Българска култура и духовност > История

За Паисий Хилендарски и неговата История

<< < (2/5) > >>

Гордост:

--- Цитат на: абв в Януари 31, 2007, 08:22:08 ---    Ако не беше този монах, днес славянофоните в източните Балкани нямаше дори да се зоват българи.
    По-късно брандибурите щяха да разделят новата руска губерния на Източна Румелия и Княжество Славиния, да кажем. 

    Да, отец Паисий спаси и честта на името. Време е да разберем и същността на името!


    Колкото до неразумните юручета: Не се срамете да се наречете българи! Нито се срамете от изначалния си “тюркски” език. Доган е галатин! Галатин, йоще изедник!

--- Край на цитат ---
Безмислици.Името "българин" винаги се е пазело в родовата памет, делото на Паисий Хилендарски е знаменателно и велико, защото то подбужда народа, раздвижва масите.Хората разбират, че не всякога са били рая.Отец Паисий обаче не прави откитие, нито сензация с името българи.Ние винаги сме се зовяли Българи.

Nordwave:
Паисий Хилендарски (1722–1773), често наричан още Отец Паисий, e български народен будител и духовник, автор на „История славянобългарска“. Изразените в труда му идеи за национално възраждане и освобождение на българския народ карат много учени да го сочат за основоположника на Българското възраждане. Канонизиран е за светец на Православната църква. Сведенията за живота на Паисий се изчерпват с автобиографичните му бележки в единствената му сигурна творба „История славянобългарска“, вписванията в хилендарските кондики и някои писма. Роден е през 1722 г. в Самоковската епархия, най-вероятно в Банско, баща му е от Банско, а майка му от самоковското село Доспей. Според неговите думи не е учил „нито граматика, нито светски науки“, вероятно имайки предвид годините до замонашването си. През 1745 отива в Хилендарския манастир, където по-късно е йеромонах и проигумен. С много труд две години събира материали (за тази цел ходи и в „Немска земя“) и започва да пише българската история, която завършва през 1762 в Зографския манастир.

При обиколките си из българските земи като таксидиот носи и своя труд, за да се преписва и разпространява сред българите. Предполага се, че е починал на път за Света гора в селището Амбелино (днес Лозница, квартал на Асеновград). Паисий Хилендарски е олицетворение на прехода от българско средновековие към епохата на национално-освободителното културно и политическо движение. Създаването на „История славянобългарска“по времето и при условията, в които той живее е изключителен граждански и книжовен подвиг.Подтикван от патриотизъм и от тревога за съдбата на българския род и език, чрез своята „книжица“, като възкресява славното минало на българите, Паисий се стреми да събуди народностното им съзнание, да им внуши, че имат основание за високо национално самочувствие и гордост. Един от най-важните му аргументи за това е дейността на Константин-Кирил Философ и на Методий. С оценките си за славянските първоапостоли той продължава средновековната традиция на преклонение пред тяхното дело, положило основата на богатата старобългарска култура. За съзнанието му, че те имат първостепенно значение в българската история, говори фактът, че той включва в труда си отделна глава под наслов „За славянските учители“. В нея Паисий Хилендарски дава животописни вести за тях, спира се на изнамирането на славянското писмо и създаването на общославянски книжовен език, посочва къде се осъществява мисията на Кирил и Методий и кой народ пръв е използвал преведените богослужебни книги. При трактовката на тези въпроси се проявява, съобразно с духа на епохата, романтичното отношение на автора към миналото на българския народ.


Редактирано от модератор: Премахване на невалиден линк.

BulgarianBlood:
Здравейте,

грабнете си някоя двулевка и от тази страна, на която е ликът на Паисий ще видите ето това:

,

което всъщност е художествено рендиране на печата на Паисий:



Според вас, какво може да означава този печат и дали има смисъл да търсим масонска символика в него(аз лично виждам доста типично масонски елементи - орелът, лавровите клонки, звездата на Давид, малтийски кръст)? Едва ли Паисий е бил масон(а евреин не е бил със сигурност), може би просто е видял печата отнякъде и си го е харесал, но все пак, ако изключим тази възможност, какво ли е искал да ни каже с него?

