Мостът над река Янтра до Бяла
https://www.facebook.com/Destination.Dryanovo/photos/a.467181506625923.111094.466474166696657/836719896338747/?type=1&theaterМостът над река Янтра до Бяла безспорно е сред големите шедьоври на Първомайстора. Интересът към него е много голям още от първите години след построяването му, та до наши дни. Предизвиквал е възхищение и сред чужденци, и сред българи, като днес продължава да се споменава с гордост и удивление.
Строителството на съоражението започва през 1865 г., когато Фичев е вече опитен и утвърден майстор. Интересен е разказът за това как Мидхад паша е възложил обекта тъкмо на него. По сметките на полския инженер Людмил Гавронски мостът е щял да струва три милиона гроша, което изглеждало твърде скъпо за пашата и той потърсил Никола Фичев. Майсторът поискал две седмици за изчисления. От восъчни свещи направил модел на моста с 14 свода, равен и с него отишъл да направи изчисления край Янтра. След няколко дневно газене из водите и обикаляне на бреговете, той казал на Мидхад паша, че мостът ще му струва 700 000 гроша, като си заложил главата ако не се вмести в сумата или ако не изпълни строежа в срок.
Направен е от издялан камък от местен варовик и варов хоросан. Размерите на съоражението са впечатляващи, особено за онези години - 276 метра дължина и 9,5 метра ширина. Има 13 подпорни стълба и 14 полукръгли свода. В средата се издига колона, на която е поставена мраморна плоча с арабски надпис. Носещите стълбове са украсени със символни скулптури: грифон, лъв, нимфа, лебед, чрез които се получава уникално съчетание между архитектура и скулптура - до този момент подобни орнаменти са използвани само за украса на сгради.
След приключване на строежа било устроено голямо тържество за откриването му. На него Мидхад паша наградил Колю Фичето от името на султана с престижния орден „Меджидие”, подарил му 50 хиляди гроша и парцел в района на Самоводската чаршия в Търново.
Достатъчно красноречиво за значимостта и изяществото на моста до Бяла се изказва Феликс Каниц: „И тоя скромен човек в потури и абичка не знае, че с Беленския си мост е построил най-голямата хидравлическа постройка на Балканския полуостров, изключая Цариград.”
Автор на снимката: Ценко Илиев
Мостът над река Дряновска в Дряново
https://www.facebook.com/Destination.Dryanovo/photos/a.467181506625923.111094.466474166696657/836719996338737/?type=1&theaterОт типа на севлиевския е и мостът в Дряново, в махала Боюв яз. До строежа му се стига, след като на 6 септември 1860 г. дряновци пишат писмо до управниците в Търново, че придошлата река отново е отнесла стария, паянтов мост. Заради това през есента на 1860 г. Никола Фичев отново се завърша в родното си селище и се заема с трети строеж в рамките на едно десетилетие (след разширяването на храм „Св. Никола” през 1851 г. и построяването на Икономовата къща през 1858-1859 г.).
Мостът над река Дряновска е проектиран в два варианта – дървен и каменен. Избран е вторият, за да се реши трайно проблемът и да се улесни пътуването в посока Трявна. Строителните работи започват на следващата година – 1861 г. При завършването му мостът е с дължина 38.50 метра, а широчината на платното и тротоарчетата е 5 метра. Има четири свода с различни по големина отвори, стъпили върху три масивни каменни колони. Най–висок е вторият свод, над който мостовото платно е леко изгърбено. Мостовите колони са с водорези и дъговидни отвори за пропускане на водата при прииждане на реката. Настилката на моста е едър калдъръм, а на тротоарите – плочи, които излизат пред блоковете на сводовете и парапета, за да образуват корниз и подчертаят извивката на платното. Формата на всички арки на сводове и водоотточни отвори е подчертана с корниз. Срещу моста Фичето изгражда крайпътен опорен зид с една красива чешма, известна днес под името „Духовникова”, така че двете съоръжения образуват единен в замисъла си ансамбъл, маркиращ символично някогашния вход към града откъм Трявна.
Каменният мост над река Дряновска в Дряново днес е единственият запазен в оригиналния си вид мост, построен от майстор Колю Фичето.
Автор на снимката: Николай Карагьозов
Покритият мост над река Осъм в Ловеч
https://www.facebook.com/Destination.Dryanovo/photos/a.467181506625923.111094.466474166696657/836720069672063/?type=1&theaterТова е последният голям проект на майстор Колю Фичето. Започва го през 1874 г., когато прави проектите и сметките. Целта е да се замени старият мост, който е бил на това място, но е бил отнесен от придошлите води на река Осъм. Редно е да се разсее заблудата, че идеята за покрит мост е била нова за територията на Османската империя или за традиционните български земи. Сведения за такъв тип съоражения има за доста селища, като френският пътешественик Ами Буе през 1836-1838г. пише за такива в Битоля и Ниш, както и за самия Ловеч, където видял „покрит каменен мост с дюкяни”.
