Българска култура и духовност > Православно изкуство

Свещеник от Сливен изхвърли антибългарска икона от храма

(1/1)

Hatshepsut:
Тази информация е от 2008 г., но я смятам за важна и затова я публикувам. Нека всеки българин види какви са ценностите на гръцките изроди. И нека се поучат и засрамят всички онези, които считат гърците за братя  :whistle:

Сливенски свещеник вади убийството на цар Калоян от храма


Гръцката икона, която изобразява сцена, на която Свети Димитър убива българския цар Калоян, е прибрана в сервизното помещение на сливенския катедрален храм „Свети Димитър”. „Направих това още като поех храма от предишния предстоятел отец Стефан”, довери пред Агенция Сливен отец Красимир Генов.

„Тази икона няма място в българските храмове. Тя е измислена от гърците, които са били бесни от това, че династията на Асеневци, от която е и Калоян е господствала на Балканите. Дразни ги това, че по държавни причини Калоян сключва уния с папството. И по този начин, понеже не е много ясно как е загинал Калоян, гърците се опитват да наложат версията, че той е убит по божия воля чрез Свети Димитър”, разказа отец Красимир.

Дадохме си труд и да съберем повечи информация, като знаем и случаи как български патриоти направо са изнасяли такива икони от българските църкви, както се случи преди две – три години в Банско. Поради факта, че култът към Свети Димитър Солунски има много силно влияние в България, много такива икони проникват в храмовете и до сега стоят там, поради недостатъчното знание и незаинтересованост на някои свещеници.

Ето и още информация:

Логично е на един светец-воин средновековната мисъл да отдаде голямо значение във военната история. Сред един от най-тачените светци е св. Димитър Солунски.

Появата на името на светеца в българската военна история се появява още с възникването на Дунавска и Вардарска Българии.

С името на св.Димитър се свързва отбълскванетона славянските обсади на Солун през VІІ век. Пак на неговата помощ се отдава неуспеха на хан Кубер и Мавър да завземат Солун. Следващото важно събитие е смъртта на цар Гаврил Радомир приз 1015г. Според версията на хартофилакса на храма "Св.Димитър" в Солун Йоан Ставракий царя бил убит не от Иван Владислав, а от св. Димитър, заради това, че владетеля измъчвал селяните.

Въпреки това въстанието на братята Асен и Петър довело до отхвърляне на византийското владичество е свързана отново със Св. Димитър. В навечерието на въстанието в построения от Асеневци храм "Св.Димитър" се появила чудотворната икона на светеца съхравяща се в Солун. Началото на въстанието обече не се развило много успешно и братята трябвало да се оттеглят на север от Дунава. Император Исак ІІ Ангел превзел Търново и пренесъл чудотворната икона в двореца си. На това събитие Теодор Валсамон посветил панагирично стихотворение.

Въпреки че св. Димитър започнал да се счита за покровител на династията на Асеневци, следващото събитие се отняся до смърта на още един български цар, при това от същата династия. През 1207г. обсаждайки Солун цар Калоян поченал от плеврит. Тъй като заболяването е свързано с бодежи в сърцето, това послужило за основа на версията, че Калоян е бил убит от св.Димитър. Част от авторите говорят, че това станало от "невидима ръка", т.е. не се касае за убийство, а за смърт, но чрез намеса свише. Но познатия ни вече Йоан Ставракий доразвил тезата, като дори сочи, че царя макар и прободен в сърцето обвинил за убийството си куманския предводител Манастър, че даже успял и да го разпита.

 След XVI век, заедно с други светци-воини, е представен като един от конниците на апокалипсиса - той язди червен кон. В тези изображения Свети Димитрий убива някакъв символ на злото. В много български икони неговото копие пронизва Василий II Българоубиец, турчин. В гръцката иконография често жертвата е българският цар Калоян, в Русия - татарин - т. е. формално злото се асоциира с някой, който конкретно го олицетворява в някакъв исторически етап и среда. Православните църкви, с цел да изгладят възможните националистични тълкования на иконографията, приемат, че жертвата на Свети Димитър е антихристът.

По този „тънък” начин цар Калоян, е подложен на обругаване в... собствените ни черкви. Както е известно, най-малкият брат на династията - българският цар Калоян, умира пред стените на Солун през 1207 г., убит в палатката си преди решителното сражение, в което се е готвел да превземе града. Версиите за извършителя са различни. Главно от средите на гръцкото духовенскво тръгва версията, че той е бил убит от покровителя на Солун - св. Димитър. През ХVI век гръцкото духовенство пуска в обръщение фалшификат на иконата на Св. Димитър. Този късен вариант на изображението на светеца понякога е назоваван "Св. Димитър убива цар Скилион". Скилион е обидно название на цар Калоян, измислено от византийците, които го наричат Кало-Йоан, т.е. Кучето-Йоан, и обръщат това име в Скилийон.

Та въпросната икона поради недостатъчна грамотност на духовниците ни виси и стои спокойно в черквите из страната, продаваше се като картичка дори в патриаршеския храм "Св. Александър Невски". След обръщение на бившия председател на БАН акад. Иван Юхновски до синода фалшификатът като че ли изчезна поне от храма. Но псевдоиконата доскоро можеше да се види дори в българската черква в Одрин, дори в нестинарските села край Малко Търново и в черквата на туристическата атракция с. Бръшлян пак там. Не е ли време българската църква да си свърши работата, като премахне от светите си места антисимвола на България, както постъпват сливенски свещеници?

Ето още една такава икона:



http://www.agencia-sliven.com/index.php?id=6151


А аз мисля, че не е достатъчно, че тези икони са преместени някъде по складовете. Такива икони трябва да се унищожават!

Hatshepsut:
Още една такава антибългарска икона. Вярващите трябва да бъдат много внимателни и да се вглеждат в иконите, преди да им отдават почит:

Navigation

[0] Message Index

There was an error while thanking
Thanking...
Go to full version