското писмо и създаването на общославянски книжовен език, посочва къде се осъществява мисията на Кирил и Методий и кой народ пръв е използвал преведените богослужебни книги. При трактовката на тези въпроси се проявява, съобразно с духа на епохата, романтичното отношение на автора към миналото на българския народ.



--- Quote ---ПРЕДИСЛОВИЕ КЪМ ОНИЯ, KОИТО ЖЕЛАЯТ ДА ПРОЧЕТАТ И ЧУЯТ НАПИСАНОТО В ТАЯ ИСТОРИЯ

 Внимавайте вие, читатели и слушатели, роде български, които обичате и имате присърце своя род и своето българско отечество и желаете да разберете и знаете известното за своя български род и за ващите бащи, прадеди и царе, патриарси и светии как изпърво са живели и прекарвали. За вас е потребно и полезно да знаете известното за делата на вашите бащи, както знаят всички други племена и народи своя род и език, имат история и всеки грамотен от тях знае, разказва и се гордее със своя род и език.
 Така и аз ви написах подред това, което е известно за вашия род и език. Четете и знайте, за да не бивате подигравани и укорявани от други племена и народи. Твърде много обикнах българския род и отечество и много труд употребих да събирам от различни книги и истории, докато събрах и обединих историята на българския род в тая книжчица за ваша полза и похвала. Написах я за вас, които обичате своя род и българското отечество и обичате да знете за своя род и език. Преписвайте тая историйца и платете,нека ви я препишат, които умеят да пишат, и пазете я да не изчезне!
 Но някои не обичат да знаят за своя български род, а се обръщат към чужда култура и чужд език и не се грижат за своя български език, но се учат да четат и говорят по гръцки и се срамуват да се нарекат българи. О неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин и не четеш, и не говориш на своя език? Или българите не са имали царство и държава? Толкова години са царували и са били славни и mрочути по цялата земя и много пъти са взимали данък от силни римляни и от мъдри гърци. И царе, и крале са им давали своите царски дъщери за съпруги, за да имат мир и любов с българските царе. От целия славянски род най-славни са били българите, първо те са се нарекли царе, първо те са имали патриарх, първо те са се кръстили, най-много земя те завладели. Така от целия славянски род били най-силни и най-почитани и първите славянски светци и просияли от българския род и език, както и за това подред написах в тая история. И за това бъларите имат свидетелство от много истории, защото всичко е истина за българите, както вече и споменах.
--- End quote ---


Редактирано от модератор: Премахване на невалиден линк.

абв:
    Ако не беше този монах, днес славянофоните в източните Балкани нямаше дори да се зоват българи.
    По-късно брандибурите щяха да разделят новата руска губерния на Източна Румелия и Княжество Славиния, да кажем. 

    Да, отец Паисий спаси и честта на името. Време е да разберем и същността на името!


    Колкото до неразумните юручета: Не се срамете да се наречете българи! Нито се срамете от изначалния си “тюркски” език. Доган е галатин! Галатин, йоще изедник!

Царица:
Защо "тюркски" е в кавички?
Той или е такъв или не.
За мене истинския български е този, който говорим ние, а тюркския е приет в последствие от българите създавали азиатските империи. Не мисля,ч е е показател за тюркски произход. То и без това тази група народи са обединени предимно по език.
И искам да питам, ако някой знае, преди десетина години се разрази малко скандалче с оригиналната история на Паисий. Май се наложи Петър Стоянов да я връща на Атон или нещо подобно. Ако оригинала е бил тука за известно време, то показван ли е някъде, имам предвид телевизията, за да се запознаят хората с външния вид поне на книжката. Аз никога не съм я виждала. Дали наистина на корицата пише "История болгарска". И ако са имали възможност, но не са я показали, защо ли?

SSK:

--- Quote from: царица on 31 Jan 2007, 08:30:33 ---Защо "тюркски" е в кавички?
Той или е такъв или не.
За мене истинския български е този, който говорим ние, а тюркския е приет в последствие от българите създавали азиатските империи. Не мисля,ч е е показател за тюркски произход. То и без това тази група народи са обединени предимно по език.
И искам да питам, ако някой знае, преди десетина години се разрази малко скандалче с оригиналната история на Паисий. Май се наложи Петър Стоянов да я връща на Атон или нещо подобно. Ако оригинала е бил тука за известно време, то показван ли е някъде, имам предвид телевизията, за да се запознаят хората с външния вид поне на книжката. Аз никога не съм я виждала. Дали наистина на корицата пише "История болгарска". И ако са имали възможност, но не са я показали, защо ли?

--- End quote ---

Щото на курвите в парламента не им изнася да е така.
Затова се натискат за "Славяноболгарская",добре че не се натискат за "Тюркоболгарская" че тогава става лошо.

vril:

--- Quote from: абв on 31 Jan 2007, 08:22:08 ---    Ако не беше този монах, днес славянофоните в източните Балкани нямаше дори да се зоват българи.
    По-късно брандибурите щяха да разделят новата руска губерния на Източна Румелия и Княжество Славиния, да кажем. 

    Да, отец Паисий спаси и честта на името. Време е да разберем и същността на името!


    Колкото до неразумните юручета: Не се срамете да се наречете българи! Нито се срамете от изначалния си “тюркски” език. Доган е галатин! Галатин, йоще изедник!



--- End quote ---
Какви са тия славянофони и кои са тия  с "изначалния тюркски".
Малко неясно е това което казваш.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

There was an error while thanking
Thanking...
Go to full version