Явно този стар мост е бил в много тежко състояние през 1871 г., когато Феликс Каниц пише: „жалък мост, свързващ махалите Мустафа и Долна с левия браг на река Осъм. Дори и най-неблагоустроеното и бедно немско село би се срамувало от подобен грозен мост, още повече, че той подобно на „Ponte de Rialto” се използва като закрит базар…”. Така се стига до 1874 г. и наемането на прочутия вече майстор Никола Фичев. Строителните работи започват през 1875 г. Създаденият мост лежал върху седем стълба от варовиков камък, горната част била изцяло от дърво, без метални части, като при сглобките са използвани дървени клинове. Дължината му била 84 метра, височина 7 метра, ширината 10 метра. Горните части на каменните устои били украсени с патриотични скулптурни изображения на лъв, двуглав орел и др.
Построяването на моста е струвало около 500 000 гроша. В завършения си вид е имал 46 дюкяна (на места грешно посочвани като 68), носещи годишно 17 500 гроша, с които се обслужвали заемите, и които трябвало след тяхното издължаване да се използват за подпомагане на първоначалните училища, за ремонт на джамии, за ремонт и изграждане на малки мостчета и чешми.
На 3 август 1925 г. мостът изгаря почти до основи. На следващата година започва възстановяването му, което завършва през 1931 г., но новият облик е много далеч от творбата на майстор Колю Фичето. Заради това през 1981-1982 г. се прави нова реконструкция на моста, която го доближава значително до оригиналния вариант.
В днешно време покритият мост над река Осъм е символ на Ловеч, един от най-посещаваните туристически обекти. През 2013 г. е създаден и светлинният 3D спектакъл „Мостът на Ловеч говори”.
Автор на снимката: Таня Асенова
Мостът над река Росица до Севлиево
https://www.facebook.com/Destination.Dryanovo/photos/a.467181506625923.111094.466474166696657/836720049672065/?type=1&theaterЗапочнат е през 1857 и завършен през 1858 г., като тук вече става дума за държавна поръчка. Размерите му са доста по-внушителни спрямо предишните мостове – този е дълъг 110 метра, седемсводов. Архитектурата му е традиционна – двускатно наклонено платно (т.е. от т.нар. гърбави мостове), издигащо се до най-високата си точка над средния, най-голям свод. Устоите са изградени от едри камъни и са заострени към течението, за да играят ролята на вълнорези. Над тях има дъговидни отвори, които да пропускат водата при големи прииждания на реката. В двата края на съоражението Фичев поставя две каменни скулптури на лъв, които може би символизират пробуждащия се български лъв.
През 1871 г. от тук минава известният ни австро-унгарският учен Феликс Каниц и пише: „С наслада наблюдавах този строеж, направен от български майстор по нареждане на Мидхад паша”.
През годините мостът до Севлиево е претърпял значителни промени – гърбичната му форма е заличена, поставени са парапети, платното е разширено.
Автор на снимката: Александрина Събева
Сянов мост над река Веселина до село Яковци, Еленско
https://www.facebook.com/Destination.Dryanovo/photos/a.467181506625923.111094.466474166696657/836719963005407/?type=1&theaterМалко след завършването на моста до Севлиево, Колю Фичето се захваща с изграждането на друг, този път над река Веселина при село Яковци.
Обектът, за който има мъгливи стари предания и дори често пъти бъркан с други на същата река, е въведен в научно обръщение през 80-те години на XX век от покойния вече арх. Иван Вангелов, въпреки че авторството на Никола Фичев е упоменато от Иван Сарандев още през 1977 година. „Моят дядо Симеон Симеонов - пише авторът - е бил строителен предприемач. Заедно с Колю Фичето е построил моста при Боаза…”.
Този триарков мост се отличава с две нови неща. Първо - той има хоризонтално пътно платно, второ - налице е една архитектоника, която представлява пълен аналог с познатата ни от моста до Бяла. Така вълнорезите му са издигнати до нивото на платното и от там падат в плавни извивки към заострените им в план върхове. От двете страни на всеки устой се отварят облекчителни отвори, свързани с общ вътрешен обем с този от обратната страна на моста. В ъглите между сводовете има още един, по-високо поставен малък, овален облекчителен отвор, предназначен за много високи води. Една съвършена хидротехническа конструкция с изящна архитектура прекрасни пропорции.
https://www.facebook.com/Destination.Dryanovo/