Също така всякаква допълнителна информация по въпроса ще е добре дошла.

Exterminatus:

--- Цитат на: BulgarianBlood в Април 02, 2010, 22:47:48 ---Здравейте,

грабнете си някоя двулевка и от тази страна, на която е ликът на Паисий ще видите ето това:

,

което всъщност е художествено рендиране на печата на Паисий:



Според вас, какво може да означава този печат и дали има смисъл да търсим масонска символика в него(аз лично виждам доста типично масонски елементи - орелът, лавровите клонки, звездата на Давид, малтийски кръст)? Едва ли Паисий е бил масон(а евреин не е бил със сигурност), може би просто е видял печата отнякъде и си го е харесал, но все пак, ако изключим тази възможност, какво ли е искал да ни каже с него?

Също така всякаква допълнителна информация по въпроса ще е добре дошла.

--- Край на цитат ---

Няма смисъл да се търси масонска символика. Самите символи, които масоните използват изобщо не са техни. Повечето са с много древен произход. Масоните просто ги взаимстват и им придават ново значение, в някои случаи съвсем различно от първоначалното. Като цяло въпроса за символите и знаците е доста сложен.

В конкретния случай става въпрос за църковна символика. Това, което смяташ за орел е гълаб. Гълаба е символ на Светия дух. Маслиновата клонка, която държи е символ на мира. Кръста е символ на Христа в случая. Това дето прилича на чаша е купела в който се потапя човек при кръщение. Това в долния десен ъгал е грифон, който освен християнски е и древен български символ. Давидовата звезда е и символ приет в християнството. Той е много по-древен и от масони и от юдеи, които също го ползват. Лавровите клонки са символ на победата - в конкретния контекст на Хрисотавата победа. Буквите вече са ясни.

Hatshepsut:
Сърби изтриват Паисий от Атон


Манастирът Хилендар е най-голямото светилище за сръбския народ.
Това обаче не отменя факта, че Паисий е написал "История славянобългарска" именно тук
Сръбските изцепки срещу българската история продължават. Съседите не само забраняват честванията на Васил Левски, но и методично заличават българските исторически следи в манастира Хилендар на Света гора.

Тривековното присъствие на български монаси и делото на Паисий Хилендарски биват постъпателно зачерквани от историята на Атон, разказаха с огорчение нашенци от Благоевградско, завърнали се наскоро от поклонение на Света гора.

Когато попитали достолепен сръбски монах къде е килията на българския монах отец Паисий, той им просъскал: "Тук не биле бугари, все Сръбия". После на нашите сънародници им било подсказано, че не са желани гости в Хилендарския манастир.

Самата килия на Паисий пък е зазидана и превърната в склад

за строителни материали. Когато българските поклонници поискали да бъдат упътени, сръбският монах троснато посочил югоизточния ъгъл на 4-етажното, наскоро основно ремонтирано манастирско крило. Там обаче всеки, пожелал да види монашеската килия, удря на камък. Реставратори и строители от Черна гора насочват любопитните и им обясняват, че вратите към триетажното жилище на хилендарския монах са зазидани. Сега помещенията се ползват за склад за дъски и цимент и не са достъпни за поклонниците.

Според наши поклонници

от няколко години сърбите обяснявали, че килията е в ремонт. От известно време насам обаче все по-често директно отричали да има такава килия, както и Паисий въобще да е водил духовен живот в Хилендар, камо ли пък да е писал "История славянобългарска" там. Има данни, че се правят и опити от стените да се изтрият стенописите, в които някога е изографисан основният ктитор на манастира хаджи Вълчо от Банско [по-малък брат на отец Паисий].

Родолюбиви нашенци са категорични, че ще сезират Св. синод на Българската православна църква за случващото се в Хилендар.

http://www.monitor.bg/article?id=280846

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия