Автор Тема: Харалампи Джамджиев-първият български авиоконструктор и споровете за делата му  (Прочетена 1000 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен ПетканTopic starter

  • Banned
  • Veteran
  • *
  • Публикации: 8,660
  • Карма: +1305/-106
  • Пол: Мъж
  • България преди всичко!
  • Religion: Christianity-Orthodox Christianity-Orthodox
На 16 февруари 1911 г. Харалампи Джамджиев патентова самолета си в Париж под номер 26244.
На 3 февруари 1921 г. Харалампи Джамджиев патентова в Прага модел самолет под името "Бързолет". В него използва за самолетно крило тесни (ивични) профили.


 Харалампи Джамджиев(13.06.1875-13.03.1961 )


Орнитоптерът създаден от Харалампи Джамджиев

През 1902 г. поручик Харалампи Джамджиев година изпробва край Силистра конструирания от него летателен апарат  и това се случва цяла година преди  първите полети с планери на братята Райт.
 Но, както и в други случаи, поради мудното и незаинтересовано родно чиновничество, името на българина не се вписва  като пръв създател на летателна машина. Той се казва Харалампи Джамджиев- внук на Велчо Джамджията, организатор на историческата Велчова завера.


Летателен апарат с неподвижно крило
конструиран от Харалампи Джамджиев през 1903 г.

Роден през 1875 година във Велико Търново, Харалампи  отрано е на ‘ти’ с механиката. В началото на 20-ти век, когато  Европа скептично гледа към небесата, той използва цялото си свободно време и средства за конструиране на летателни машини и твърди, че с тях ще може да се лети.
Орнитоптерът, създаден от Джамджиев, прави малки параболи над силистренското село Поп Кралево. Елиптичните криле с разпереност 1,05 м се размахват нагоре, надолу и назад, задвижвани от  силна спирална пружина. За засилване  се използва наклонена дъсчена платформа и велосипеден триколесник с верига, ***** и кормило. ‘Птицата’ на Джамджиев достига височина 22 м и далечина на прелитането  до 200 м. При един особено успешен полет на 8 март 1902 година тя прехвръква и се разбива с близкото румънско село Есекьой.
Изплашен да не би някой да разгадае откритието му, Джамджиев тръгва за Париж, за да патентова откритието си. Тамошният дипломат, обаче, го обявява за луд, а при връщането в България го очаква …. арест.
Изобретателят започва сам да популяризира идеите си за въздушен полет, обикаля България и устройва сказки и реферати. След като изхарчва и последните средства от зестрата на жена си, Джамджиев започва да разработва мелницата на тъста си и то пак като начин да финансира своите нови експериментални модели, но вече с неподвижни крила, един от които работи с немски бензинов двигател.
За жалост, обаче, през 1906 година мелницата е опожарена, а заедно с нея и документацията  и  проектите  за строеж на моноплан, както и материалите, набавени с огромни парични жертви.
Джамджиев, обаче, не се отчайва. Той сключва нови заеми, оборудва две нови модерни мелници и продължава опитите си. А през 1911 година той патентова в Париж нов летателен апарат, вече с мотор от моторетка. Именно тук за първи път е предвиден праобразът на съвременния автопилот...
Предприемчивият българин е готов да участва във всесветския въздухоплавателен конкурс, но изработката струва скъпо, а няма кой да го подкрепи. После още един пожар /дали е бил случаен?!/  изпепелява   имотите на семейството с целия изобретателски архив.
Независимо, че съдбата постоянно подлага крак на Джамджиев, той не се отчайва и на 3 февруари 1921 година  регистрира в Прага нов свой самолет, наречен ‘Бързолет’.
За жалост, родоначалникът на българската авиация си отива от този свят , без да е наясно колко всъщност му е дал. Идеите на Джамджиев - този пръв наш авиационен теоретик и конструктор, са голям принос в развитието на аеромеханиката, а много негови конструктивни решения са реализирани едва през 70-те години на миналия век - толкова те са изпреварили времето си. Но независимо от всичко - този технически български гений не е оценен и до днес.
През 1897 г. е издадена книгата на Харалампи Джамджиев „Из вълните на живото море. Илюстрован роман из живота на българите в последните години на робството им”.
...
http://www.krasotata.net/statia/Koj_e_Haralampi_Djamdjiev-683.html
http://www.starasilistra.com/letopis.php?id=99
...
МОРСКИТЕ УВЛЕЧЕНИЯ НА ХАРАЛАМБИ ДЖАМДЖИЕВ
По случай 95 години от построяването на първия български тримаран

http://morskivestnik.com/compass/news/2014/112014/images/MVkHARALAMBITRIMARAN2_1.pdf
...
Цитат
" От публикувани досега в интернет данни става ясно, че наред с този патент на Х.
Джамджиев във френското патентно ведомство под същото наименование на
патента през периода 1909-1919 г. са публикувани още шест патента. Липсата на
фр. патент № 26224 засега би могла да се обясни с това, че сведенията за него
все още не са дигитализирани. Но дали е така? Загадката може да се изясни, ако
някой (институция или автор с финансови възможности) успее някога да
осигури копие от неизвестния все още оригинал на френския патент № 26224
от 6 февр. 1911 г. в случай, че той изобщо съществува ... "
http://morskivestnik.com/compass/news/2014/112014/images/MVkHARALAMBITRIMARAN2_1.pdf
« Последна редакция: Февруари 02, 2017, 23:56:10 от Петкан »
Ad honores

Tags:
     

    БОГОМИЛИТЕ - първите български анти-славянски и анти-византийски националисти!!!

    Започната от makebulgar

    Отговора: 37
    Прегледи: 11583
    Последна публикация Април 26, 2010, 22:31:41
    от frolovdd
    Българските крепости

    Започната от Nordwave

    Отговора: 15
    Прегледи: 14495
    Последна публикация Януари 11, 2018, 07:14:20
    от Hatshepsut
    Значка на Българските летци

    Започната от bobile

    Отговора: 1
    Прегледи: 1992
    Последна публикация Декември 20, 2010, 23:03:09
    от Nordwave
    Валонското княжество – българският диамант на Адриатическия бряг

    Започната от Hatshepsut

    Отговора: 0
    Прегледи: 1561
    Последна публикация Юни 18, 2018, 07:29:21
    от Hatshepsut
    1892 русия убива Георги Вълкович - български посланик в Цариград

    Започната от Цар Борис три

    Отговора: 0
    Прегледи: 954
    Последна публикация Февруари 17, 2016, 03:59:08
    от Цар Борис три