България и българите > Информационен център - Македония

Български Културен Клуб - Скопйе

<< < (2/22) > >>

Любомир Болгар:
За жалост всеки подобен акт е като вик в пустинята...нуждаем се от по-директни и настоятелни действия, които да демонстрират нашето несъгласие с македонските своеволия. Разбира се позицията на горе-посочените е абсолютно вярна.

Мамарчев:
Любчо Георгиевски: Македонската енциклопедия в основата си е антибългарска, антиалбанска, антигръцка и просръбска

Агенция “Фокус”: Как бихте оценили ситуацията в Македония след публикуването на енциклопедията на Македонската академия на науките и изкуствата (МАНУ)?
Любчо Георгиевски: Искам да подчертая, че новата енциклопедия на МАНУ е проблематична само за албанците. Това се дължи може би на факта, че енциклопедията трудно може да се намери. Лично аз, въпреки всичките ми контакти, след една седмица успях да я получа в електронен вариант, но все още я нямам на хартиен носител. Това, което аз повдигнах като проблем в македонската общественост, е, че проблемът на енциклопедията не се състои в това, което е писано за албанците, а се съмнявам, че групата автори нарочно са отворили проблема с албанците, за да може да скрият своите слабости в раздела, който се нарича енциклопедия на македонския народ. Затова се опитвам да повдигна в Македония въпроса не как са представени албанците, а как македонската култура и борбата за независимост е представена в тази енциклопедия.
Първото, което се вижда, е, че сегашните политици са представени в злободневна политическа светлина – кой се харесва на управляващите, кой не се харесва. Това обаче е най-малкият проблем на енциклопедията. Проблемът е в тълкуването на историята на македонския народ. Ако днес се афишират Стоян Новакович и Илия Гарашанин, без съмнение те може да се радват, че техният проект за Македония е изцяло успешен.
Енциклопедията е пълна с идеологически предразсъдъци, прекалено много фалшификати, мистификации, измислени места и тотална ревизия на някои части от македонската история. Енциклопедията е тотална реабилитация на комунистическата власт и на комунистическия период на Македония. Всички личности от времето на комунизма са представени в положителна светлина. Енциклопедията не само че реабилитира комунистическия период, а реабилитира и Македония от времето на кралска Югославия. Това е период на жестоки репресии над македонския народ под робство. Днес виждаме това като един романтичен период, а не като време, когато македонският народ е преживявал трудности. От тази гледна точка мога да кажа, че книгата като че ли е писана през 1978 година, по времето на Леонид Брежнев, пълна е с идеологически и с исторически предубеждения.
Книгата в основата си е антибългарска, антиалбанска, антигръцка и просръбска. Смятам, че това се вижда отдалеч, достатъчно е само да се погледнат заглавията и начина, по който е представена книгата.
Вторият момент, който искам специално да подчертая и смятам, че е най-голямото престъпление, което е направено, е начинът, по който е третирано македонското възраждане. Виждаме, че в македонското възраждане има едни нови измислени герои като например някой си Темко Попов от Охрид или Томо Брадина от Тресонче. Когато прочетете статиите за тях, ще видите, че става дума за открити сръбски сътрудници. Говоря за периода преди сто години. Проблемът не е, че тези хора са включени в тази енциклопедия, проблемът е, че на тях е отделено по-голямо място отколкото за братя Миладинови, Григор Пърличев, Партений Зографски, Йоаким Кърчовски, от Джина (Йордан Хаджиконстантинов). Да не изброявам останалите възрожденци. Да не говоря за Димитрие Чуповски, за когото има два пъти по-голям текст отколкото за тези, които споменах. Да не говоря за Кръстьо Мисирков, за когото е отделено пет пъти по-голямо място, отколкото за Миладинов или Пърличев. Това е една цялостна ревизия на македонското възраждане, извършена по начин, който мога да кажа, че е по-екстремен от самия комунистически период. Смятам, че сме във време, когато създаваме история, основаваща се на приказки и тотални лъжи. В енциклопедията има и хумористични части, каквато е главата „Българското име в Македония” – защо населението в Македония в миналото се е декларирало като българско. Имаме и смешна терминология, при която държавата на цар Самуил се нарича Самуилово царство. Това е буквалното обяснение, че така се е наричала държавата. С такива мъглявини и мистификации е пълна енциклопедията и затова моята позиция е ясна: този прахоляк, която се вдигна с албанците, е маска, за да се скрият останалите глупости, написани в енциклопедията.
Агенция “Фокус”: Енциклопедията предизвика и реакция на съседни страни. Посолствата на САЩ и Великобритания също реагираха. Каква е целта на това произведение според Вас?
Любчо Георгиевски: Аз наистина не знам каква е целта, но в частта за албанците, в частта за македонците, в частта за НАТО четете сръбския почерк. Четете текстовете от сръбска „Политика”, които излизат през всичките тези години. Смятам, че днес сръбската политика е по-мека от онова, което днес имаме в Македонската енциклопедия. Най-вероятно целта е тази, която се казва досега – Македония да престане да се движи по пътя на евроатлантическата интеграция. Може това да е малко по-ярко изявление. Но може да става дума и за лично доказване на екипа около Блаже Ристовски, екип, който години наред прави свои мистификации на македонската история, които не са нищо друго освен реализиране на програмата на Новакович и Гарашанин. Този път обаче това е толкова ясно и толкова видимо, че тези хора вече не се и срамуват. Второто нещо, което искам да кажа, е, че сегашното управление било доволно от факта, че политиците са представени по техен аршин. Но мисля, че има доста сериозни хора и сред управляващите, които няма да се съгласят с тази енциклопедия. Затова мисля, че това е проект на тази група около Блаже Ристовски, когото най-накрая видяхме в истинска светлина.
Агенция “Фокус”: Как ще окачествите реакцията на албанците в Македония?
Любчо Георгиевски: Мога да кажа, че с някои части те се чувстват обидени. Начинът, по който се реагира, обаче и изявленията на техните политици – виждам протести по улиците, това е абсолютно некоректно. Аз имам една теза – това е интелектуално произведение и трябва да има интелектуална дискусия. Моите изявления са съвсем ясни – там не са обидени само албанците, а и македонците. Реакцията не е справедлива, но това говори за цялостните отношения на македонците и албанците, но това е една друга, много по-сложна тема. Това, което често говоря, е, че македонските и албанските отношения може днес да бъдат добри, а утре - в предвоенно положение. Мисля, че става дума за прекаляване от тяхна страна – дали е оправдано или не, това е съвсем друго, но смятам, че се прекалява с това напрежение.

http://focus-news.net/?id=f13059


Редактирано от модератор: Добавен текста на материала от цитирания източник.

FELDMARSCHALL:
Любчо е прав българин и патриот! 8-)

Makedon:
Почитувани пријатели,

Ви ја честитаме 116-та годишнина од основањето на ВМРО.

Создадена на 23 октомври 1893 година во Солун, тогаш дел од Отоманската империја, од мала група на македоно-бугарски револуционери, тајната организација имала цел да се избори за автономија на Македонија и Одринско.

Целта на организацијата била да ги обедини сите елементи во Македонија и Одринско кои биле незадоволни од турскиот режим, и да постигне политичка автономија за двата региона. И покрај доминантниот бугарски карактер на славјанското население во овие региони, организацијата се надевала на поддршка и од локалното влашко, грчко, па дури и турско население, за да ги постигне своите цели. Организацијата се развивала брзо: само за неколку години, Комитетот успеал да создаде широка мрежа на локални организации низ цела Македонија и Одринско. Локалните организации вообичаено биле лоцирани околу училиштата на Бугарската Екзархија, а нивни лидери биле месни учители или учители родени во Бугарија.

Историските факти потврдуваат дека во 1896 и 1897 година, првото и можеби неофицијално име на организацијата, се променува во Бугарски македоно-одрински револуционерни комитети (БМОРК). Под ова име, организацијата постои се до 1902 година, кога го променува името во Тајна македоно-одринска револуционерна организација (ТМОРО). Во 1905 година, организацијата го променува името во Внатрешна македоно-одринска револуционерна организација (ВМОРО). По нејзиното расформирање во периодот 1915-1918, организацијата се возродува во 1920 година под името Внатрешна македонска револуционерна организација (ВМРО), под кое име е позната денес.

На нашата интернет страница (bkks.org), може да прочитате извадоци од спомените на основачите на ВМРО во кои се зборува за основањето на организацијата (Спомени, И. Х. Николов, Д. Груев, Б. Сарафов, Ј. Сандански, М. Герџиков, д-р. Х. Татарчев, Култура, Скопје 1995, ISBN 9989-32-022-5).


Со почит,
Бугарски културен клуб - Скопје
http://bkks.org/forum/index.php

disidente:
Информационна агенция "Фокус", 11.11.2009
Български културен клуб – Скопие готви предложения за нова енциклопедия, която отговаря на реалността

Скопие. Българският културен клуб – Скопие подкрепя решението на Събранието на Македонската академия на науките и изкуството за уволнение на досегашната редакция на енциклопедията, както и на главния и отговорен редактор Блаже Ристeвски, съобщиха от клуба. От края на септември, експерти по история и международни отношения от Република Македония, които са членове и почитатели на БККС, подготвят конструктивни предложения за една демократична енциклопедия, която отговаря на историческата реалност и препоръките на Европейския съюз към Република Македония, както и на стандартите на Съвета на Европа. Всички наши забележки, ще бъдат доставени до новата редакция в писмена форма, а ще бъдат препратени и до чуждестранните дипломатически представителства и съответните международни институции в Република Македония.
Ние искаме всички текстове в енциклопедията които фалшифицират историята на македонските българи, да бъдат коригирани, така че да съответстват на фактите установени от известни международни историци. Енциклопедията трябва да се придържа до световната наука, която потвърждава българското етническо, културно и религиозно наследство на знаменити фигури, които принадлежат на историята на двете държави – Република Македония и Република България. Това обхваща периодът на българското Средновековие (Св. Климент Охридски, Цар Самуил и Крали Марко), през българското национално Възраждане (Кирил Пейчинович, Райко Жинзифов, братята Миладинови, Григор Пърличев, Кузман Шапкарев), до българското национално освободително движение (Дамян Груев, Христо Матов, Гоце Делчев и всички членове на ВМОРО) и периодите между Първата и Втората световна война.
Също така, искаме да не се фалшифицира българския характер на Кресненско-Разложкото въстание, Илинденско-Преображенското въстание, Охридско-Дебърското въстание и Тиквешкото въстание, както и да се прочистят от „говора на омраза” всички текстове, които се отнасят за периода 1941-1945.
Позовавайки се на точка 14. от Резолюцията на Европейския съюз от 12 март 2009, по отношение на Доклада за напредъка на Република Македония за 2008 година, в която се подчертава необходимостта от преразглеждане на противоречията и погрешните тълкувания на историята и нуждата от противодействие на „говора на омразата” срешу съседните държави в образователната система и медиите в Република Македония, искрено се надяваме че нашите препоръки ще бъдат приети, в интерес на една демократична енциклопедия, която ще отразява мултиетническия характер на Република Македония и която ще бъде в интерес на всички нейни граждани.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия