Проф. Пламен Павлов: Вандалският акт на Каймак-Чалан показва
пълната деградация на македонизма Проф. Пламен Павлов историк и преподавател във ВТУ „Св. св. Китил и Методий” и рецензент на книгата „Каймакъ-Чаланъ” в интервю за Агенция „Фокус”Фокус: Проф. Павлов, на 20 септември тази година българска делегация се качи на връх Каймак-Чалан и почете паметта на загиналите герои през септември-октомври 1916 г. Два дни по-късно, на Празника на Независимостта на България 22 септември македонски псевдогерой се е качил на върха, след което разпространи във Фейсбук страницата си фотографии от пълното премахване на паметната плоча за загиналите български офицери и войници на Каймак-Чалан. Как ще коментирате стореното от него, като имате предвид, че когато българската делегация се качи на върха, плочата вече беше премахната?
Пламен Павлов: Става дума за акт на вандалщина в пълния смисъл на думата, едно действие, което показва пълната деградация на македонизма. В крайна сметка този нещастен човек, който е журналист на всичкото отгоре неговата снимка е достатъчно красноречива, но хайде да не го обиждаме така директно. Тя беше тиражирана и в правителствени медии на Македония. Явно зад това действие на този Миленко се търси някакво одобрение, някакъв своеобразен вид героизъм и даже нещо като патриотизъм. Само по себе си това е толкова жалко, че едва ли си струва да го коментираме подробно. Но все пак трябва да кажем, че да се рушат паметници на хора, които са загинали за една свещена кауза, е светотатство, кощунство и едно изключително тежко морално престъпление. От друга страна, този субект и тези, които одобряват действията му, те на практика рушат паметта на общите ни предци. Тъй като в битката на Каймак-Чалан, независимо че преобладаващата част от войниците са от Сливен, от 1-ти пехотен Сливенски полк, но там има достатъчно много хора и от самата Македония. Както на практика и в цялата Първа световна война нашите сънародници българите от Македония участват на равна нога с българите от Добруджа, Тракия, Мизия, от всички български земи. Има цяла македонска пехотна дивизия в крайна сметка. Така че това е поругаване паметта на собствените си прадеди. И това само по себе си аз не мога да разбера не прави ли някакво впечатление в Република Македония. Цялото поведение на македонските власти във връзка с отбелязването на 100-годишнината на епопеята на Каймак-Чалан е най-малкото странно. Имаше едно слугинско поведение към сръбския президент Николич. Президентът Георге Иванов, президентът на Република Македония, в някаква поза на обслужващ персонал, чакаше благоволението на сръбските си гости. В същото време в Охрид пък гостува и беше посрещната на официално равнище една представителка на сръбската династия. Това само по себе си говори, че тези хора, аз не говоря за всички българи в Македония, но за една казионна прослойка, те на практика страдат от някакъв нихилизъм от собственото си поробване. Тъй като дори в македонската историография и публицистика завладяването от Сърбия се смяташе все пак за окупация, за завладяване. Но то не е изненадващо, тъй като режимът на Груевски, част от който е президентът Георге Иванов и много други хора от днешния македонски така наречен елит, реално погледнато се поставят в режим. Тоест и с проекта „Скопие 2014“, и с редица други прояви, и със самото поведение във връзка с Каймак-Чалан, се вижда, че има една прослойка, трябва да си го признаем съвсем откровено, една прослойка македонски българи – хора, които са безродници, които са родоотстъпници, които са национални предатели. Аз не обичам такава лексика, но просто по-слаба не мога да намеря. Тези хора обругават паметта на своите деди. Между тези хора има представители на интелигенцията, нямам предвид този псевдогерой на Каймак-Чалан, но има и представители на интелигенцията, журналисти, политически наблюдатели, които много добре знаят каква е истината за македонските българи, но обслужват в крайна сметка едни конюнктурни политически цели. И това вече продължава много десетилетия – и във времето на Титова Югославия, но за още по-голямо съжаление, във времето на уж свободната и независима Република Македония, която България винаги е подкрепяла. Най-нормалното от македонска страна беше те да се обърнат към българската страна, да участват заедно с нас в отбелязването на тези паметни събития. А не да се рушат паметници и да се формира някакво одобрение към вандалщина и към нещо, което граничи с психическо разстройство.
Фокус: Проф. Павлов, как трябва да се опазват българските военни паметници в чужбина?
Пламен Павлов: Българската държава, нейните институции са гарант за тези паметници. Те са част от нашата национална памет, от нашата история и след подобни действия трябва да има ответна реакция от българска страна. Става дума и за разрушените български военни гробища при Дойран, на десетки места в Македония. Ние имаме разбира се няколко, които са възстановени, но това е крайно недостатъчно. Аз и досега не знам къде е гробът на моя прадядо, загинал при Дойран. И това е положение, което вълнува десетки хиляди, да не кажа стотици хиляди българи. неслучайно интересът към Каймак-Чалан е толкова силен. За това много голяма заслуга има книгата на Красимир Узунов, ние чакаме сега с нетърпение да излезе и том втори. Но книгата, която е написана по един великолепен начин, която е не само изследване, но и истински апотеоз на тези събития, и то с много добър, прекрасен литературен език, и с отлична аналитична мисъл, освен това. Тази книга провокира интерес в цяла България, особено в Сливен, пък и на много други места. И мисля, че това е вярната посока. А що се отнася до опазването на паметниците, аз мисля, че тези, които посягат на българските паметници, някой ден горчиво ще се каят. Най-малкото от тях ще се срамуват собствените им потомци. Тъй като времето си върви, посоката, която ние следваме, е вярната и исторически правдивата посока. Така че всичките опити за рушене, за манипулиране на истината, за лансиране на безогледни и грозни лъжи, тези опити са обречени на провал. И е много добре тези, които го правят и които покровителстват подобни действия като това на Каймак-Чалан, да имат едно на ум, когато вършат нещо подобно.
http://www.focus-news.net/opinion/2016/09/23/40024/prof-plamen-pavlov-vandalskiyat-akt-na-kaymak-chalan-pokazva-palnata-degradatsiya-na-makedonizma.html